Hackamore-skadligt eller ej???

polly p

Trådstartare
Har lite bettproblem med mitt fullblod-sto.
På vanliga tränsbett "knirpar" och gnisslar hon tänder samt går fram dåligt mot handen.
Hon är jätte-känslig, provar att ge mer drivning men hon svarar dåligt.
Jag får nästan rida fram med minimal kontakt i skritt och trav för att sedan börja försöka rida henne med stöd vilket inte känns helt ärligt från hennes sida.

Har då provat ett bolstrat hackamore med kort skänklar.

Fördelar:
*Bättre påskjut = tillochmed väldigt bra ibland
*Stadig och lugn
*Inget gnissel och knirpande

Nackdelar:
*Svårare att jobba med övergångar
*Inte lika lätt att ställa igenom
*Risk att hon blir för låg i formen (?)
*Spårare sämre
*Blir "tygelhalt"

Kan man använda sig uteslutande av ridning på hackamor i en upp-byggnadsfas och få bra resultat?
Skall kolla hennes mun men vill veta om det finns fler som har erfarenhet av knorp/gnissliga fullblod...

Sv: Hackamore-skadligt eller ej???

Ja det är inte helt ovanligt med gnisslande fullblod och beror alltid på spänning/missnöje över ngt. Kolla munnen.

Det kan även vara missnöje med skänklar, utrustning i övrigt som sadel, med handen som är hård/slapp eller att den tycker det är obekvämt att du kräver ngt.....
Jag har haft två hästar som gnisslat utan att ha minsta mun/bettproblem, men som gjort det av missnöje med ryttare av andra skäl, om ryttaren var för hård i handen eller för spänd i sin egen kropp och tex knep med skänklarna:mad: Den ena visade dessutom missnöje med sadel på det sättet. Ryttare som inte är vana vid fullblod kan ibland bli onödigt bryska i sina hjälper vilket kan leda till missnöje. Eller att hästen inte accepterar ett knipande med knäna som kanske en mindre känslig häst stått ut med....

Så du får prova dej fram. Kolla munnen men det är som sagt inte alls säkert att det sitter där utan handlar om ngt helt annat. Jag skulle inte skippa bett och rida på hackamore, handlar det om motstånd mot ngt annat än bettet (vilket det mycket väl kan göra) så kommer problemen att finnas kvar fast i annan form, bara.

Håller både med dig och förstår hur du menar...
Självklart vill jag rida på tränsbett men när känslan jag får på hackamoret blir så trevlig så blir det lätt en "ryttar napp"...

Dina fullblod, gnisslade dom när du red eller var det när andra red?

Har du tips på övningar som ökar framåt-tänket = bjudningen utifrån dina erfarenheter?

Jag tror ju heller inte att problemet sitter i hennes mun, men va 17, vill ju bygga upp henne och uppleva trevlig ridning...

Kolla tänderna kan vara en bra idé.
Har du provat rakt tränsbett med fasta ringar? Det brukar vara uppskattat! Annars har du flera andra bettlösa, t ex ridkapson (ej sådan som säljs på hööks o börjers, kolla klassisk forumet här på buke), sidepull mm.

Ja, det kunde hända när jag red och när andra red. Oftast när någon annan red, men även om jag red och ngt inte var okej, det fanns alltid en orsak. Att jag var för stressad och blev "okänslig" i ridningen så fick jag veta det. Eller om ngt i utrustningen inte satt ok. En gång ver det ett bett (som ett myggbett) nära mungipan som en häst hade fått, som skavde vid ridning:o Jag fick ta bort nosgrimman som låg emot och så var hästen nöjd. Bara som exempel.

Det hänger ihop ofta med att vilja krypa bakom handen, så rid på framåt och jobba med mkt små men tydliga hallvhalter och många övergångar, och att få hästen rak genom arbete på volt, och låt det mest gå ut på att hästen arbetar villigt framåt, då kommer den nog inte gnissla heller:idea: Det är när de är missnöjda och liksom står emot och inte jobbar framåt som det där gnisslandet kommer.

Det är lätt att man blir mesig i handen av det där gnisslandet:o men försök att inte bli det, utan erbjud en stabil kontakt men låt arbetet gå ut på att hästen jobbar med framåttänk i första hand.

TS: Min medryttarhäst gör samma sak, men inte med ägaren vad jag har sett. När jag longerade senast så verkade hon nöjd med bettet. Så då borde det väl vara jag som ryttar som gör något fel?

Jag rider henne på hackamore och tycker det fungerar ok, inte jättebra då man ju blir lite okänslig och det inte går att ge ledande tygeltag osv.

Därför skulle jag gärna prova att rida med bett när jag ska rida ikväll.
Tror du det kan fungera bättre om jag tömlongerar henne först? Då kanske hon kan slappna av lite och arbeta igenom kroppen innan jag stör henne på ryggen? :crazy:
Jag vet att jag blir spänd och har svårt att sitta avslappnat i sadeln och gärna låter armarna blir för raka och stela så det är säkert det hon reagerar på.

De är så känsliga fullbloden men hon är ju samtidigt enormt tydlig och bra som läromästare när hon inte tolererar fel från min sida.

Problemet med min tjej är att hon gnisslar även vid tömkörning och longering.:confused:

Tänderna skall kollas men eftersom veterinär räkningarna har hopat sig och det är strax efter jul så får munkontrllen vackert vänta..:smirk:

"Fördelen" med mitt sto är att jag inte upplever att hon tenderar att krypa ihop, ej häller gå med halsen för högt och spänd.

Det som hon gör är gnisslandet samt att jag upplever att hon inte går fram och ej heller tar ett "ärligt" stöd.

I galopparbetet på exempelvis volt eller om jag jobbar henne med lite "bogen in" på långsidorna då gnisslas det inget utan i travarbetet och sedan ännu mer i övergång till skritten.
Detta resulterar tyvärr i att jag blir stressad och länger tygeln.

Kanske att jag skall hitta på något annat i övergångarn, tx flytta henne, eller har du någon ide`?

Även till polly p:

Ja dom är så känsliga att det är lätt att bli hämmad, men försök att undvika det. Ja kanske reagerar hon på om du är stel, men om du försöker vara mindre stel blir det nog bara värre, det brukar fungera så:crazy:

Så tänk mer på att rida framåt och få en ärlig bjudning, helst med hjälp av en tränare som kan se vad som händer och hjälpa dej med det. Tänk på att hålla händerna "korrekt" dvs upprätta, inte nerlagda eller handlederna vikta, handställningen i sej kan skapa spänning.

Det bästa rådet är en tränare som kan se er, och ge bra råd. Hästen ska jobba och få med bakbenen.
Om den gnisslar även vid tömkörning så kan det vara samma sak, handen som behöver vara mer mjuk (men inte slapp) eller att det tar emot för hästen att jobba framåt kanske, så den går med handbromsen i (den kan gå framåt osv, men inte med ärlig bjudning)

Mkt lösgörande och få hästen aktiv framåt. Men en tränare ger nog bäst råd som ser, och kan rätta det som behövs.:idea:

Ett bett som är väldigt bra till hästar med känslig mun är ett Novabett. Ett rakt bett i silikon som är lite böjbart.
Jag har provat det på många hästar som på olika sätt har varit lite känsliga i munnen och det har funkat på alla :bow:
Bild-1092.jpg

Ofta handlar det också om att både du och hästen ska vänja er vid hacket, det är ju lite annorlunda att rida på det. När hästen förstår hjälperna med det brukar det funka bättre.
Jag hade nog varierat lite och ridit på det ibland. De nackdelarna du skrev hänger ju bara på att du som ryttare som sagt måste lära dig att rida med hacket.
Jag känner igen dina problem, det är lika jobbigt varje gång man ska rida en ny häst med hack :angel:

Jag har precis samma sak problem som TS. Har nu bytt till hackamoore (2 veckor) sen och jag bara sitter och njuter. Hästen är nöjd och lättare att påverka. Tar ett mjukt och fit stöd utan att bli framtung och ett sånt påskjut bak!
Min tränare tycker också att jag rider bättre med det och ger ett stadigare stöd och vågar ta i henne lite mera än vad jag gör annars. Hästen har börjat ta för sig mera och det är bara en upplevelse varje gång jag rider henne nu. :D

Kommer fortsätta att rida p ådet till jag fått munnen kollad av tandläkaren :D och antagligen fortsätter att rida p ådet :love:

hoppas på det ska funka att tävla på det oxå. ska bara få stopp ine på banan :D

Men tänkte fråga lite Trådkap men har ni några bra övningar osv som gör det lite lättare att ställa igen med hackamoret?

Shiit, vad jkag formulerade mig fel om nackdelarna med hackamor.
Det är ju på bett som hon visat "tygelhälta", och även är svårare att få till att spåra ordentligt.

På hackamor får hon på + sidan:
Bra påskjut
Ganska bra att ställa igenom i tex serpentin arbete m.m.

Nackdelen och frågan var om det kan vara skadligt + att övdegångar och halvhalter blir svårare att jobba om jag vill bibehålla formen...

Jag rider för tränare och har även nu sista tiden ridit på hackamor även för henne!

På bett bjuder hon dåligt och det skulle jag önska blev bättre...
Vet att framåtbjudning är A och O.

Vill ju träna och kanske även tävla dressyr och önskar hitta en bra kommunikation med BETT, men just som "det blir" , att hon verkar vantrivas så tar jag lätt till hackamoret.

Hade dessutom fått sår igår efter att medryttaren varit ute och dett på ett rakt gummibett!

Jag mrukar rida mycket bogen in.
Det gör man ju mycket med skänklarna.

Fick rådet av en jag tränade för att det bygger upp och stärker m er än att sitta och flytta skänkelvikning.

Jag provade hackamore en gång på min pålle, men nu har jag lagt användandet på is tills vidare på grund av sår.
En gång hoppade jag med samma bett, men det var svårare att styra och ställa honom.
Skadligt vet jag inte om jag vill kalla det, men jag har hört att man inte ska använda det för mycket.

Rid på hack tills du har kollat munnen tycker jag och sedan kan du ju testa på bett igen. När är munnen kollad senast? Och hur ser hästens bett ut? Många fullblod har en del bettfel som absolut inte behöver spela någon roll egentligen, men det kräver att man håller efter det. Har inte tandläkaren varit ute på 10 månader och du inte vet hur hästen har varit innan så kan det mycket väl vara munnen!

Min häst var helt utan framåtbjudning och kunde inte alls ställa/böja sig i vänster sida, extremt snedmusklad, gick mycket på bakbenen, kastade med huvudet hela tiden, spänningar i hela kroppen. Han var värre i början av ridpasset och sen ju längre det gick så blev det bättre men aldrig bra. Jag misstänkte att det var tänderna, köpte han billigt och nu är han en pärla (krävdes en sövning och borttagning av en vargtand som satt under tandköttet, syntes alltså knappt någonting).

Lycka till med din häst! För min tog det 6 månader att få tillbaka förtroendet för bettet så ha tålamod om det visar sig att den har haft ont!

oj... kom på att jag glömde svara på själva frågan...

Enligt mig kan inte använda sig av enbart hack någonsin.

Ett av mina fullblod gnisslade tänder konstant när han inte var i hårdare arbete, så fort man ställde högre krav på han slutade han och sen började det lika fort igen när man t ex joggade av han. Han kunde stå och gnissla tänder i stallet med ibland, framförallt om han verkade uttråkad. Var mycket att pilla på och leka med i boxen för hans del, stora grenar i gallret att gnaga på osv... Tandläkaren anmärkte på att tänderna ändå var fina och slets jämnt trots detta och trots ett lindrigt bettfel.

Alla olika betslingar kan vara skadliga... i fel händer... :bow:

Ta hjälp av din tränare.

jag tänkte passa på att fråga en sak om hackamore samtidigt :D

Jag rider ju på ridskola så då har jag nån gång fått rida en häst med hackamore, men det känns som om jag inte har någon kontroll då. Saken är den att jag innan jag red den hästen hade hört att man kan bryta nosryggen på hästen om man drar för hårt! Hästen ifråga var en piggelin en, (en stor häst som gick på ponnylektion) så resultatet blev att jag red i världens fart samtidigt som jag försökte sitta till, men inte vågade 'ta tag' i hästen. Kan man rida med hackamore som med vanligt bett lr?

För att knäcka nosryggen på hästen med ett hackamore, bör man få ta i rejält och med hackamoret helt åt skogen satt på nosryggen. Så det lär man inte behöva oroa sig för i första taget.

Ett hackamore har ju inget i hästens mun, utan hästen lyssnar på tryck på nosens sidor och nosryggen. Därför kräver det en hel del koordination av sits, balans och tydliga hjälper via vikt och "tryck" av ryttaren.

Så nej, enligt mig är det väldigt olik ridning på hackamore, olika typer av bettlöst och tränsbett.

Därför ställer det stora krav på lyhördhet mellan instruktör och elev. En instruktör kan inte bara kasta upp en ryttare och säga, att idag får du rida på hackamore. Utan instruktören måste förklara för eleven vad det är för typ av betsling, hur den ska sitta och användas.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 761
Senast: Vogue
·
T
Western Min häst har alltid haft problem med munnen, han trivs inte på något bett alls. Om man byter bett så kan han ev. fungera bra på det...
Svar
10
· Visningar
1 402
Senast: cowsense
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare