HACKAMORE? För-och nackdelar?

HannaAberg

Trådstartare
Vad finns det för för- och nackdelar med hackamore? Eller med bettlöst överhuvudtaget? Vilket bettlöst är bäst och varför? Nu vill jag att åsikterna haglar in! :)

Jag går nämligen runt och funderar och är nyfiken på det här med hackamore eller bettlöst. Jag har en livlig travhäst(aldrig tränad eller startad i trav, endast rihäst) som jag ska börja hopptävla med snart. Han är pigg, men känslig på bettet på banan. På uteritter använder jag mig numera av ett jaktkandar/kimblewick som både jag och hästen älskar. Men på ridbanan är pållen somsagt känsligare i munnen. Rider just nu på vanligt tredelat där. Skulle det funka med ett bettlöst? Har du några erfarenheter av bettlöst på ridtravare? :)

Please help me! :bow:
 
Sv: HACKAMORE? För-och nackdelar?

Min förra häst trivdes bäst på hackamore. Hon är/har varit väldigt bettskygg; när jag köpte henne kunde hon resa sig om du försökte ta henne i munnen. Efter något år fick jag betsla henne, men hon var aldrig bekväm med det så jag övergav helt övningarna. Jag provade att rida henne på sidepull och repgrimma, men det fungerade sisåsär. På hackamore är hon harmonisk och avslappnad, väldigt känslig och lyhörd.

Personligen upplever jag att s.k. ponnyhack är lite luddiga i kontakten med hästen. Jag (och förra hästen) föredrar S-hack. Det är imo tydligare, men också något mildare (kortare skänklar).
Jag har emellertid provat att rida på S-hacket med min nuvarande häst; en fjordvalack som ibland tenderar att bli väldigt stark (inte så ofta på hemmaplan, numera). Det gick fint när han lyssnade och var avslappnad, men när han blev stark och spände halsen fungerade det mindre bra.

Nackdelarna är desamma som med ett stångbett; det går t.ex. inte att ta ledande tygeltag.
 
Sv: HACKAMORE? För-och nackdelar?

Fördelar är att hästens mun får vara helt ifred. Jag använder bettlöst i perioder på unghästar när tänderna spökar. Eller om hästen behöver vila munnen av olika anledningar. Kan också vara bra att byta med ibland :)
Nackdelen är att jag känner att jag inte får samma kontakt med hästen som jag får med bettet. Vissa hästar går inte lika bra med hackamore och blir långa och på framdelen, -men det är ju såklart en individ fråga.

Hackamore har förövrigt en hävstångseffekt.
 
Sv: HACKAMORE? För-och nackdelar?

Fördelar är att hästens mun får vara helt ifred. Jag använder bettlöst i perioder på unghästar när tänderna spökar. Eller om hästen behöver vila munnen av olika anledningar. Kan också vara bra att byta med ibland :)
Nackdelen är att jag känner att jag inte får samma kontakt med hästen som jag får med bettet. Vissa hästar går inte lika bra med hackamore och blir långa och på framdelen, -men det är ju såklart en individ fråga.

Hackamore har förövrigt en hävstångseffekt.

Samma här.
Rider på bett för det mesta men byter med hackamore ibland. Tex har jag det ibland när jag rider ut, eller så har jag det i perioder som tandfällning... Nuvarande hästen är det ingen höjdare att "träna" på hackamore då han är en av dem som faller fram något på det och jag vill inte ha honom hängande på framdelen. En tidigare häst däremot gick alldeles ypperligt att rida på som vanligt med på hackamoret -hon trivdes super på det och föll inte alls fram.
 
Sv: HACKAMORE? För-och nackdelar?

Intressant att läsa det ni skrivit, hörni, somsagt så intresserar bettlöst mig. Men har aldrig provat det mer än att lulla på med repgrimma på min gammelhäst(24-årig bruksnordis). :)
 
Sv: HACKAMORE? För-och nackdelar?

För- och nackdelar beror på hästen skulle jag vilja påstå :) En häst i stallet rids nästan uteslutande på hackamore och kapson, de tränar akademiskt på en "hög hobbynivå" och hästen är verkligen jättetrevlig på bettlöst, mycket bättre än på bett. Min häst däremot fungerar inte alls på bettlöst, han blir segstyrd och stretar emot på repgrimma/sidepull och går med näsan i vädret med hackamore. Han tycker helt enkelt att hacket är asobehagligt. Ute rider vi ofta på repgrimma men i paddocken blir det alltid bett.

Mitt tips är att försöka låna ett hack av någon innan du köper ett eget, så att du kan testa och se hur just din häst reagerar! :)
 
Sv: HACKAMORE? För-och nackdelar?

Jag ska fråga runt om någon i stallet har ett hack som jag kan testa. Tack! :)
 
Sv: HACKAMORE? För-och nackdelar?

KL

Tömkör min med grimma då han blir motsträvig och jobbig med bett. Grimman känns ibland inte optimal, men funderar vad som skulle vara motsvarande då fast lite stadigare. Nu har jag ingen lädergrimma åt honom utan en i syntetiskt material. Eftersom då hackamore (som jag funderat på) har hävstångseffekt blir det ju helt annat än "grimmeffekt". Kapson eller stadigare grimma? tar sidepull på samma ställen?
 
Sv: HACKAMORE? För-och nackdelar?

Ett sidepull bör ju gå att ställa in så att trycket blir på samma ställe som med grimma. Kapsonen trycker ju lite annorlunda, kan säkert fungera efter lite tillvänjning dock!
 
Sv: HACKAMORE? För-och nackdelar?

Min medryttarhäst, som för övrigt inte är speciellt känslig, tyckte att hack var alldeles för skarpt och fick halvt panik när det testades på en terrängträning (hon blir het i terrängen och hade vid det här tillfället problem med munnen). Så ägaren fick byta till det vanliga sidepullet med lädernos.

På fullblodet hade jag samma sidepull och det funkade kanon. Hack skulle vara sista bettlösa alternativet om inte bett funkar.
 
Sv: HACKAMORE? För-och nackdelar?

kl

Det är så olika. Hacket är skarpt - det trycker på nosryggen och på nacken. Vissa hästar reagerar starkt på det och känner obehag även om ryttaren är försiktig. Då får man testa någonting annat. Andra hästar tycker det är tydligt och slappnar av på det. En fördel i min värld är just att det är lite skarpare än ett sidepull, om du har en häst som kan bli stark och hänga sig på.

En ridkapson är också skarp, det har ju metallnos och hästen måste vänjas in på den precis som på annan betsling. Det blir inte mjukare för att hästen inte har något i munnen.

Sedan finns ju även bosal, och lite andra varianter. Det är bara att testa sig fram. Den "snällaste" bettlösa huvudlaget skulle jag säga är ett lädersidepull (inte med rep runt nosen), det är som att rida i grimma.
 
Sv: HACKAMORE? För-och nackdelar?

Jag har använt ponny hackamore på många hästar jag haft hand om. Även min gammling gick bra på det när jag ville variera, men han tyckte inte om det alls tillslut, så jag gav upp den biten på honom då han bara blev sur och tråkig. En gamling till vi har i stallet[Travare båda två] går på ponny hackamore och har gjort sedan han kom till oss för 14år sedan. Han går som bäst utan bett i munnen.

Sedan så fick jag hand om en riktigt fel behandlad Tinker. Hon var som tokig och jag började leta fel i utrustningen. Det visade sig att hon blir stressad av själva bettet och ja jag antar att hon var inriden i western då hon kunde allt jag ville i den grenen klockrent. Hon blev lugn som en filbunke i paddocken och 100% kontrollerbar i skogen, men där var hon pigg och fjantig som unghästar ska vara. Men det var jätte kul att se förändringen som gick på bara en eller två veckor efter jag lagt på hackamoret. :)

Vi hade en fyra åring som jag red in i Hackamore istället för bett då hon var startad och intensivtränad så hon förstod inte alls de där med att gå i form eller ta de lugnt på bett. Hon blev hur fin som helst, tills hon var tvungen att flytta..
BS hette en 9årig valack som det var likadant med. Han lärde sig gå på tyglen och ta de lugnt med Hackamore, men sedan bytte jag till bett på honom igen eftersom han förstod grejen med att inte bara rusa fram. Han blev jätte duktig.

Ojj fasen vad hästar jag har ridit på Hackamore xD Jag hade glömt att de va så många egentligen.. Kan säkert komma på fler :P
Men min erfarenhet är att de är bra att få dem att förstå, alltså att ta det lugnt, sedan så har ju jag tyvärr nog aldrig hoppat med en häst i Hackamore förutom några få gånger och då har de varit ett skutt för den hästen tycker inte om att hoppa så vi la av med att försöka. Kan tänka mig att de blir lite svår kontrollerat med hackamore(ponny) om nu inte hästen vill, men vill den hoppa är de skillnad :)
 
Sv: HACKAMORE? För-och nackdelar?

Jag var medryttare på en travare som alltid gick på lädersidepull. Tyckte inte det var någon skillnad mot hur det känns att rida på bett på andra hästar, samma känslighet från hästens sida, och samma känsla i handen för mig.

Hon gillade det och funkade bra på det, så då fanns det ju ingen anledning att sätta ett bett i munnen på henne. Enda nackdelen är väl om man vill tävla, tror inte sidepull är ett godkänt bett för att tävla dressyr, t ex.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 795
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: Jojo
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 985
Senast: Efwa
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: minponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp