Gynostemma eller Jiao Gu Lan

MonteRose

Trådstartare
Nu har jag beställt lite av detta te till mig själv och hästen.

Finns här någon annan som ger detta?

Om i så fall, när ska jag ge hästen, hur mycket och hur länge åt gången?

Har fattat att det ska ges till fångkänslig häst vid köldknäppar men det är allt.

Sv: Gynostemma eller Jiao Gu Lan

Jiaogulan (gynostemma) är en kinesisk ört som har medicinsk verkan. Örten är anti-inflammatorisk och hjälper kroppen att eliminera gifter (bakterier och infektioner). Örten motverkar utsöndring av endotelin som är ett hormon som orsakar sammandragning av blodkärlen. Dessutom stimulerar örten produktion av kväveoxid.

Kortfattat så stimulerar örten ökat blodflöde och leder till ökad blodcirkulation i hovarna.

Örten ges därför ofta till IR-hästar både i förebyggande syfte, t.ex. vintertid, och vid rehabilitering av “fånghästar” (dock inte under aktiv laminitis).

Vanlig dos är ½ tesked två gånger dagligen som ges separat dvs. inte i samband med annat foder.

Strålande!

Tror faktiskt jag ska prova lite själv. Låter så himla bra.

Hoppas hästen tycker det är gott, annars är det kört.

Jag köpte pulver, de två sista de hade i lager.
Har ingen aning om hur jag ska få i hästen det. Det ska ges antingen en timme innan maten eller två timmar efter.

Hoppas hästen tycker det är gott, annars är det kört.

Jag har provat olika sorter av Jiaogulan. Den första produkten jag köpte var i pulverform och den gillade min häst. Det var inget problem alls att få honom att äta detta. Jag blandade med pyttelite annat foder. Tyvärr var det fler som gillade denna produkt. Jag förvarade det i stallet i en svart plastpåse och när jag efter ett uppehåll skulle ge hästen örten igen var påsen tom. Mössen i stallet hade bitit upp en hål i botten av påsen och satt i sig det sista av innehållet. De gillade tydligen också örten. Jag misstänker att örten även ökar sexlusten för kommande vinter hade vi otroligt mycket möss i stallet. Det vimlade av dem och det var en ren plåga. Så förvara Jiaogulan i en inbrottssäker burk!

Senaste gången köpte jag från en annan leverantör och då var produkten inte i pulverform utan hackade bitar. Detta gillade inte min häst.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?