Ha häst bara till körning??

B

BigRed

Kan man skaffa häst och ha BARA till körning och inte ridning? Jag hade älskat att ha en liten ponny (en shettis tex) men kan ju såklart inte rida den, men jag är intresserad av att köra (aldrig testat men det skulle vara kul att lära sig)

ÄR det fel mot hästen? Den får ju sin motion även om den inte blir riden?

Sv: Ha häst bara till körning??

klart du kan skaffa en häst bara för körning!;) Det har jag själv har en liten shettis själv som jag kör. Man behöver inte bara köra jag går på promenader, löshoppar, longerar. Mina kusiner rider ibland och små stalltjejer. Så det tycker jag allt du kan skaffa en häst och bara köra :bump:

Kan man skaffa häst och ha BARA till körning och inte ridning? Jag hade älskat att ha en liten ponny (en shettis tex) men kan ju såklart inte rida den, men jag är intresserad av att köra (aldrig testat men det skulle vara kul att lära sig)

ÄR det fel mot hästen? Den får ju sin motion även om den inte blir riden?

Varför skulle det på något sätt vara fel mot hästen? finns ju många som bara kör sina hästar. Alla hästar är inte inridna..
Så det är självklart du kan ha en häst bara till körning!

ja ok, jag är inte så kunnig inom just det området, men var kan man isåfall lära sig att köra?

klart du kan skaffa en häst bara för körning!;) Det har jag själv har en liten shettis själv som jag kör. Man behöver inte bara köra jag går på promenader, löshoppar, longerar. Mina kusiner rider ibland och små stalltjejer. Så det tycker jag allt du kan skaffa en häst och bara köra :bump:

Vad kul :) jag ska genast kolla upp var jag kan lära mig att köra :)

ja ok, jag är inte så kunnig inom just det området, men var kan man isåfall lära sig att köra?

Kolla med din klubb om de har någon körsektion, de kan hjälpa dig, de kanske har kurser för nybörjare eller någon tränare osv.

Annars om du vet/känner någon som kör så kanske den kan lära dig :)

Kolla med din klubb om de har någon körsektion, de kan hjälpa dig, de kanske har kurser för nybörjare eller någon tränare osv.

Annars om du vet/känner någon som kör så kanske den kan lära dig :)

ja det ska jag absolut göra :) tack för svaret!

nej, det är inte fel. Den får ju stimulans och motion, sen hur man ger denna motion är en annan sak - men det viktigaste är att den får det.

Givetvis är det okej! Det är ingen som reagerar när en häst endast är inriden och inte inkörd :)

Hej!

Klart du kan bara köra din ponny!

Och känner du att du vil att pålle ska få mer omväxling i arbetet, finns det kanske några små barn som vill rida i närheten? Annars kan du träna hästagility, löshoppning, gå på promenader/tömköra, mm mm..

/ Lavinia, vars kompis har en shettis hon inte kan rida

Det var en tråd som nästan platsar i min tråd om konstiga inlägg!
Varför i hela friden skulle det vara fel att ha en häst bara för körning?
Som sagt, ingen undrar över hästar som bara rids.
Alla travare då, skulle det också vara fel??

Hästar är lika glada oavsett om de får jobba eller inte. Det är inte naturligt för hästar att jobba. Så de kan lika gärna gå i en hage och göra ingenting hela livet, och ändå vara glada som lärkor, förutsatt att hagen är tillräckligt stor och omväxlande och de har hästkompisar.

Självklart kan du ha en häst/ponny till enbart körning!

Jag har 2 ponnyer som jag bara kör. Körningen ger motion och stimulans så att de skulle på något sätt sakna något för att de inte rids tror jag inte alls.

Hejsan, min kompis hade shettis innan. hon har tröttnat på ridningen och har nu bara ett russ som hon skulle kört men han blev för stor, så han rids utav henne tills han skall säljas!
Men iaf när hon började köra med shettisen, va hon nybörjare. Men vi va ute både hon o jag tillsammans, och lärde varandra. Att köra är ju mycket att tänka på att ta ut stora svängar med vagnen, och lyssna på hästen!

Det hela för mig, med att lära mig köra har varit skitkul!!
Så jag skall försöka börja tömköra och om det lyckas, även köra in mitt gamla halvblod!

Så klart det inte är fel mot hästen. Ni kommer få skitkul tillsammans!!

Självklart kan du det.
Att köra är jätte roligt. Men man behöver inte bara köra ju, det finns mycket annat man kan göra oxå. Tex NH, trick träning, promenera osv. :) Kul för hästen med lite omväxling.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka