Belethien

Trådstartare
Var ute med hunden runt ett-tiden igår och såg en söt liten katt. Tänkte att jag skulle hälsa på katten och märkte då att hela höger framben inte fungerade som det skulle och katten bara släpade benet efter sig. Jag fick panik, visste inte vad jag skulle göra, så jag tog med katten hem och där fick den snällt vänta i badrummet tills jag ringt runt till halva dalarna för att få reda på vad man gör med en upphittad och skadad katt.

Fick tag i Dalarnas djurskydd och ombudet sa åt mig att åka iväg med katten till falu djursjukhus med katta. Sagt och gjort- katten skjutsades dit och röntgades- armbågen var ur led men katten var för övrigt en "frisk" katt. Den lämnades kvar på djursjukhuset och nu letar vi efter ägaren till katten.

Men då har jag lite frågor som kanske någon bukefalist kan hjälpa mig med!

1) Jag behöver annonseringsförslag. Jag har satt upp lappar i kvarteret och ska sätta upp fler på konsum/ICA etc.
Vi Har ringt polisen och snart sätts en annons in i tidningarna. Jag har dessutom kontaktat radion och satt ut ett önskemål att få efterlysa kattägaren på "sök och finn".
Finns det flera ställen att ringa och efterlysa ägaren på?

2) Jag har spekulerat på en sak. Eftersom katten inte reagerar särskilt på beröring av leden tyder det på att detta kan vara en gammal skada. Dock kunde veterinärerna inte bedömma hur gammal/ny skadan är och om den går att fixa utan operation vilket inte kommer att genomföras om inte kattägaren hittas och frågas. Katten var inte uttorkad men enligt mig i det tunnaste laget och dessutom smutsig (det var som att klappa sand).
Tänk om jag nu tagit en katt från gatan (som jag inte sett häromkring tidigare) som redan hade en ägare i området? Skadan kan ha varit tidigare bedömd som att katten skulle klara sig ändå och de lät benet vara..
Men då kommer jag automatiskt till frågan: vem ID märker inte en sådan katt? Katten hade ingen form av ID märkning alls när jag hittade den- varken öronmärkning, halsband eller chip. Om man har en katt som släpar med ena benet, vore det inte logiskt att någon kan ta den från gatan och tro att den var skadad? Vore det då inte också logiskt att märka katten med namn och nummer så att jag hade kunnat ringa ägaren och få klart för mig hur katten egentligen mår?

Jag börjar tveka lite om jag verkligen gjorde rätt som tog katten.. :confused:

Här kommer i alla fall en bild på katten som nu ligger på sjukhuset:

 
Sv: H*lvete!

Självklart gjorde du rätt som tog katten till vet! Jag tror knappast att man låter en katt gå med en sån skada för att det inte går att göra något åt, då avlivar man nog. Skulle det mot all förmodan vara så att det är någons katt och att denne någon varit i konsultation med vet som sagt att katten klarar sig borde denne någon hålla sin katt under uppsikt då den förmodligen har betydligt svårare än en frisk katt att ta vara på sig själv och komma undan farliga situationer.

Du gjorde helt rätt!
 
Sv: H*lvete!

självklart gjorde du rätt!!! :bow:
hade det funnits fler personer som dej hade nog inte så många katter strukigt omkring! jag är även en sån person som tar hand om katter som inte har någon ägare!
det du kan göra är att gå in på www.petdirekt.se
och lägga in bilden på katten! är det någon som saknar sin katt så letar man ju överallt!!
Annars kan du kanske leta efter en ny ägare till katten om inte någon hör av sig!

du ska ha en stor :bow: för att du tog hand om katten!!
 
Sv: H*lvete!

Klart du gjorde rätt. Katter ska ha ID-märkning av något slag oavsett om de är skadade eller inte.
Vad söööööt den är, hoppas du hittar matte/husse, men vad gör du om du inte gör det???
 
Sv: H*lvete!

Men vilken liten Gosnos :D :love: Förstår varför du tog hand om den sötisen! Jag tycker du gjorde rätt i att ta med den. Min lilla katt har tyvär sprungit bort nu och jag skulle vara så glad om jag fick veta att någon vänlig själ som du hade tagit hand om henne. Hoppas bara på att någon gjort det...
 
Sv: H*lvete!

Men gud stackarns missen :(

Men den påminer lite om en katt jag sett i en efterlysningsannons. Bara jag kommer ihåg vart jag såg den :crazy:
 
Sv: H*lvete!

Du gjorde självklart rätt! Det faller väl under djurskyddslagen ifall ägarna låtit bli att ta honom till veterinären? Då borde han ändå omhändertas.
Du kan också polisanmäla katten som försvunnen.
 
Sv: H*lvete!

STOR eloge till dig :bow:
Hoppas det ordnar sig för kissen och att den får ett ordentligt och tryggt hem (hos ev gamla ägare eller nya).
Man önskar att det fanns fler som var villiga att lägga sån energi på en hittekatt som du just gjort. Så ja, igen, en jättestor eloge till dig :D
 
Sv: H*lvete!

Tack till alla som svarat! Jag har gått och psykat mig själv och tänkt om katten haft en gammal skada så kommer ägarna åka på en rejäl räkning (vi åkta in på valborg under jourtid- det lär svida i plånboken) och allt är mitt fel. :crazy:

Men några har ringt till mig och igår ringde en kille och berättade att hans katt har varit borta i tre dagar och att den katten jag har hittat är hans. Jag frågade (kanske lite bryskt på telefon :rofl: ) om han var medveten om att katten har ett brutet ben. Svaret jag fick var "ööhhhhh... nej?" :rofl: Kanske tog i lite för mycket, men jag var lite skeptiskt när han svarade att katten endast varit borta i tre dagar eftersom skadan verkar inte göra särskilt ont på katten = gammal skada?

Hänvisade honom till djurskyddsombudet i alla fall och ska ringa henne idag för att se om han fick tag i henne och om det var hans katt eller inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 840
Senast: Trix
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 239
Senast: Sammet
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 085
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 454
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp