Ha unghästen på släp???

Casper

Trådstartare
Kan det va en bra idé? Har funderingar om jag skulle ha unghästen med mig ut när jag skrittar stoet,(inte mamman utan ett annat sto) han skulle kanske tycka det va kul!

Har ni gjort det någon gång? Positiva/negativa funderingar kring detta??

Sv: Ha unghästen på släp???

Min valack hängde på släp efter min ridlärares sto...han e supersnäll att ta på släp numera...

Jag skulle nog inte våga det med mitt nuvarnade ungsto (alltså ta henne på släp efter valacken) efter som hon bestämmer och tycker hon inte att valacken ska gå jämte då ser hon till att han inte är jämte....:devil:

//Domino_s

Jag har med vår unghäst nästan jämt när jag rider ut eftersom han inte kan vara ensam hemma.
Båda tycker det är superkul, särskilt tokgalopperna :D

Viktigt att lära dem att vara lydiga mot grimman dock, man kan inte flänga runt med en unghäst som kan tänkas bara dra iväg som en tok åt något håll. Det kan blir riktigt farligt.

Lycka till!

Jag red väldigt ofta med handhäst för några år sedan. Men då är det viktigt att både hästen du sitter på och den du har i handen lyssnar noga på dig.
Är unghästen ouppmärksam på dig kan det vara bra att göra en hel del ledarskapsövningar innan ni beger er iväg.
Men det är väldigt trevligt att ha med sig två hästar :)

Minns en gång när jag red i skogen med handhäst, bägge två började dra sig åt höger helt plösligt. Då kollar jag upp till vänster och där står en älgko med sin kalv bara ett par meter bort. Med hjärtat i halsgropen manar jag på skritten så fort jag kan. Gissa om det bankade i bröstet ett bra tag efteråt :D

När jag red in min nuvarande häst hade jag med honom ut som handhäst så ofta jag kunde låna en annan häst att rida på. Tycker att det är bra förberedelse för ridningen - hästen vänjer sig vid att vara ute i naturen, den får röra på sig, och man tränar dess lydighet och följsamhet. Då blir det inte en så stor grej första gången man skall rida ut med unghästen.

Jag lånade stallägarens superstabila fullblodsvalack och tog med min 3-åring på släp.

Ridhäst av pansarvagnstyp var verkligen helt nödvändigt visade det sig, för hon blev överlycklig över att få komma ut tillsammans med en lekkamrat. :angel:
Hon hoppade och studsade, bet honom i halsen och var fruktansvärt dryg, men sedan fattade hon att det inte blev mer livat för det, och gick ganska snällt bredvid resten av ridturen.:love:

Hej.
Har inte haft med min unghäst ännu, men det kommer.

Men då jag red min d-ponny hade jag med mamman till min ungponny/ier på släp. Eftersom hon var lite segare så hade jag ett utdragshundkoppel, sånt som kan bli 8m. Det funka skit bra tyckte jag. Då kan hon halka efter lite och trava i kapp.
Kanske ingen bra ide förrän din häst är van och lite klumpigt att hålla i, men passade mig och mina hästar super.
Lät ju lite om det oxå, men min pålle vande sig fort.
Det ska jag iaf använda nästa gång jag har handhäst oxå.

mvh sara

det är jättebra träning för unghästarna att få följa med ut,bara man har kontroll och hästen lyssnar på dig så är det jätte kul för alla

Det är super bra träning att ha med unghästarna som handhäst! Jag har gjort så i flera år och det har alltid fungerat bra! Har inte bara gjort det med unghästar, även med äldre av olika orsaker.

För unghästarnas del är det bra att de får komma ut, bra miljöträning. De lär sig att lyssna bra på röstkommandon. De bygger även muskler och får kondition utan belastning. Jag rider i alla gångarter, de tycker att det är jätte kul att få vara ute och galoppera. Så länge man har en unghäst som är så pass uppfostrad att den lyssnar såklart.

Men hur gör ni? sätter ni fast dom i en lina i exempelvis sadel/ridgjord eller håller ni i longerlina?

Ja mena att sätta fast hästen är kanske farligt och nån av dom skulle bli rädd osv, fast att hålla en long longerlina är kanske oxå bökigt, så hur gör ni??

Jag hade unghästen i repgrimma och 4 m rep, och så hade jag stångbett på ridhästen för att kunna manövrera honom bättre med en hand.

Om jag hade unghästen på höger sida så hade jag tyglarna + repändan i vänsterhanden, och så hanterade jag unghästen med högerhanden.

Jag har handhästen i repgrimma och ett rep. Varierar mellan att hålla i tyglarna i höger och vänster hand och håller i repet med den lediga handen. Sätter ALDRIG fast handhästen!! Det kan sluta riktigt illa, man måste kunna släppa taget om något händer!

Har man repgrimma så får man bättre kontakt med handhästen, repets tyngd hjälper också till.

jag rider med handhäst och då får min lilla ponny följa med på släp. hon tycker det är jätteroligt att vara ute i skogen och gallopera mm jämsides med storhästen. jag har henne i grimma och långt grimskaft (väldigt väluppfostrad).

se till att ledarskapet är väl befäst innan man börjar rida med handhäst. är hästen krånglig att hantera från marken, drar, lyssnar inte på ptroo mm så ska man nog träna ett tag till hemma innan man rider ut.

Men hur gör ni? sätter ni fast dom i en lina i exempelvis sadel/ridgjord eller håller ni i longerlina?

Ja mena att sätta fast hästen är kanske farligt och nån av dom skulle bli rädd osv, fast att hålla en long longerlina är kanske oxå bökigt, så hur gör ni??

Jag har ett repgrimskaft på nästan 4 m (tror jag) som jag har liggande tvärs över ridhästens manke, så håller jag i ena slingan med högerhanden och andra med vänsterhanden. Väldigt smidigt och lätt om man måste släppa efter om det blir tvärstopp eller nått.

Hade jämt med mig handhäst när jag hade flera hästar. Som mest har jag haft med mig tre, och ridit en. :)

Om jag hade unghästen på höger sida så hade jag tyglarna + repändan i vänsterhanden, och så hanterade jag unghästen med högerhanden.

Gör på exakt samma sätt.

Jag brukar ta unghästen på släp när jag rider fullblodet ibland. Många blir chockade över att jag vågar och hur lydig och duktig unghästen är. Jag vill ha hans huvud ungefär vid mitt ben och där accepterar han för det mesta att gå, oavsett gångart. Kommer han för långt fram brukar jag "sparka" till honom på bogen, som han sedan innan vet betyder "backa, håll dig där bak" istället för att dra i honom. Lyssnar han inte brukar fullblodet (som egentligen är lägre i rang) hjälpa till och säga åt honom var han ska gå.

Han har slitit sig en gång när han blev skrämd men skulle aldrig få för sig att lämna fullblodet så största problemet var egentligen att få ordning på linan igen.

Jag gör ofta så då de blir så mörkt och trisst på kvällen. Dock bor jag på ett ganska litet ställe.

Jag kan rida min valack och ha "ung" stoet på släp utan problem i de flesta fall, även om hon är högre i rang blir hon lite feg och tyr sig då till valacken. Men ibland blir de lite motigt då min valack är feg och inte gärna tränger undan stoet även om jag be han gå mer på kanten tex. Men det är inget större problem. (för jag antar att du ville veta riskerna ;))

Om jag gör tvärt om dock blir de plötsligt knivigare för valacken är SÅ sölig och struntar i om man så måste dra han hela vägen. och smackar jag på honom, -ja då börjar så klart stoet springa. MEN MEN.

Har även haft shettisen på släp utan problem :)

Jag hade aldrig vågat rida med handhäst ute i skogen! :eek:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 017
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar