Gymnastikhoppning, studsserier

Blacksmithfarm

Trådstartare
Hej!
Jag har en ponny, som jag kör i vanliga fall, som jag vill träna lite studs-serier med för att träningen ska bli varierad.

Testade på ett lågt hinder med markbom, det gick bra, men så fort jag lade ut bommen längre för att få ett galoppsprång emellan så stämmde inga avstånd alls för honom...

Har han svårt för hoppning? (vet inte om han har hoppat tidigare)

Vilka övningar ska jag börja med?

Med två bommar på marken springer han bara så att han inte snubblar...

Dessutom:
Jag kan bygga max 2 enkelhinder med det material jag har hemma...

Vad kan jag göra med dessa förutsättningar??

Det är en 13-årig C-ponny av rasen Hackney (den på min avatar...)

Tömkörde över cavaletti, och det funkar utmärkt, men jag kan ju inte tömköra över hinder...

Lite rörigt skrivet, men jag hoppas att någon förstår vad jag menar och kommer med tips...:D
/blacksmithfarm

Senast ändrad:
Sv: Gymnastikhoppning, studsserier

Det är klart du kan tömköra över hinder, så länge som de är någolunda små och dina ben hinner med i galoppen. :)

Joo, det kan jag ju, men som sagt bara låga, och i nuläget har jag bara två cavalettistöd...
Men jag ska bygga fler:D

Dessutom vill jag inte riskera att rycka honom i munnen ifall han skulle hoppa stort...

Sen är det ju lättare när man tömkör att göra det på volt (så slipper jag springa:grin:)...

Kan du kanske använda ett par upp och nervända hinkar som stöd? Det brukar ju alltid finnas ledsna trasiga hinkar i stallet som vill ha en ny uppgift. :)

Löshoppa? :D
Som sagt, använd allt du kan hitta till hinderstöd. Stora blomkrukor, höbalar m.m. :)

ha låångt mellan hindrena/bommarna i löshopning,då får han ha sin egen fart och lär sig efterhand hur han ska komma för att hoppa båda. om han inte märker att det är ca 3-4 gallopsprång mellan ett par bommar efter att han kommit på dem 5-6 gånger så är han nog lite trög i hjärnan. att se avstånd får han lära sig själv, du kan bara hjälpa honom i början med att ha långa avstånd så han hinner se hindret i god tid så at han förstår att han ska hoppa det också.

om du har en lagom stor hage så kan du ha löshoppningen där,
lägg bara halm eller höbalar längst ena långsidan ca 3m från stängslet och lägg ut en eller 2 bommar med ca10 m mellanrum och led honom över i skritt och i trav, sen när han förstått vad han ska göra så släpper du honom så att han går över själv. testa sen att höja nån cm och flytta ena bommen närmare så att avståndet minskar.
gå hellre fram långsamt med hoppningen än för fort. han ska tycka att det är roligt^^

Har en paddock på 20*40... vill hålla mig i den då den har bättre underlag än hagen, även om hagen är större...

Kan jag lägga en bom 15m från hörn, 10m till nästa som hamnar 15m innan nästa hörn?
Borde väl funka med bommar, men hur högt kan jag bygga innan det blir för snabbt ur svängen för honom?

/blacksmithfarm

du bör nog bara ha väldigt låga hinder i början dvs upp till 30cm. och sen minska avståndet mellan dom och låta han hoppa hinder mindre än 30 innan du höjer igen.

Ok, tack för alla tipsen!
Ska testa dessa så fort tillfälle ges.
(mörkret faller snabbt och det känns ju inte så juste att hoppa i skymmning/mörker...)

Liknande trådar

Hoppning Hej hej.. Jag har en arabflicka på 17år (nu dräktig), som tycker det är uuuur kul att hoppa... Jag själv är en superfegis på...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Vita_N_6520
·
O
Träning Är lite intresserad utav andras ridschema, hur de ungefär ser ut. Skriv också gärna om du är dressyr, allround, tölt, hoppning -...
Svar
6
· Visningar
1 589
Senast: dengra
·
Hoppning Hur mycket får man göra det? Jag har problem med att min häst rycker mig ur sadeln i språnget och först efter nogsamt studium av filmad...
Svar
17
· Visningar
2 350
Senast: Asa_S
·
Hoppning Någon som är haj på avstånd i serier, stor häst? Har börjat hoppa en rätt grön häst och vi har jobbat mycket med travhoppning med...
Svar
8
· Visningar
3 406
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix