Ha häst med kontorstider

kolblakkur

Trådstartare
Jag ska förmodligen få en annan anställning snart, vilket gör att jag går från ett perfekt hästschema till vanliga kontorstider. Jag är inte alls van vid att kombinera hästar med såna arbetstider så jag skulle gärna vilja läsa hur ni gör. Tex:

Åker ni hem om efter jobb och äter eller åker ni direkt till stallet?

När är ni framme i stallet och när åker ni hem från stallet?

Hur gör ni med hovslagarbesök?

Hur många vardagar i veckan motioneras er häst?
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag jobbar kontorstider kl 7-16 och innan jag flyttade till hästgård för ett och ett halvt år sedan så åkte jag till stallet innan jag åkte till jobbet ca kl 5.30 sen åkte jag direkt från jobbet till stallet, Det var ingen större ide att åka hem först. Och när allt var klart i stallet så i bästa fall var jag hemma vid 20.00 tiden och i värsta fall var jag hemma vid 22.00 tiden. Men då har jag ju flera hästar att sköta om och ta hand om också :-)
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Ingen egen häst, men medryttare med kontorstider. Det tog sin lilla stund eftersom det tog 1 timme från city till stallet, och sen 2-3 timmar sammantaget med stallsysslor och ridning. Jag är lite ineffektiv i stallet :angel: Men då åt jag också i stallet eftersom jag aldrig hade kunnat åka hem emellan, då hade jag inte varit i stallet förrän 20-21.

Som medryttare 2 ggr i veckan gick det bra, jag var ute i stallet strax efter 18, åkte hem vid 21 och hemma vid 22-23 beroende på vilken buss jag hann med.
Men om jag hade haft egen häst hade jag nog velat ha kortare resväg till stallet.

Det är väl många som jobbar kontorstider och har häst? :confused: När jag var medryttare på en häst som stod på anläggning var det många som satt i ridhuset mellan tiderna 20-22.
När jag red på ridskola var det också många vuxengrupper på vardagar som hade sina pass mellan 20.30 - 21.30. Det var rätt mysigt att rida i den gruppen då vi fick natta hästarna efter passet.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag har två hästar att rida och jobbar vanligtvis minst 100 % dagtid + totalt 2 timmar pendling/dag. Turligt nog har jag stallet hemma på gården så jag sparar in den restiden i stället.

Som mest rids hästarna 5 eller upp till 6 dagar per vecka (båda onsdag, lördag och söndag och annars omväxlande en per dag, någon gång båda på fredagen också). Det funkar i perioder men ibland går det inte alls och då rids de kanske bara tre dagar på en vecka. Tränar och tävlar inte, så det får bli som det blir. När hovslagaren kommer får de stå inne tills han är färdig, sedan släpper han ut dem (har bara mina i stallet).

En bra pannlampa är en nästan nödvändighet för att detta upplägg ska funka. Och som sagt då och då så havererar det ändå. Och några delikata vällagade middagar blir det inte ofta på kvällen, det är mest att slänga i sig något på stående fot och sedan ge sig ut.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

När jag jobbade med sådana tider och hade hästarna uppstallade, funkade bra med ridning m m. För då stod dom på en läggning med ridhus och mockning på vardagar.
Nu när jag har dom hemma så funkar det bara på vintern om det blir "rätt" väder. En sådan vinter som vi hade 2010 -2011 gick det inte att rida alls på vardagarna och knappt på helgen. I år så funkar det bra om man har pannlampa eller det är månsken.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag jobbar 08-1630.

Vår kontor flyttade nyligen från Malmö till Landskrona, vilket har medfört att istället för ett pendla 35-40 min enkel väg, så tar det mig ungefär 6-7 minuter att köra till jobb istället.
Stallet ligger mitt emellan hemmet och jobbet. För min del kvittar det om jag kör direkt dit, eller hem om först. Hemifrån tar det mig 2 minuter att köra till stallet.
Min rids 5-6 dagar i veckan. På gården finns en bra upplyst ridbana, till ridhuset har jag ca 5 minuters körväg.
För min del funkade det bra, även när jag jobbade i Malmö, nu är det ännu bättre

Min hovslagare har inga problem med att komma ut på helgerna. Annars brukar det finnas andra i stallet som ändå är där om hovis behöver komma mitt i veckan.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag jobbar kontorstider, flextid. Står på anläggning med ganska mycket service; morgon- och lunchfodringar, ut- och insläpp (på vintern). Äter en jätteportion på lunchen(inte alls vad dietister rekommenderar...) och åker direkt till stallet efter jobbet. Stallet tar ca 2,5 timmar om jag rider, hemma vid 19,30-tiden. Pållen vilar fredagar och ibland någon mer dag i veckan, beroende på väder, jobb, ork, m.m. Det går bra tack vare servicen i stallet och flextiden på jobbet. Har även en friskvårdstimme per vecka som jag passar på att rida på, känns väldigt lyxigt att rida på arbetstid:laugh: Annars försöker jag prioritera ridningen på helgerna när det är ljust och mer ledig tid i ridhuset.
Jag brukar tänka att man måste vara nöjd med det man gör och inte bara missnöjd med det man inte gör, annars kan man stressa ihjäl sig!
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag åker hem efter jobbet, värmer upp en matlåda från gårdagen och äter hemma, plockar med mig hundarna i bilen, åker till stallet. Hovslagaren kommer alltid tidigt på morgonen och då får hästen ofta stå inne på morgonen sen släpper hovslagaren ut i hagen efter det. Det brukar alltid finnas folk i stallet under dagen som man kan meddela innan hovis planerar besök. Jag brukar bli klar mellan 17 - 22. Beror helt på hur mycket tid jag vill spendera i stallet. Jag behöver heller inte åka ut dagligen om jag väljer att betala för mockningen någon vilodag men har åkt ut alla dagar utom 2 under 2012.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Åker ni hem om efter jobb och äter eller åker ni direkt till stallet?

När är ni framme i stallet och när åker ni hem från stallet?

Hur gör ni med hovslagarbesök?

Hur många vardagar i veckan motioneras er häst?

På den tiden jag jobbade gjorde jag som så att jag bytte om på jobbet och åkte direkt från jobbet till stallet. Mat blev inget förrens hästen var klar o jag var tillbaka hemma igen. Jag slutade 16 o var hemma igen runt 20.

Pannlampa är super!

Jag red 5-7 dgr iveckan.

Hovslagare behövde jag aldrig sköta utan det skötte sig själv. Var det dock så att det inte skötte sig själv fick jag ta ut kompledigt eller halv semesterdag o fixa sådant på.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Hej!

Jag jobbar kontorstider 4 dagar/vecka och en halvdag hemifrån. Jag åker inte hem innan stallet, utan har med mig mellanmål. Hade aldrig orkat/hunnit med om jag skulle hem mellan, eftersom jobbet är 1 timme bort och hästan också.

Jag har ännu så länge varit i stallet ca 18.30 och åker igen vid 20. Men då jobbar inte min häst ju nu. Jag kommer använda min 30 min/vecka träningstid till hästan när hon är frisk plus att jag räknar med att flexa lite (jobbar 9-18).

Hovslagaren har jag hittills tagit på torsdagar, men det kommer bara fungera 1 månad till, sen jobbar jag heltid på samma jobb, hur jag ska lösa det då vet jag inte än, han jobbar bara dagtid och jag eh... ja, jag får väl flexa vilt antar jag.

Och som jag skrev innan, pållan jobbas inte alls just nu, vi har fått ok på igångsättning, men det är isgata på alla vägar plus ridbana så just nu klickertränar vi bara.

/Lavinia, längtar efter bil så det iaf bara tar 15 min till och från stallet- då stället jag bilen där på morgonen och tar bussen in och tar sen bilen från stallet.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Det har varit lite olika hur jag gjort beroende på vart jag jobbat och vart hästarna har stått.

När jag jobbade i grannstaden och hade hästen på vägen hem så åkte jag alltid direkt till stallet från jobbet då det blev ett himla åkande annars.
Då hade jag alltid med mig en extra matlåda som jag åt i fikarummet innan jag började med stallsysslor och ridning.
Jobbade oftast 7-16 och då var jag i stallet 16,15-16,30 och kom hem mellan 19,00-20,00.

När jag jobbade i samma stad jag bor i så åkte jag hem och åt middag med sambon, dock blev det alltid ngt enkelt som gick fort att laga.
Åkte ut så jag var i stallet runt 18,00 och kom hem ca 21,00.

Hovslagaren har vissa veckor som han jobbar kvällar och helger, då får man boka in honom då om det inte går på annat sätt.
Men om jag inte kunnat lösa det så får sambon åka ut och hovslagaren skulle nog kunna gå och hämta mina hästar själv och sko dem om det vore så.
Det sitter inte fast hos hovis och mina hästar är snälla och enkla att hämta i hagen och sko så.
 
Senast ändrad:
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag jobbar kontorstider men har viss flextid på nuvarande jobbet. Det som fungerat bäst är att vara i stallet på morgonen ca 2 gånger i veckan. Är i stallet vid 6 och åker från stallet 7.30, så ser jag till att ha allting färdigt, höpåsar packade, mycket strö i boxen osv, ska hästen vila den dagen är jag nästan alltid där på morgonen. Då får jag två kvällar i veckan för att göra annat.
De dagar jag rider på kvällen kommer jag oftast inte till stallet förrens 18-20 och hem vid 21-22, har en timmes pendling till jobbet och åker hem i mellan(på vägen) för att äta och byta om.

Hästen rida 5-6 dagar i veckan. Som tur är kan min kompis som har häst i samma stall fixa någon dag i veckan, så jag slipper åka dit alls. Vilket är oroligt skönt!
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag har stallet som granne. Och bara tjugo minuter till jobbet, arbetar 7-16.

Jag brukar om jag ska rida, åka hem och sitta en stund och varva ner(behöver det :grin:) , äta nåt lätt(typ en smörgås) och sen åka till stallet så jag lagom kan natta dom efter det. (vill inte natta för tidigt)
Såna dagar är jag hemma igen runt 19.30.
De dagar jag har middagsutfodringen åker jag direkt till stallet, slänger ut hö , åker hem och gör samma procedur som ovan.
De dagar jag inte behöver natta hästarna, alt inte rider åker jag hem, slänger i mig nåt i farten och åker direkt till stallet.

Har ett lättarbetat stall, ridbana på gården(men rider oftast ut i ur o skur) och är klar i stallet på 2-2,5 timmar. (om jag inte åker iväg och tränar- har 30 minuters resväg till ridhus)

Mornarna delar vi på och tar 2-3 vardagar var, då släpper jag ut hästarna mellan 5.30-6.00 innan jag åker till jobbet.
Jag kör till min hovslagare, 45 minuter bort och väljer alltid tider efter kl 18.00 så det passar in med jobbet.

Rider cirka 5 dagar i veckan. Det beror på hur jag jobbar och andra aktiviteter. Vissa dagar blir det mer andra färre.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Åker ni hem om efter jobb och äter eller åker ni direkt till stallet?
Jag åker hem och äter och byter om, men då bor jag bara 10 min från jobbet, Klarar heller inte en kväll i stallet utan mat i magen, i alla fall inte om jag ska rida/tömköra.

När är ni framme i stallet och när åker ni hem från stallet?
Jag är framme någon gång kring 17-18, lämnar stallet kring 19-20. Tidigare om jag inte ridit.

Hur gör ni med hovslagarbesök?
Har en bra hovslagare som jag litar på, så han tar hand om skoningen själv. Om han kommer på morgonen får hästen stå kvar inne och släpps ut av personalen när han är klar. Om han kommer på em/kväll så tar personalen in hästen tidigare.

Hur många vardagar i veckan motioneras er häst?
5-6 dagar/vecka (vilar oftast fre + ev mån el tis). Jag har då medryttare 2 dagar/vecka så själv rider jag 3-4 dagar.

Jag hade ju dessa arbetstider redan när jag skaffade häst och har anpassat mig därefter. Kan inte stå i kollektivstall då jag har svårt att ta morgonpass och aldrig kan ta lunchpass, utan betalar för dessa tjänster. För att få någon tid till tvätt, städ, handling m m utan behöva ta helgerna till detta har jag medryttare, och har haft från början. Också trevligt att kunna vara lite social även vardagskvällar (skulle inte vilja vara utan min bokklubb t ex).
Funkar bra för mig, men kan tänka mig att det blir en omställning om man är van vid annat :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag åker direkt. Har en bra flexram så nu på vintern jobbar jag 2 riktigt långa dagar (10 timmar) och sprider ut resterande 20 timmar på övriga dagar vilket gör att jag kan gå vid 14-15 tiden beroende på när jag är på jobbet.
Flexen gör också att det går att klämma in saker som ex hovslagare på dagtid om det behövs.

På de sena dagarna får hon vila nu på vintern, de tidiga dagarna + helgerna jobbas hästen.

står i kollektivstall vilket medför en del övriga sysslor men det brukar lösa sig rätt bra. De få utsläpp på vardagar jag tar kan jag jobba in på eftermiddagen och jag har snälla stallkompisar som kan fixa åt hästen någon gång då och då.

Skulle nog vara svårare om flextiden inte var som den var på mitt jobb.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Åker ni hem om efter jobb och äter eller åker ni direkt till stallet?
En normal arbetsdag för mig jobbar jag 7-16.
Vi har em-fika vid 14.30 och då kan man ha med sig en extra macka eller frukt så att äta om man inte nöjer sig med bara kaffe och kaka typ.
mao åker jag direkt till stallet efter jobbet.

När är ni framme i stallet och när åker ni hem från stallet?
Jag är framme i stallet vid 16.15 kanske och brukar vara hemma 18.30 senast. Tar ca 15-20 min att köra dit från jobbet och 20-25 att köra hem...

Hur gör ni med hovslagarbesök?
Bokar in hovslagaren till 16.30 eller 17.00 oftast.
Sedan kan man ju ta långlunch också om man har en hovis som inte ids jobba eftermiddagar men det kräver ju att även hovisen håller tiden!

Hur många vardagar i veckan motioneras er häst?
Mina hästar går på lösdrift så jag är i stallet 3 vardagar i veckan. Jag har inte tillgång till ridhus så just nu blir det mindre av motionering och en häst per dag jag är ute.
Men på vår och sommar blir det nog ridning 2 dagar på den stora och körning 1 dag med lillen. Och sedan båda på helgerna då...
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Välkommen till min värld ;). Jag har alltid haft häst och jobbat dagtid, åtta till halv fem. Jag får bara tänka på att ha en riktigt bra pannlampa ( Inte någon billig för en hundralapp, utan de dyrare som faktiskt är riktigt bra). När bevis kommer tar jag komp i två timmar, eller ber en stallkompis/ stallägaren hjälpa till. De är snälla och vi hjälps åt, så det brukar gå bra. Samma sak om jag ska till veterinären, då tar jag ledigt en dag.

Vintertid tränar (rider, tömkör osv) jag min häst fyra gånger i veckan, så det är bara motionsridning och vi tävlar inte på någon högre nivå. Hade jag haft högre ambitioner har jag behövt ridhus. På sommaren rids hon 5-6 gånger i veckan.

Om jag åker hem före stallet har varit olika, det beror helt enkelt på var jag jobbar och var stallet är. Oftast har jag åkt firekt. Då har jag haft en plastlåda med knäckebröd, mjukost, nötter osv i stallet. Då har jag också haft hästkläderna i stallet. Jag brukar vara i stallet vid 17, rider jag inte är jag hemma 18 men annars ca 19.30.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag byter om på jobbet och kör direkt till stallet. Jag äter oftast en banan i bilen på väg ut.
Jag kommer till stallet mellan 17 och 18, och brukar vara hemma vid 20-21.
Min hovslagare kommer när det passar mig, så det är inget problem. :love:
Vi har ridhus, så jag kan rida även kvällstid och i alla väder.

Över jul har hästen fått lite vila, men vanligtvis går han 6 dagar av 7:
1-2 dagar uteritt
1 dag hoppning
1 dag vila
3-4 dagar markarbete/dressyr

Morgonfodring, utsläpp och lunchfodring vardagar ingår i stallhyran.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag jobbar 7.30-16.30 och har ca 30 minuters bussresa hem från jobbet. Brukar ha med mig ett par dubbelvikta ostmackor som jag äter på bussen för att hålla hålla hungern borta under tiden jag är i stallet. Väl hemma bytar jag direkt till stallkläder och kör sen vidare till stallet. Brukar vara där vid 17.30-tiden. De dagar hästen motioneras är jag hemma igen vid 20-tiden, annars en timme tidigare.

Motionerar hästen två vardagar, ibland tre. Lidos börjar bli gammal och har en del skavanker som gör att han inte orka köras två dagar i rad, så jag har inte alltför dåligt samvete över att han får vila lite mer än förr. Det är i alla fall garanterat beckmörkt när vi är ute så det gäller att ha bra pannlampa/belysning på vagnen. Vi har en speciell "kvällsrunda" som vi brukar köra när det är mörkt, den är inte så tidskrävande och går inte in i skogen (det är för lätt att krocka med träd i mörkret...), men det ger i alla fall hästen 35-40 minuters motion på grusvägar. De längre rundorna får vi köra på helgen när jag har mer tid och vi ser vad vi gör. :p

Hovslagare brukar jag boka in till kl 16.30 eller 17.00. Vi har flextid på jobbet, så jag brukar ta en tidigare buss då bara.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

När jag jobbade 7-16 eller 8-17 så åkte jag direkt till stallet efter jobbet. En timmas resväg, så jag var alltså i stallet 17 eller 18.
Brukade ta mig hem vid 22 tiden på kvällen om jag hade tur, jag red ofta 2-3 hästar utöver min egen. Hemma igen 22.30-23.
Åt middag när jag kom hem. Gick och la mig 00 ungefär, upp igen vid 05-06.

Hovslagare bokade jag in dagar jag var ledig, helger etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 113
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 464
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 871
Senast: Freazer
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 782
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp