Ha utrustning i garderob, mögel?

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan.

Det är nu så att vi i stallet fått tag på ett gäng gamla hotell-garderober som är perfekt stora så att sadeln får plats i sitt egna skåp. Det är i mörkt tjockt trä, och dom är rätt täta.
Men då har vi fått höra att lägger vi in en sadel där kommer den att mögla. Vad säger ni om det?
Vi har iallafall tänkt göra 3-4 hål upptill och 3-4 hål nertill, kanske 5-6cm i diameter.
Om te.x schabrak och sadelgjord blir fuktig, då kan man ju ta bort det, och bara lägga in sadeln.. Eller, tror ni den möglar då?
Och tränset? Vad tror ni om det?

Vill verkligen inte ha sadeln hängandes på väggen där, då får jag hellre ha den hemma. :( Haft inbrott, så det känns inte säkert att ha den framme.

Vad tror ni? Kommer det att mögla?

Sv: Ha utrustning i garderob, mögel?

så länge d kommer in luft i skåpet så tror ja inte att d e någon fara.

Jag har mina sadlar i en garderob, typ ikea. ingenting har möglat, men shabrak mm som kan bli fuktigt håller jag utanför garderoben. Om man är orolig borde man kunna ha en torrboll i skåpet :idea:

Jag har gjort samma med mina stallskåp som jag gjorde när jag byggde ett torkskåp till mina filmer i mörkrummet, otroligt enkelt och mkt billigt lösning:

Plockade bort en nätverksfläkt från en gammal dator (går att köpa billigt nya om man inte har en gammal dator ståendes), kopplade den till en transformator som gör om 12 volt till 220 volt. Monterade in fläkten i ovankant på skåpet och gjorde mindre hål i nederkant på baksidan av skåpet (för utluft, dessa hål bör man med fördel försé med nät om man skall ha det i stallmiljö...mössen ni vet :D).

Sedan var det en baggis att ventilera och torka det som var fuktigt i skåpet. Har man inte möjlighet att gå ut och stänga av fläkten efter ett tag så kan man ju bara sätta en timer mellan vägguttaget och sladden till fläkten så sköter ventileringen sig av sig självt :)

du kan ju borra fast en kortare modell av täckeshängare på utsidan där du kan hänga typ dagens schabrak eller dyl. som är fuktigt :)

Det beror på vad det är för temperatur och luftfuktighet därinne. Å andra sidan - om luften inte är lämplig för läder spelar det ingen roll om du hänger grejerna utanför för det är troligen samma luft där.

Tror inte heller det är någon fara. Jag förvarar täcken o sånt jag inte använder i garderober. Brukar ha ett litet element på under vinterhalvåret och tänk på att göra lufthål så det blir luft i garderoben. Dock inte för stora om det finns risk för råttor....

Japp vi ska fixa lufthål. Och det är garanterat råttfritt i vår fina fräscha sadelkammare! :D

Det är inte lädret som möglar, det är fettet som sadeln är smörjd med som möglar. Köp lufttorkare så kommer det funka fint.

Så länge luften verkligen kan cirkulera i skåpet bör det inte var något problem. Håll noga koll på utrustningen.
Håll fuktiga saker utanför tills de torkat, så att det inte blir ånga och kondens.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 987
Senast: Luff
·
Foder & Strö När uppstår det egentligen? Jag har alltid fått höra att hösilaget kan börja mögla om det kommer in luft i balarna, exempelvis om de går...
Svar
5
· Visningar
1 136
Senast: Amk
·
Utrustning Jag har tittat på en massa gamla trådar här på buke, men ínte hittat något som svarar på mina frågor. Lägger därför in en egen tråd och...
Svar
5
· Visningar
972
B
Hästvård Hejsan , Är ny här men hoppas verkligen någon kan komma med något råd angående mitt problem . . Min gamla travarvalack, 19 år, har...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama