Gymnastikhoppning, avståndsfråga

Asa_S

Trådstartare
Någon som är haj på avstånd i serier, stor häst?

Har börjat hoppa en rätt grön häst och vi har jobbat mycket med travhoppning med bommar och korta serier. Det har funkat bra, men helt plötsligt stämmer inte avstånden längre. Det är en kort häst med långa ben och jag gissar att han helt enkelt plötsligt har hittat kraften i sina långa bakben, men "katapultkänslan" i travhoppning gör att det är svårt att märka att det händer.

Jag ska försöka beskriva övningarna och "problemet", få se om någon har några kommentarer. Anridning i trav, alltså, dessutom inte alltför livlig eftersom hästen lätt slår i sko pga sin korta rygg.

I = hinder
. = landning

I . I avstånd 3 m har fungerat bra, men måste nu utökas till 3,5
I . . I kortare avstånd än 6 m har inte fungerat

Det vi hamnade i igår:

I . I . . I första avstånd 3,5 m, andra 6 m. Gick bra när höjden på sista hindret var 40 cm, men när vi höjde till 60-70 cm var 6 m för kort. Jag har utgått från avstånden i min bok "hopplära" och där anges längsta avstånd för ett galoppsprång till 6.10 och då är det långt, här pratar vi om "kortast möjliga" för en kort häst på max 165 cm höjd. Studskombinationen låg på ung 60+60, ev lite högre.

Är jag helt fel ute i avstånd för ett galoppsprång? Vi vill börja jobba med avsprång ur galopp inne i längre serier och med två - tre galoppsprång mellan framöver och då är det ju jätteviktigt att avstånden stämmer. Har jobbat på detta sätt tidigare och då har mina avstånd hållit "hela vägen", men här passar de uppenbarligen inte.

Erfarenheter mottages tacksamt!

Sv: Gymnastikhoppning, avståndsfråga

3 m för studs är ju normalt. Om man kommer i trav in på första hindret och vill ha ett galoppsprång till nästa hinder är ju 5,5 m (fem o halvan) standard. Men kommer man i galopp mot första hindret så brukar jag ha 7 m till nästa.

/Sabina

Här kommer lite avstånd.. Det finns trådar om detta om du söker men detta funkar för mig.

Travbommar: 1.10-1.30 m
Travbom innan hinder: 2.5 m
Galoppbommar: 3-3.25 m
Galoppbom innan hinder: 3-3.25 m
Galoppbom EFTER hinder: ca 3.5 m

Avstånd mellan två hinder:
1 språng: 7.0-7.5 m
2 språng: 10.0-10.5 m
3 språng: 14.0-14.5 m
4 språng: 17.5-18 m

Studs:
trav in: 3.0-3.25 m
galopp in: 3.5-3.75 m

Hoppas detta hjälper dig lite!
Faktorer som spelar in är ju också, markens lutning, hindernas typ/storlek och utförande och om man rider inomhus eller utomhus. Man brukar räkna ett halvtgaloppsprång att lyfta samt ett halvt att landa vid hindret.

Senast ändrad av en moderator:

Svarar båda:

Var nästan inne på att lägga 7 m mellan, men jag tycker å andra sidan inte att man kan räkna med ett normallångt galoppgaloppsprång när man kommer ur studs, man har ju inte samma fart in i serien ur trav. 6,5 kanske? Man vill ju inte heller att det blir för flackt - tanken är ju att han ska använda teknik över. Funderar på hur vi skulle kunna mäta upp och se hur långa galoppsprång han har när vi galopperar, men jag vet inte riktigt hur det skulle låta sig göras. Till skillnad från traven verkar han ha ett väldigt register framåt i sin galopp - vilket gör det svårt att veta vilket galoppsprång man ska mäta :angel:

För att se det positivt så tycks vi iallafall ha uppnått en bra teknik för kraftutveckling och explosivitet i bakdelen...

Senast ändrad:

Det beror ju mycket på hur högt hindret är, ju lägre det är desto längre blir avståndet. Efterhand man höjer blir det ju kortare avstånd eftersom hästan måste utöka språngkurvan. (alltså hoppa längre ifrån hindret) Usch vad kass jag är på att förklara :eek::angel:

Hoppas du fattar vad jag menar..

Du skrev att han har ett bra register framåt, kanske bra att korta avståndet lite så han får komma tillbaka i galoppen då.. Träna på att inte bra at det med fart utan oxå men kraft.

Härligt att han har en kraftutveckling och explosivitet =) Bara att träna på för att få det till det man tänkt sig..

Senast ändrad av en moderator:

Jo, då, förstår hur du menar - även när stavningen inte fungerar :D Det var lite det jag tänkte på när jag funderade på om man skulle mäta ut utifrån längden på hans egna galoppsprång istället för "standard". Han täcker mycket mark i galoppen, trots sin litenhet. Alltså att både större språngkurva + hans "ickestandardgaloppsprång" gör att det blir väldigt kort. Nu är det jag som har svårt att förklara...

Att korta galoppen känns som att det är lite för tidigt, dels är han så ofantligt långt under sig med bakhovarna eftersom hans rygg är så kort, dels känns det som att han har svårt att "vika ihop" bakbenen under sig när man vill sätta honom lite på rumpan. Det är som att få sladdriga spiralfjädrar riktade mot marken snett bakom... Det blir dock bättre och bättre, nu orkar han iallafall galoppera med bra kvalitet och tryck efter hindret i både "normal" och ökad galopp. Hans bristande styrka och bakbenskontakt är anledningen till att vi hoppar i trav, så galoppen har vi "passat på" att börja jobba med lite efter hindret, när man får den gratis.

Senast ändrad:

Jag skulle nog i detta läge, eftersom han inte är så stark ännu, att som du säger utgå mer ifrån hans egna galopp än vad som är standardmått. Sedan när han blir så pass mycket starkare och mer klar på var han ska göra av alla 4 benen ;) börja mer att kräva att han ska gå på standardmåtten.

Hur gammal är hästen?

Tror han är 7 år, reds in i Tyskland och har sedan stått i 3-4 år, så hans kunskaper är ganska gamla. Han kan inte ha gjort något annat än gått i en liten platt hage de åren, för jag tror inte ens han visste att han hade bakben till att börja med. Red ut i förra veckan tillsammans med ägaren och hästen blev så förvånad att han nästan tappade galoppen när jag bad honom öka i lite uppförslut. Ska jag galoppera fortare?!? Men vägen går ju uppför!?! Han kan inte heller galoppera fortare när han ligger bakom, då hamnar han hjälplöst på bogarna. Ligger han däremot först, då kan han öka trycket rätt rejält. Han har en fantastisk galopp med bra naturlig balans, men han har nog bara tittat åt ett håll och sedan färdats ditåt utan att ha haft en aning om hur det gått till tidigare. Ganska rolig häst för det mesta. Saknar dock än så länge egen gnista och är lite på gränsen till flegmatisk, men vi har tagit det ganska lugnt och först egentligen börjat galoppera nu. Orken växer stadigt och han har vuxit ur sin sadel nu efter 2 mån arbete. Så det går framåt! Nu gäller det bara att hitta rätt avstånd, så att det inte blir så mycket konstigheter... (man blir lite ställd när hästen helt plötsligt har "vuxit ur" avstånden... lite så känns det).

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 105
Senast: Unafraid
·
Hoppning Efter mer än 6 månaders paus från "hoppningen" pga. feghet så testade jag på det idag - och det gick över all förväntan! Jag hoppade...
2
Svar
24
· Visningar
5 311
Senast: warg
·
Hoppning Hej! Jag skulle bli glad om jag kunde få lite tips på hopp/bom övningar som jag ta fram och jobba med mellan träningar :) Jag vet...
Svar
12
· Visningar
3 424
Senast: sassiball
·
Hoppning Hej (Nu blir långt, kan hända att de har blivit lite fel samt missat något) Hat ett sto som jag har börjat hoppa hemma(ca 2-3...
Svar
2
· Visningar
1 263
Senast: tess91a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama