Ha valp ensam?

Finns det något bra sätt man kan lägga upp det på, dela upp timmarna eller behöver den mig dygnet runt första tiden?

Finns det något bra sätt man kan lägga upp det på, dela upp timmarna eller behöver den mig dygnet runt första tiden?

Ja den behöver dig hela tiden. Så småningom kan du börja ensamträna men det finns inga garantier för att hunden kommer att kunna lämnas några längre stunder första året. Och vissa hundar klarar aldrig att vara ensamma trots träning

Tack för svaren! Hur löser folk när dom skaffar valp? Alla har ju inte möjlighet att vara hemma från jobb osv. i två månader, man har ju inte ens semester så länge.

Tack för svaren! Hur löser folk när dom skaffar valp? Alla har ju inte möjlighet att vara hemma från jobb osv. i två månader, man har ju inte ens semester så länge.
Dom flesta jag känner passar på att skaffa valp under semestern och så. Sen har dom haft möjlighet ofta att ha med sig valpen till jobb etc. Andra får skaffa en som passar den helt enkelt. Efter tex 4 veckors semester så har ju ofta valpen börjat komma tillrätta och klarar förhoppningsvis av att någon annan passar den. Men det är ju väldigt individuellt det med.

Många uppfödare är vänliga och låter valpen stanna på kenneln några veckor extra om det inte fungerar för valpens nya familj att ta ut semester i samband med att valpen är leveransklar.

Jag sparade semester och tog ut 5 v när valpen kom hem. Lite planering innan man bestämmer sig för valp ( jobba extra och ta ut i komp, eller spara semester) så ordnar det sig med den saken.

Vi löser det med att jag (mest) jobbar dag och sambon jobbar natt. Sen har vi flera hundar, vilket underlättat en del.

Jag tog 4 veckors semester när jag skaffade min valp, sedan är jag beroende av att min sambo jobbar rätt lite, och en akut hundvakt om det skulle köra ihop sig.

Det är ingen självklarhet att skaffa hund, och har man inte den tiden att lägga ner på valpen, så får man vänta med att skaffa hund till man har det.

Pussla och hundvakter... Jag har fördelen av att jobba hemifrån så det har aldrig varit något problem. ;) Men jag har haft andras valpar när de inte har fått ihop någon dag.

Jag skaffade hund när sambon pluggade på distans, andra hunden kom när jag var sjukskriven.

Mamma och pappa har tagit semester separat så någon av dom var hemma under de första 8 veckorna. Skaffar man valp får man pussla helt enkelt. Hundvakt eller ta med hunden till jobbet.

Dottern var arbetslös precis efter sommarn så hon passade Doby första tiden, sen när hon fick jobb var han tillräckligt stor följa med mig på jobbet

Vi har två hundar men det är ingen garanti att det funkar att lämna dem ensamma tillsammans när valpen är liten. Det första jag gör är att lära mina hundar att hundgården är en trygg och trevlig plats, det gör jag genom att vara där själv tillsammans med dem, bara vara och slappa, sitta där och fika osv. Lite godissök och annan aktivering. Det ska alltid vara värt något att gå in där.

Det är ett pyssel med valp helt klart. Även en fyra-fem mån valp är ganska liten och det är inte alls säkert att den är möjlig att lämna. Och dagis tar inte emot förrän vid sex mån. Så det gäller att ha några lösningar i bakfickan. Förstående arbetsgivare, goda vänner eller släktingar eller en betald dagmatte.

9 veckor är väldigt ungt... mentalt sett är de små barn även om de börjar bli lite kaxiga och lekfulla.
Jag har valpvakt som valpen känner väl, och en äldre hund som hjälper till med uppfostran och ensamhetsträning.
Jag jobbar deltid, skift, och kan ta med hundarna till jobbet men första tiden får valpen vara hemma med valpvakt när jag jobbar.

Första valpen skaffade jag när jag gjorde mitt examensarbete som jag gjorde hemifrån. Om en månad så hämtar vi nästa valp och nu har jag och min sambo sparat semester så vi kommer att vara hemma på heltid i två månader totalt och sen ska valpen ska vara hos samma daghusse som vi har till den äldre hunden. Även om de kanske skulle ställa upp så vill inte jag att någon annan ska behöva stå ut med min 2-4 månaders valp mer än tillfälligt, det kan vara en pest och blir lätt fel.

Sen insåg vi snabbt med vår nuvarande hund när han var valp att han inte alls mådde dåligt av att vara hemma ensam en eller ett par timmar någon gång ibland men det är ju inget man kan utgå ifrån att det fungerar. Han var så trygg att det gick bra, sov som en stock. Jag hoppas att nästa valp är lika trygg och nuvarande hund känner sig trygg trots valpen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 127
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 074
Senast: Maniac123
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
485
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka