H*ppo *lfa grow, hög smaklighet??

MalinM

Trådstartare
Sitter här och räknar på foderstat till min inte magra, men väääldigt tunna fullblods kille och har förstått att H*ppo *lfa Grow ska vara ett väldigt bra foder för magra/tunna hästar. Detta passar dessutom perfa tsm med mitt grovfoder enligt foderprogrammet

Min lilla fundering är om hästarna tycker detta är gott? Min häst är väldigt kräsen och inte den lättaste att hitta smaklig mat till..

Sv: H*ppo *lfa grow, hög smaklighet??

Det var det enda foder vårt kräsna fullblod inte ratade. Han vägrade müsli och det mesta annat i matväg, Alfa var det enda som gick ner.

Vår shettishingst är väldigt kräsen, äter inte havre o betfor tex, men Hippo alfa grow slinker ner utan problem

Haha känner igen det där! Då ska jag faktiskt ge mig på att köpa en säck och se om grabben tycker det smakar!

Blöter ni upp det innan?

Börjar nästan tro att det där med att rata blöt mat oxå är ett fullblods fenomen.. Min är likadan.. betfor tycker han dock om:d Hur mycket ger ni er av alfan? Jag har räknat på 2,5 kg tsm med 1kg lucern och betfor..

Håll nu tummarna för att han tycker att det duger:p

Ha ha, ja det var ett smart sätt att få hjälp på foderforumet utan värden! :idea:

F ö måste du ha en riktigt tung häst alt skitdåligt hö, då du ger nästan
hela dagsgivan av protein bara i kraftfoder.....

Ha ha, ja det var ett smart sätt att få hjälp på foderforumet utan värden! :idea:

F ö måste du ha en riktigt tung häst alt skitdåligt hö, då du ger nästan
hela dagsgivan av protein bara i kraftfoder.....

Du kan få precis vilka värden du vill av mig för jag har de analyser jag behöver men då jag startade tråden för att höra om ett visst foder var SMAKLIGT ansåg jag att jag INTE behövde redovisa hela foderstaten i detalj..

Dessutom kan jag lägga till att jag hade mvg i foderkunskap på hästinriktat gymnasie så en del koll har jag:devil:

Enligt hippocampus får mitt ponnysto på tok för mycket mat. Men hon är fin i hullet. Jag räknar på hennes behov, ingen annans. :)

Om jag vet att hon ska ha ex. 80 MJ och 500g protein, så är det ju bara att mata på, även om diverse program säger annat.

Japp! (Den finns inte alltså.... Jag har aldrig lyckats ha någon i alla fall)

Hur som, 450 g smb är mycket hur man än flundrar, om det inte är "tomt"
i höt.

Jag blev bara lite bitig då varenda foderfråga kontras med "går inte att säga
utan värdena på höt", medans här frågades det inte ens, trots att det var
ganska mkt smb som skulle tillsättas...

Särskilt fullblod är sällan tabellhästar. Har en som är hälften xx och på en proteingiva enligt fodertabeller ser hon snabbt ut som ett fall för djurskyddsmyndigheten.

Har använt just alfan för att få upp henne i hull.

Förrutom att se svaret ovan, så reagerade jag på "hur mkt ger ni era hästar?".

Det kändes inte som en smaklighetsfråga.

Och det var kanske inte riktigt meningen att peta på just dig, utan det blev så
när jag såg vilka svar du fick i din tråd, utan det eviga tjatet om analysvärden.

Men det kanske är för att du har ett fullblod...

Och ja, det brukar vara smakligt!

Mitt lättfödda ponnysto som blir tjock på luft måste få i sig MINST 500g smältbartråprotein, som rids 30 minuter i galopp och trav och 30 minuter i skritt.

Ett smalt fullblod som jobbar måste säkerligen ha det dubbla.

En häst som är smal behöver man ofta inte räkna lika exakt på. Fullblod är ofta inte tabellhästar utan måste gödas som bara den.
Då är det mest att ösa på mat, så länge man vet att kvoten är bra och att hösilaget och kraftfodret man ämnar att ge passar bra ihop.

Förrutom att se svaret ovan, så reagerade jag på "hur mkt ger ni era hästar?".

Det kändes inte som en smaklighetsfråga.

Och det var kanske inte riktigt meningen att peta på just dig, utan det blev så
när jag såg vilka svar du fick i din tråd, utan det eviga tjatet om analysvärden.

Men det kanske är för att du har ett fullblod...

Och ja, det brukar vara smakligt!

Jag frågade HUR MYCKET enbart för att jag vet att hon har en ganska svårfödd häst precis som jag och hon har själv fått pilla en hel det för att hitta ngt som funkat bra..

Dessutom tycker jag inte att jag fått några särskillda svar utöver det jag faktiskt undrade..

Nu är inte min jättekinkig men ratar allt vad lucern heter och då provade jag hippo grow alfa för att få ett så lucernlikt, dock kraftfoder då dessvärre, tillskott. Detta äter hon med glädje och jag tycker att det fungerar bra. Också svår att hålla hull brukar behöva ligga i rent underhåll på sisådär 100MJ och 750-800g smrp. I full träning har jag inte råd att tänka. ;)

Jag fick köpa Hippos Grow Alfa nu när jag behövde tillskott och de äter snällt, iofs har de aldrig ratat någon mat...

Någon som jämfört smaklighet med Salsas lusernfoder?

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 242
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat