Sv: Häck

Tuja, den kan du bara kapa på ovansidan, om du inte väljer en yvig sort. Köp färdig häck, eller kvalitén precis under så har du en okej höjd direkt.

Det finns ju väldigt många sorter, frågan är vad du vill ha för färg (eller kanske blanda flera?) och vilka rosor som klarar sig hos dig. Två robusta rosor som klarar sig är ex Louise Bugnet som har vita rosor eller en Therese Bugnet med rosa, de kan bli upp till 1,8 höga. Jag har en Rhapsody in Blue som växer väldigt fint hos mig med lila blommor. Alla dessa rosor är det som kallas för remonterande, dvs de blommar flera gånger per säsong och långt in på hösten, vilket kan vara trevligt om man har den som häck.
Om du vill kolla vidare så sök på friväxande roshäck, det finns massor med tips tex utifrån vilken höjd du vill ha och vilken växtzon du bpr i.

Jag bor i Skåne, låter ju fint att ha lite olika!! Hur blir de på vintern? Blir de ngrlunda "täta" så de håller ute vind )blåser en del här!!)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har en hagtornshäck som har dragit mot det omedgörliga. Vi står nu inför att ta ner den rejält. Tror ni att det kan fungera och få en...
Svar
8
· Visningar
633
Senast: monster1
·
Trädgård & Växter Har fått hem Miscantusplantor som jag beställt. Det stod i beställningen att de inte skulle levereras förrän efter 17 mars, men de kom...
Svar
4
· Visningar
304
Senast: Tajger
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
722
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI