Ha hunden i sovrummet.

E

ecssory

Jag skulle helst inte vilja ha hunden i sovrummet. Dels pga praktiken, vi har sovloft med liten trapp upp och jag har ingen lust att släpa på hunden i tid och otid (den är dock liten) och innan den är rumsren kan det bli svårt att hinna ner från trappen och ut på ett snabbt sätt.

Min sambo vill givetvis ha hunden nära sig och helst i sängen ...om han nu fick bestämma.
Hans argument: Det är en familjemedlem och då skall den sova i närheten av mig.
Mitt motsvar: Tur att vi inte skall ha några ungar.

Sambon jämställer hunden med människan men jag vill ändå ge hunden ett så "naturligt" liv som möjligt.
Vill gärna ge den ett konsekvent ledarskap och absolut inte föra över mänskliga egenskaper osv.
Det har fått mig att fundera...på vilket sätt sover individerna i flocken?

Är det naturligt för dem att sova "tätt" eller sover de med ett avstånd/enskilt så det skulle vara normalt att ha hunden i ett annat rum?
Är det möjligen inte så att det naturliga för en hund är att dela sovrum med resten av "flocken" dvs oss?

Nu har sambon envetet tjatat sig till att hunden skall få sova på golvnivå på sovloftet...vill han ha samkväm så kommer han få bära ner hunden, dock.

En annan positiv sak med sovloftet är att hunden lär sig naturligt att när det knackar på dörren så går vi och möter de som gästar och han får lydigt vänta på sovloftet, det är nämligen omöjligt för en hund att ta trappen på egen hand...vilket iofs känns olustigt för man vet ju aldrig vad de kan få för sig i all iver.

Det där kan man göra som man vill med. Det är varken bättre eller sämre att låta hunden vara i sovrummet. Den sover gott bara den känner sig trygg. Min hund sover i sängen för att jag vill det, annars hade hon klarat sig lika bra i egen hundsäng eller på soffan.

Dock är det smart att sova hos valpen i början just med tanke på rumsrenhet och eventuell otrygghet. Det kan man göra lika gärna på soffan i vardagsrummet som i sin egen säng.

Mina hundar har alltid fått sova hos mej i sängen, jag tycker det är mysigt :love: När jag hade fem samtidigt var det en aning trång måste jag erkänna :)

Vad jag har märkt med min ras är att de gärna sover tätt ihop. Gärna på varandra.

jag skulle aldrig ha hjärta att låta hunden sova någon annanstans än i sängen... dock tycker även de att det blir för trångt att sova så hela natten så de sover på golvet och i soffan också.

min hund sover aldrig i min säng. Hur mycket jag än tycker om honom så står jag inte ut med att ha en massa hår, grus mm från honom i min säng. Katterna går bra, men inte hunden.

När jag hade frusna Dalmatiner sov hela gänget (3st!) i sängen, men det var trångt :D
dalmatiner.jpg

De senaste 15 åren har våra hundar fått hålla tillgodo med att sova och vistas på nedervåningen. Nu har vi stort hus så där finns tillräckligt många rum och övervåningen har endast sovrum.

Jag har haft valphage till småttingarna och istället valt att sova en tid på en madrass bredvid valphagen, tills den känner sig trygg och hemma här.

Kanske hade jag resonerat annorlunda om vi endast haft en enda hund av liten ras, men vi har hela tiden haft två hundar varav en stor leonberger. Jag vill ju ha plats för gubben i sängen också ;).

Våra hundar sover i en möblerbar hall precis nedanför trappan till ovanvåningen, därifrån har de även bra koll genom huset och resp. utgångar. De vet att vi inte kan gå ut utan att de ser det och är nöjda med att ha full koll.

Mina hundar har sovit i sängen sen de var valpar, jag tycker det är självklart att ge valpen den tryggheten, dessutom är det mkt, mkt lättare at få dem rumsrena.

Idag när de är ganska vuxna båda två har vi gjort en kompromiss, de har fått en egen soffa som står brevid sängen.

Samkväm hit eller dit, hunden lär väl inte bry sig.Det är ju inget onaturligt precis...

:)

En av våra sover i sängen, den andra i sin korg som är bredvid sängen.
Jag skulle aldrig komma på tanken att inte låta mina hundar vara med sin flock. Lämnar man dom också själv på dagen när man jobbar, så förstår jag inte att de också på natten ska vara "själva" Vill man inte ha dom i sängen eller sovrummet, så skulle de åtminstonde få vara i rummet bredvid sovrummet, och sen ha en grind mellan. Så de ser oss.

Det går upperligt att ha samkväll fast man har hundar i sovrummet eller sängen, de går ner när de märker det börjar bli trångt och bökigt :D

Skulle aldrig våga ha min hund på sovloftet. Tänk om den rullar runt när den sover och ramlar ner? Eller går det inte ramla ner?

Sovrum - ja :), sovloft - nej!. En känguruapa med vingar (som min tik är) blir nog inte långvarig i livet om den ska sova på sovloft :crazy:. Det skulle inte spela någon roll om det var omöjlig trapp eller stege - hon skulle hoppa rakt ner!

Jag skulle aldrig komma på tanken att inte låta mina hundar vara med sin flock. Lämnar man dom också själv på dagen när man jobbar, så förstår jag inte att de också på natten ska vara "själva" Vill man inte ha dom i sängen eller sovrummet, så skulle de åtminstonde få vara i rummet bredvid sovrummet, och sen ha en grind mellan. Så de ser oss.
Det har jag faktiskt inte tänkt på, själv är jag så priviligierad att jag jobbar hemmifrån och umgås med hundarna hela dagen. Gubben har också ett sånt jobb numera att han är hemma rätt mycket dagtid.
Det är klart att om hundarna fått vara ensamma hela dagen skulle man nog vilja ha dem närmare sig även på natten.

På "sängdalmatiner"-tiden jobbade jag hemmifrån och flexade med två timmar lunch för att hinna rasta och umgås med hundarna lite + lunchfodra hästarna. Då hade både hundar och jag större umgängesbehov på kväll och natt.

Självklart så får min hund ligga i sovrummet under natten. Hon har två sängar där att välja på. Hon får sova i sängen när vi säger att det är ok. Sambon är ju egentligen allergisk och därför vill vi inte ha henne i sängen. Sen är det inte så mysigt med fästingar. Som tur är tycker hunden inte om att ligga i sängen.

Soffan är också ok att sova i och den gillar hon mer.

Min hund ingår i min flock och ska ha samma "förmåner" som övriga medlemmar.

Mina hundar ligger också i sängen om dom har lust( men det är sällan dom har det) men på ett sovloft hade jag inte tagit upp dom iallafall...hundar vill ju byta sovplatser några ggr på natten och det blir ju lite svårt om det t ex skulle bli för varmt för din hund...jag tror nog att det bästa är att vänja den att inte sova i sängen övht, den kanske är nöjd att ligga i samma rum bara....Nej till sovloft :)

Min vovva sover i sängen. Det var bestämt så redan från början (jag visste sen tidigare att det brukar sluta så i alla fall). Hon håller sig i fotändan hela natten och kryper upp på armen för att gosa på morgonen.....

Känguruapa med vingar :D En sån ras har jag aldrig sett :rofl:

Italiensk vinthund :love:. Men ingenting för den nervklena :D. Som unghundar är de totalt orädda och anammar en "jag-kan-flyga-attityd".

Dessutom: Sist en Italiensk vinthund blec lydnadschampion i Sverige tror jag var 1969 :angel:...

Men de blir lugnare med åren ;) Fantastiska hundar om man har en ängels tålamod :love:

Sv: Ha hunden i sovrummet.

hm, d spelar nog ingen större roll.. våra whippar sover alltid brevid/på varandra eller hos någon familjemedlem, gärna under täcket medans borzoien alltid sover själv, gärna i bortersta hallen, antagligen för att det är svalt där.. men poängen e att d nog inte spelar någon större roll, det är ju inte ens säkert att hunden uppskattar att sova i sängen..

Sv: Ha hunden i sovrummet?????

varför inte min hund sover i min säng så låt han komma in till ditt sovrum så mår han bäst jojo_...................... :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :(:(:(:(:(:( så ha han i ditt sovrum så kan han sova i en korg om du inte vill ha han i din säng jojo_.................................................... :cry:

Sv: Ha hunden i sovrummet

ha han i sängen

hej hej ha han i sängen det säger jag bara om du inte vill ha han i din säng så kan ha i alla fall få vara i ditt rum det e allra bäst han kan känna sig utestängd när ni går och lägger er och han inte får komma in till dig jojo......................................... :devil: :devil: :devil:

Sv: Ha hunden i sovrummet

lånar

min sover i sängen - under täcket. hon vill inte sova någon annanstans men det gör inget - hon är ju så liten ... och gullig :love:

Sv: Re: Ha hunden i sovrummet.

måste bara lägga till lite i mitt gamla svar. Nu för tiden är vår hund i sängen ibland, men inte om nätterna. När vi ska gå och lägga oss går han ut i köket och lägger sig under bordet, är väl en vana men han har aldrig visat nån tendens att han vill följa med oss. Oftast har vi dörren öppen så han kan komma in i sovrummet men det är sällan, han ligger självvalt i köket och framåt morgonen kommer han rusandes till sovrummet och väcker matte med en stor blöt puss i ansiktet.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 512
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Hej hopp! Min hund har en bädd i sovrummet, fri tillgång till alla möbler (kan dock inte hoppa upp i sängen, bär upp henne där på...
Svar
4
· Visningar
3 602
Senast: Vipp
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar