Gympadoja till häst.

J

jackets

Undrar härmed hur gympadojor till häst fungerar?Var i en Hööks affär och tittade på deras och blev osäker så köpte aldrig några.Fungerar dem verkligen,kan dem inte ramla av vid ridning?Behöver lite mer kött på benen men det låter ju jättebra. :banana:

Sv: Gympadoja till häst.

Jag har köpt Old Mac´s (som jag antar att du menar med gympadojor) till min häst. Än så länge har han bara haft dem i hagen, så jag kan inte uttala mig om hur de fungerar under ridning, men jag är mer än nöjd: sitter stadigt och säkert på hoven utan att skava eller vrida sig.

Vara bara noga med att välja rätt storlek och tänk på att hästens hov växer (med andra ord skall du inte välja storlek baserat på hovarnas längd och bredd direkt efter verkningen)

Hur länge kan typ hästen ha gympadojan på sig för kan den gå i hagen så kan den mycket väl ha den när man rider också ju!Tycker detta alternativ verkar mycket bra och så kan hästen i övrigt vara "barfota".Mitt mål är i såfall bara ha dem på vid ridning och körning annars utan.

Tror man kan ha dom på 24 timmar i sträck, sedan måste dom av. Kompisen har såna, sitter jättebra, hästen är inte alls besvärad. Däremot var man häst måttligt glad över att få på dom på bakhovarna..
Enda nackdelen jag har märkt är att det kan skava lite i karleden, speciellt om man rider i lite djupare underlag så det kommer in sand emellan. Provade att dra på stackaren en strumpa på varje hov, och det blev lite bättre.. och han hade dom bara på sig när hon red.

Tänk bara på att hästen måste "gå in" skorna. Ha dem därför inte på för länge de första gångerna och öka gradvis.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 229

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka