Hackamore till western!

D

dragonbridge

Hej! Jag är en western ryttare, jag red engelskt innan men gör inte det längre! Jag delar min häst med en hoppryttare, hon och hennes mamma är väldigt emot hackamore. Jag prövade att rida på hack då jag hade ett hängande hemma, hon gick jätte bra på det! Hon slappnade av och lyssnade jätte bra! Men får inte rida på det för att det är för skarpt, man kan ju bryta nosryggen... En häst på ridskolan rids på hack och hade det inte varit för mig så hade hon inte få ridas på det! Vad ska jag göra för att få dom att låta mig rida på det? Finns det andra bra alternativ? :)

Sv: Hackamore till western!

Delar ni häst så är det nog inte så mycket att göra än att försöka komma överens tyvärr. Be ridlärarna eller någon annan på ridskolan om hjälp med att hitta bra information om hackamorets tillpassning, funktion osv och skriv ut och visa mamman. Många är "kvar i gamla rädslor och fördomar" om utrustning och annat som de inte känner sig tillräckligt kunniga om, speciellt om de varit med om eller hört om någon som har råkat illa ut.

Om du är intresserad av att tävla western så är det inte tillåtet med hackamore, kan vara bra att veta. Se om du kan få tag på en bosal om mamman kan vara ok med det istället?

"Jag delar min häst med en hoppryttare"

Är det du som äger hästen och dom är halvfodervärdar eller äger ni 50/50 på hästen?

Äger du hästen så rider väl du på vad du vill

Är fortfarande väldigt nybörjare på western, ridläraren jag har är inte heller så mkt för hack... En typisk hopp ryttare.. Vet inga bra sidor med bosal elr sidepull tyvärr /: Har hört att bosal ska vara väldigt dyrt? :/

Ja vi delar 50/50 på hästen eller vad man ska säga ^^

Tja, bosal med mecate kostar en del. Men å andra sidan håller de i en evinnerlighet. Kräver lite teknik att rida med, ledande tygeltag a la snaffle funkar inte. Men det är ett superbt hjälpmedel! Hade en bosal tidigare, jag älskade den!

Finns i flera westernbutiker och på auktionssiter (både svenska och internationella).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
945
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 186
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 119
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka