Ha häst med kontorstider

Sv: Ha häst med kontorstider

5 timmars sömn hade jag inte orkat med i längden. 7-8 timmar är mer lagom.

Vissa dagar jobbar jag från 08:30-17:30. Stallet direkt före och efter. Jag har tyvärr fått en lite dålig vana att åka och hämta färdiglagat så jag slipper stå i köket :o.

Andra dagar har jag långrast då äter jag först och vilar och går sen ner till stallet eller tvärtom beroende på humör å väderlek.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag jobbar normalt ca 8 - 16:30, åker hem och hämtar bilen och åker sedan direkt till stallet. Kommer till stallet vid kl 18 och åker hemåt mellan 20 och 22 beroende på om jag rider eller bara promenerar eller pysslar.
Hästen (snart 5 år) rids/tömkörs 4 - 5 dagar/vecka, vilket innebär "riktig" motion 2 - 3 vardagar per vecka. Det blir inte mycket andra aktiviteter under vardagarna mao :p

Min hovslagare kan komma även kvällstid, så det är inga problem.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag ska förmodligen få en annan anställning snart, vilket gör att jag går från ett perfekt hästschema till vanliga kontorstider. Jag är inte alls van vid att kombinera hästar med såna arbetstider så jag skulle gärna vilja läsa hur ni gör. Tex:

Åker ni hem om efter jobb och äter eller åker ni direkt till stallet?

När är ni framme i stallet och när åker ni hem från stallet?

Hur gör ni med hovslagarbesök?

Hur många vardagar i veckan motioneras er häst?

Kontorstider är ju faktiskt bra jämfört med mycket annat! :)

De som jobbar dygn t ex, då måste man ju ha medhjälpare som tar hand om hästen eller helinackordering och får en massa ofrivilliga vilodagar.

Om man jobbar olika skift, särskilt om det är så olika att det är svårt att ha tidsmallar så att säga för när man ska göra vad för att hinna, och svårt att boka upp sig för att man inte vet hur man jobbar en viss dag. Svårt att boka upp hovslagare, skriva upp sig på jourer, träningar osv.

Nackdelen med kontorstider är väl att det bara är på helgerna man kan vara i stallet när det är ljust, den här tiden på året. Hovslagare brukar oftast vara flexibla, dom är nog medvetna om att de flesta har tid på kvällen.
En grym FÖRDEL är rutinerna man faktiskt kan hålla.


Personligen tycker jag alltid det är tufft att jobba heltid och samtidigt ha en häst (eller flera hästar) att sköta om. Det blir ju aldrig bara 8 timmar per dag utan utöver det tid för ev. obetald lunch, tid till/från jobbet, till/från stallet, byta om och fräscha upp sig/tid att äta, tid att sköta om och motionera hästen. Så oftast slutar man nog på minst 12-13 timmar aktivitet per dag när man jobbar heltid. Men har man bara bra rutiner och kommer ihåg att ha tid för sig själv regelbundet så brukar det gå bra! :)
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag jobbar kontorstider, runt 8-17 brukar det bli. Dessutom pendlar jag, minst 90 minuter enkel väg.

Jag äter alltid middag på tåget och åker direkt till stallet när jag kommer hem.

Jag är framme i stallet från 17:30 till 19:30, lite beroende på vilken tid jag slutar och hur bra tågen går. ;) Försöker komma därifrån 20:30, men blir det senare så kvällsfodrar jag och åker därifrån vid 22.

Min hovslagare kommer oftast ut på helgen. Men om det blir dagtid kan jag jobba hemifrån och är det kvällstid kan jag ta ut flex och gå tidigare.

Min valack rids 2-3 vardagar medan stoet hålls igång på vardagarna av medryttaren.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag är inte normal.
Men jag jobbar kontorstid.
Jag går upp ganska tidigt och fodrar och vid behov vattnar hästar (de som har kopp, vattnas förstås inte).
Jag åker till jobbet.
Jag slutar, åker hem.
Byter genast om till hästkläder och gör kvällssysslorna. Som regel finns det lite rester av frukosten kvar i hagen.

Jag har för närvarande åtta hästar igång i ridning. Varje häst motioneras 3-4 pass per vecka.

På sommarhalvåret har jag igång 10-12 hästar samtidigt. De får då jobba ca tre dagar per vecka.

Skälet till att de inte motionerar oftare är uppenbarligen antalet hästar...

Just det. Hovslagaren.
Hon sköter sig själv - jag ställer in rätt hästar (imorgon är det fyra stycken) åt henne och släpper ut dem när jag kommer hem.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag jobbar 8-16:30 och har 20-25 min resa till jobbet. Mina 3 hästar går på lösdrift i eget stall, så jag har inga fasta tider jag behöver hålla.

Åker ni hem om efter jobb och äter eller åker ni direkt till stallet?

Njä, jag är dålig på att äta innan jag åker till stallet. Middagen hemma äts sällan före 19:30, men jag kan fika någon macka extra på em på jobbet.

När är ni framme i stallet och när åker ni hem från stallet?

Har jag riktigt bråttom kan jag vara i stallet strax efter 17:00 och det tar 2-3 timmar per dag, givetvis mer på helgerna.

Hur gör ni med hovslagarbesök?

Komptid, och så kan jag skjuta på mitt arbetspass vid behov. Men skor helst tidigt på morgonen.

Hur många vardagar i veckan motioneras er häst?

I och med att jag har tre hästar jag försöker hålla i tävlingstrim så rider jag nog 6 dagar/v. Oftast går någon som handhäst för att jag ska hinna med.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Oj oj oj! Vad du håller på! Begriper inte hur du hinner vara här öht!!! :crazy:
Jag har medryttare på EN häst för att hinna med....

KL
Jobbar kontorstid - periodvis övertid och en del resor. Till stallet är det ca 3 mil. Spenderar tid i stallet på helgerna och 2-3 kvällar i vecka (bruka vara där ca 18:30-21:00). Medryttaren rider ca 3 ggr/vecka (jag rider inte alltid när jag är i stallet - ibland är det "bara" för att jobba). Han går i snitt 5-6 dagar/vecka.

Hovslagaren kommer oftast kvällstid och andra "stödpersoner" som kiro/massör/käftis kommer vanligtvis på helgen.

För mig är medryttare ett måste för att hästen ska få röra sig tillräckligt.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Lite olika beroende, men regelbundet så går jag upp på morgonen, släpper ut hästarna (typ 12 st), foder och vatten finns i hagen annars gör jag det på morgonen, åker 37 km till jobbet, jobbar mellan 8 och 17 (jobbar extremt mycket pga hög arbetsbelastning och jag är den enda som har kompetensen), åker hem och lagar mat och sen till stallet. Oftast är stallet mockat osv men någongång gör jag det (inkluderande fodring och halmning) och sen engagerar jag min häst lite. Hästarna kommer in mellan 21 och 23.
Hovslagare kommer ibland på helgerna, ibland på dagarna men då är kompisen hemma och kan fixa. Annars tar jag ledigt.

Jag jobbar ibland kvällar också men det gör ingen skillnad egentligen då hästarna kommer in så sent.

Förutom det pluggar jag 50% :D

Ang mat så har jag nu lärt mig att åka hem innan stallet. Åker jag direkt t stallet slarvar jag med maten då jag är väldigt hungrig när jag kommer hem men orkar inte laga mat. Och jag håller ju ett ganska högt tempo så jag måste äta, ofta.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

KL
Jag jobbar 45 timmar per vecka men 10 av de timmarna är förtroendearbetstid som jag kan göra hemma om jag vill. Oftast åker jag hem från jobbet kring 15.30 och är hemma 16.00. Om jag lagat något enkelt till middag så gör jag det först och äter innan jag går ut, ska jag göra något som tar lite mer tid brukar jag gå ut först (äter en macka innan). Jag har tre hästar som går på lösdrift här hemma, jag gör "något" med två per dag. Det kan vara ridning, körning, promenad eller tömkörning. Periodvis har jag hjälp i stallet en gång i veckan men det är mest för sällskapets skull och inte för tidens. En av hästarna tränar jag lite mer med och tävlar när tillfälle ges. Av de andra två är det en som rids rejält ute i skogen regelbundet och en som mest tar det lugnt. Fungerar utmärkt.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag jobbar 8-16:30 och har ca 20 minuter till jobbet enkel väg. Har "turen" att ha min häst på lösdrift i grannarnas stall, så jag slipper jourer och annat. Rider 5-6 ggr per vecka, oavsett väderlek och årstid. Upplever att det fungerar bra nu när jag bara har en häst (hade två fram till i höstas och då krävdes medryttare 2 ggr/vecka för att få det att gå ihop), men vissa dagar är lättare än andra.

Min hovslagare jobbar bara dagtid, men då jag har förmånen att få jobba hemifrån ibland brukar jag kombinera detta med hovslagare/veterinär. Överväger dock att gå ner i arbetstid till 80% under 2013 för att få mer "egen-tid" och hästliv. Måste bara komma överens med "snåltarmen" om huruvida jag ska anse mig ha råd med det eller ej. :)
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag jobbar 7-16, mån-fre, har en häst inackorderad. Jag har 30 min körväg till stallet, så kör jag direkt kan jag vara i stallet 16.30 och det brukar ta ca 2 timmar om jag rider och mockar och tar in hästarna. Oftast är jag hemma runt 19-19.30.

Hovis, son jag har 45 min körväg till, brukar jag boka in på sista tiden och sen tar jag flexledigt. Mitt arbete är ganska fritt tack vare flexen, så om jag vill kan jag sticka till stallet på morgonen också, men eftersom jag har ganska många intag i veckorna blir det inte så ofta.

Det jag tycker är trist är att man inte kan rida i dagsljus på vintern, det tyckte jag var så skönt när jag pluggade.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

När jag jobbar/pluggar heldagar under vinterhalvåret åker jag till stallet efteråt. Tar med mig kläder och byter om i stallet och äter middag när jag är hemma igen. Är i stallet vid 17.15 och hemma igen mellan 18.30 och 21.00 beroende på om jag rider, har träning, longerar, promenerar eller vad jag gör. :)

På sommaren åker jag ofta till stallet innan jobbet. Börjar vanligtvis 8, kan ibland ta lite flex. Då är jag i stallet vid 5.15 :)

Planering är A och O för att få vardagen att fungera. Men även att inse att ha häst är ett val som medför bortval av annat. Fokusera på allt som är så underbart med att ha häst dom gånger när det är bilkö hur långt som helst och svinkallt och mörkt ute när du kommer till stallet :)
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Kan ju tillägga att det bästa jag gjort, för min hälsa men även för hästägandet, är att börja käka ute på lunchen på jobbet. Vi har rikskuponger, så det blir ingen större merkostnad, men jag behöver inte tvunget ställa mig och laga mat när jag kommer hem, räcker med att käka lite knäckemackor eller en sallad.

Men det kräver ju att man har råd och att man har ett schysst matställe i närheten.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag jobbar vardagar 8-17, ibland 7-17. Har ca 10 minuters resväg till jobbet.

Åker ni hem om efter jobb och äter eller åker ni direkt till stallet?

Har eget stall ett stenkast hemifrån. Vintertid åker jag ofta direkt till stallet om det är kasst väder, är det fint väder åker jag hem och byter om. Somartid går hästarna runt husknuten...

När är ni framme i stallet och när åker ni hem från stallet?

Framme vid stallet mellan 17.15-17.45. Hemgång beror på om jag rider eller ej, hemma vid 18.30-19 ca om jag ej rider, 21 ca om jag rider. Går jag hem tidigt gör jag återbesök senare på kvällen.

Hur gör ni med hovslagarbesök?

Haft samma hovslagare i 7 års tid, och han är snäll och kommer kvällstid till mig. Vi har ett bra samarbete, och jag är jätteglad över att han ställer upp kvällstid, då jag vill vara delaktig under skoningen och kunna diskutera eventuella förändringar i hovarna...

Hur många vardagar i veckan motioneras er häst?

Vintertid 2-3 vardagar beroende på vädret. Åker till ridhus, har dåliga ridvägar vilket gör att mörkerridning inte känns särskilt säkert. Försöker istället rida ut på helgerna i dagsljus.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag jobbar heltid, normalt mellan 7:30-16:30, och har dessutom man och en dotter på 6 år hemma (tur jag har en stöttande man).
Jag har ungefär 20 minuters resväg till och från jobbet med bil och lika långt till stallet sedan (hemmet ligger mitt emellan stall och jobb).

Jag åker hem efter jobbet och så äter vi middag tillsammans innan jag byter om och åker iväg till stallet i samband med att dottern börjar titta på Bolibompa och gör sig i ordning för natten. Rutinen att vi äter ihop är något jag väldigt sällan ruckar på eftersom jag ändå är borta så pass mycket. Brukar vara i stallet runt 18-18:30.

Vi har eget ridhus så jag kan rida vilka tider jag vill på dygnet oavsett väder.
Hästen motioneras 3-4 vardagar och så helgen. På vardagar är jag hemma ca 20:30-21:00.
De dagar jag inte rider så är jag hemma igen vid ca 19:30 och då brukar dottern vara vaken fortfarande så jag hinner natta henne. Vissa dagar får hon följa med och då brukar jag börja ännu tidigare på jobbet så att jag hinner hämta henne i tid på fritids och att vi hinner ut till stallet innan middagen.

Jag har en medryttare som rider varje lördag så då har jag en hel dag ihop med familjen utan att behöva åka ut till stallet. Medryttaren kan även hjälpa till vid enstaka tillfällen på vardagarna.

Hovslagaren kommer när det passar mig, vardagar brukar jag boka tidigast kl 17 och då åker jag ut direkt från jobbet.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

kl

Jobbar ca 8,3-17,30 de dagar jag har stallet (3 vardagar just nu då hästen är dräktig). Hemma strax efter 18, äter lite lätt och åker till stallet vid 18,30-19. har fyra mil så där vid 19-20 tiden. Klar vid 21-22tiden. man klämmer inte in så mycket annat de dagarna :)
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Jag slutar strax innan 17 de flesta dagar. Åker hem, byter om och äter mellanmål sen åker jag till stallet. Är i stallet strax innan 18 och hemma runt 20. Min häst motioneras 4- dagar per vecka ibland mer om jag kan få hjälp någon dag. Hovslagaren kommer på kvällen men annars finns det folk i stallet som kan hjälpa till med det. Inga problem att ha häst med de tiderna men så mycket annats hinns ju inte med på vardagarna.
 
Sv: Ha häst med kontorstider

Kan ju tillägga att det bästa jag gjort, för min hälsa men även för hästägandet, är att börja käka ute på lunchen på jobbet. Vi har rikskuponger, så det blir ingen större merkostnad, men jag behöver inte tvunget ställa mig och laga mat när jag kommer hem, räcker med att käka lite knäckemackor eller en sallad.

Men det kräver ju att man har råd och att man har ett schysst matställe i närheten.

Detta håller jag med om. Äter alltid "riktig mat" i lunchresturangen och bara smörgåsar, rester från helgen (då jag lagar mat) eller annat snabbfixat innan stallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 113
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 464
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 871
Senast: Freazer
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 782
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp