Hackamore/bett nosryggar och mungipor

Kastrullhaxan

Trådstartare
Efter att ha läst och svarat i en annan tråd så tänkte jag inte kapa den utan för en egen tråd istället.
Det jag skriver här har INGET med personerna i den tidiagre tråden att göra, jag pekar INTE ut någon med det hä rinlägget, utan det är mina tankar och funderingar bara.
Jag vill ha fler människors synvinklar på detta så at tjag inte snöar in mig totalt.

Vad gör att folk inte vågar rida med hackamore?
Jag trodde att myten om att bryta nosryggen var död. Vet ju att det var en "myth-busters"- tråd där detta ämne var upp flera ggr. Folk hade ju sett hästar trampa av tyglarna med hackamore och hästarna hade överlev, utan brott på nosryggen.

Så fort tal om hackamore kommer upp kryper en del (många?) ihop och blir nästan lite rädda. Hur hårt kan jag ta? Tänk om jag bryter nosryggen på Brunte nu när han blir pigg?

Min väninna red min medryttarpålle på Hack, av den anledningen att det är vad han trivs absolut bäst med. Det går att han bett på honom men han far mkt mer med huvudet och är jobbigare att rida. Han bjuder inte fram lika fint och nej, han vill vara bettlöst så mkt som möjligt.
Väninnan vågade knappt ta i hästen. "Hur vet jag att jag inte tar för hårt?"
Jag sa till henne att håller hon för hårt så stannar han (vi red i skogen utan krav på samling)

Vad tror ni är känsligast? Nosryggen eller mungipor/laner/tunga?

En del är rädda att hänga på ett hackamore för att det är så skarpt, men att hänga in pelham/pessoa/kandar osv är det inte många som blinkar inför, trots att de betten är minst lika skarpa.
Sen finns det hästar som inte alls trivs med hackamore och det säger jag ingenting om. Jag trivs inte i helskodda ridbyxor heller och är glad om jag slipper bli påtvingad sådana. (De är individer precis som vi)

Hur känner ni andra? Är jag ute på djupt vatten och borde vända in mot land, eller har jag en poäng i det jag skriver?

Jag är villig att ändra åsikt om det finns bra motivering för det!

Sv: Hackamore/bett nosryggar och mungipor

Efter att ha läst och svarat i en annan tråd så tänkte jag inte kapa den utan för en egen tråd istället.
Det jag skriver här har INGET med personerna i den tidiagre tråden att göra, jag pekar INTE ut någon med det hä rinlägget, utan det är mina tankar och funderingar bara.
Jag vill ha fler människors synvinklar på detta så at tjag inte snöar in mig totalt.

Vad gör att folk inte vågar rida med hackamore?
Jag trodde att myten om att bryta nosryggen var död. Vet ju att det var en "myth-busters"- tråd där detta ämne var upp flera ggr. Folk hade ju sett hästar trampa av tyglarna med hackamore och hästarna hade överlev, utan brott på nosryggen.

Så fort tal om hackamore kommer upp kryper en del (många?) ihop och blir nästan lite rädda. Hur hårt kan jag ta? Tänk om jag bryter nosryggen på Brunte nu när han blir pigg?

Min väninna red min medryttarpålle på Hack, av den anledningen att det är vad han trivs absolut bäst med. Det går att han bett på honom men han far mkt mer med huvudet och är jobbigare att rida. Han bjuder inte fram lika fint och nej, han vill vara bettlöst så mkt som möjligt.
Väninnan vågade knappt ta i hästen. "Hur vet jag att jag inte tar för hårt?"
Jag sa till henne att håller hon för hårt så stannar han (vi red i skogen utan krav på samling)

Vad tror ni är känsligast? Nosryggen eller mungipor/laner/tunga?

En del är rädda att hänga på ett hackamore för att det är så skarpt, men att hänga in pelham/pessoa/kandar osv är det inte många som blinkar inför, trots att de betten är minst lika skarpa.
Sen finns det hästar som inte alls trivs med hackamore och det säger jag ingenting om. Jag trivs inte i helskodda ridbyxor heller och är glad om jag slipper bli påtvingad sådana. (De är individer precis som vi)

Hur känner ni andra? Är jag ute på djupt vatten och borde vända in mot land, eller har jag en poäng i det jag skriver?

Jag är villig att ändra åsikt om det finns bra motivering för det!

Tja... jag tror inte att hackamore på något sätt är skadligt att rida med... tvärt om. Det är bra om hästen kan gå på hack så att man kan växla med det mellanåt...

Det enda jag har emot ett hack är att ridningen blir lite okänsligare och att det är svårare att svänga med det. Jag föredrar att kombinera bett med tryck mot nosryggen. En Kineton är den perfekta lösningen tycker jag. Skonsam mot både nosrygg och mun.

Jag tycker hackamore är bra på känsliga hästar. Dock är det riktigt synd att min kille får panik med det, så därför använder jag inte det, men det kan vara bra att avlasta från bett ibland och rida på hack. Ja, alla hästar trivs inte med hack - men man kan ju alltid prova ändå! När jag hjälper vänner mm med deras hästar och dom är lite kinkiga i munnen tipsar jag alltid om att 1. kolla tänderna 2. prova ett hack i 2 veckor drygt - vilket gör skillnad.

Så jag är för hack och hade min kille accepterat hacket hade jag använt det på honom istället för pessoa/pelham/andra starka bett då han är het.

Du är nog helt inne på rätt linje! :laugh:

Jag tror absolut att hästen är känsligare i munnen än runt/på nosrygg och huvud, både när det gäller mottaglighet för signaler och risk för rena fysiska skador.

Däremot tycker jag inte att hackamore är den mest optimala bettfria betslingen överlag, det är ett ganska trubbigt instrument som är svårt att få någon vettig ridning på.

Har tidigare startat en tråd om varför "engelskryttare" gör det så svårt för sig när de ska rida bettlöst, men det blev ingen vidare fart i den... ;)

pinky Hur menar du med att de gör det svårt för sig? Jag är nyfiken!

saint Det enda jag har emot ett hack är att ridningen blir lite okänsligare och att det är svårare att svänga med det. Jag föredrar att kombinera bett med tryck mot nosryggen. En Kineton är den perfekta lösningen tycker jag. Skonsam mot både nosrygg och mun.
Det dä rmed att sväng ahar jag upplevt tidigare, men med hästen jag har nu, som är otroligt lättriden på hack så är det inte några problem.
Kineton är något jag inte provat. Å andra sidan har jag inte haft hästar som varit så heta heller (de jag ridit som varit det har inte varit "mina" så jag har inte kunnat välja utrustning)

Har tidigare startat en tråd om varför "engelskryttare" gör det så svårt för sig när de ska rida bettlöst, men det blev ingen vidare fart i den... ;)

Kan du länka in den tråden hit? Skulle vara intressant att läsa.

Jag brukar allt som oftast använda ett ponnyhackamore när jag rider ut (ensam eller med andra kvittar). Nog för att han kan lägga iväg när han blir pigg och jag har små problem jag måste lösa ibland ;) Men han trivs så bra på det och är glad (ett och annat glädjeskutt brukar det alltid bli). Jag är inte alls rädd för att bryta nosryggen! När han drar iväg i galoppen (speciellt om vi är flera och ökar) så tar jag så hårt som krävs för att han ska stanna/sakta av! Hacket sitter ju inte ända nere på nosryggsänden, det sitter ju mitt på nosryggen. Jag har då aldrig hört om en häst som brutit nosryggen av hack! Men jag kan inte hoppa på hacket, för jag kan inte svänga så bra, då använder jag vanligt tredelat som han också trivs väldigt bra med. Och dressyr är självklart uteslutet (också tredelat). Men uteritter är perfa med hack! :laugh:

Jag fick hela tiden inpräntat i min "hästuppväxt" hur starkt och farligt det var att rida med hack, det var stor risk att bryta nosbenet på hästen.

Första gången jag red med hack var när pållan hade varit hos vetten, jag var livrädd men efter lite logiskt tänk kom jag på att det inte var så farligt ;). Jag tror att det är många som inte ens testat hack som tycker det är dumt o rida med. Personligen gillar jag det även om det är lite för skarpt för nuvarande häst, henne räcker det med ett sidepull.

Nej, jag gillar hack. Det är många hästar som trivs på det, endel tycker det är obekvämt i början men då får man ha en större invänjning. Jag brukar börja med och NH-träna hästen i hack innan jag rider på det.

Jag hoppar min polle på hack, han blir mkt "stadigare" då. Visst kan han bli väldigt stark på det men det funkar bäst för honom i hoppningen.
Varför skulle egentligen hack vara så farligt mot ett "vanligt" bett. Ta tex pessoabettet där ett tygeltag blir som ca 600(tror jag att det var) kg i mungipan.
Som nån sa innan i tråden, tar man för mycket säger hästen till. Jag har absolut inget emot hack om hästen trivs på det!:laugh:

Svarar alla igen

Jag rider också på ponnyhack. Det enda jag inte gillar är att det skjuter sidstycket emot ögat när man tar i det.

Även jag har fått höra versionen om hur skarpt och farligt det är under min ridtid.
Det som retar mig är att folk helt blint kan stoppa in ett pessoa/pelham what ever utan eftertanke, men när man säker hackamore blir de stela av skräck.

Givetvis förespråkar jag fortfarande at tman ska ha det som hästen trivs bäst med, båda psykist och fysiskt.

Kan tillägga att jag i den andra tråden fick ett svar i stil med "Jag vill inte ha hackamore på min häst om en oerfaren ska rida"
Så följdfrågan blir i den här tråden: Hur många av er skulle sätta upp en oerfaren ryttare med kandar/pessoa/pelham...???

Skulle hellre sätta upp en oerfaren med hack än kandar/pessoa/pelham. De betten är så pass starka och jag vet av erfarenhet att det lätt blir lite dragande när man börjar rida.

*puttar lite på tråden*

Är det verkligen ingen annan som har funderingar kring detta?

Jag tror på rätt bett till rätt häst, och at tman alltid ska sträva efter ett så mjukt bett som möjligt!
kan man inte rida sin häst i det mjukaste bett som finns (sägs att det är tränsbett, vad vet jag!) så ska man nog ta en funderare på vad som händer?!

Om man använder kandar med mera för att det är "snyggt", visst! Gör det! Ett bett är aldrig skarpare än den hand som styr.
hack-mjuk hand- perfekt!
kandar-mjuk hand- perfekt!

Att hack skulle kunna bryta nosryggen är en myt( om du är är jäääävligt starkt och har gett dig :devil: på att bryta nosryggen på hästen...) Vissa hästar funkar asbra på det, vissa inte alls! (Min förra fnös första 20 minuterna har hade det på sig, sen funkade det asbra, varje ridtur!)

Sen sätter jag hellre en nybörjare på hack, och skrämmer denne med att man kan bryta nosryggen (för att få en mjuk hand!:D) än en nybörjare som sågar ner hästen!
Men det är ju bara jag:D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 135
Senast: viltmilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
E
Träning Vad kallar ni ''problemhäst''? Är det en häst som inte går att rida? Eller bara en grymt envis å lite dummare häst? Eller kanske en...
2
Svar
21
· Visningar
3 389
Senast: _Isa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar