Gymnasieval och yrkesfrågor

Etoile

Trådstartare
Ja, nu står jag inför gymnasievalet :crazy:
Det jag helst vill bli när jag blir stor är veterinär på hästklinik.. men det ska vara så svårt att komma in på ulltuna.. Hört att det ska vara lättare i Danmark? Är det antagningen som är lättare då eller vad?
Troligtivs ska jag gå på NV-Biomedicin i gymnasiet..
Men samtidigt skulle det vara kul att gå på Strömsholm eller Flyinge, om man kommer in vill säga.. Har dock ringt och pratat med SYV på Strömsholm (eller Kantowska som är gymnasiet) och de tyckte att om jag vill bli veterinär så är det lämpligare att gå på Flyinge, då de kombinerar NV med ridsport.
Flyinge verkar ju bra också eftersom man kan välja till bl.a Ma C och D..
Skulle man ändå inte komma in på veterinärhögskolan så kan jag ju alltid utbilda mig till hästskötare, men det är så dåligt med löner i den branschen..
Annars tänkte jag även på beridare, men det är väl svårt att få det att gå ihop också?

Blev lite svammel, men jag kan inte riktigt tänka klart över det här :o :crazy:
 
Sv: Gymnasieval och yrkesfrågor

Det är lite lägre intagningspoäng i Danmark, fast det är lite kämpigare i början då man måste lära sig danska med...
Du bör vara medveten om att du måste sattsa stenhårt i gymnasiet MVG i alla betyg, helst.
Kraven för att komma in till veterinärutbildningen är förutom G i "grundkurserna"
Matte A-D
Svenska A-B
Engelska A-B
Biologi A-B
Kemia A-B
Fysik A-B

Har du inte tänkt på Djusjukvårdare? Också högt intag för att bli antagen. Behörighet dit är förutom G i "grundkurserna"
Svenska A-B
Engelska A
Biologi A-B
Samt minst 12 månaders yrkeserfarenhet med uppgift som djurvårdare/djurskötare eller minst 6 månaders yrkesverksamhet inom djursjukvård.
 
Sv: Gymnasieval och yrkesfrågor

Jo jag vet att det nästan är omöjligt att komma in där, just därför jag är så velig.. Men jag har bestämt mig för att söka till NV (kommer in) och Flyinge.. Sen får vi se hur det blir ;)
 
Sv: Gymnasieval och yrkesfrågor

Jag tog studenten från Flyinge i våras.
Jag gick inriktning häst men går du med natur (du läser ändå vissa hästämnen) får du full naturbehörighet och kan söka vidare som veterinär. Jag tycker det är en perfekt linje om det är det du vill och det är också lite det som är tanken med den.
Säkert halva klassen skulle bli veterinärer när vi började men nu är det en som ska fortsätta, efter att alla andra förstod hur mycket de skulle behöva plugga:D

Skulle du däremot ändra dig och vill jobba med hästar är det bra då det är i Flyinge och det är väldigt lätt att få bra kontakter, vilket är väldigt viktigt om du ska jobba med hästar.
Du tränar även inför och har möjlighet att ta hästskötarexamen om du vill det.
 
Sv: Gymnasieval och yrkesfrågor

PM:a förresten gärna om du vill veta mer:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 919
Senast: ameo
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 549
Senast: Sol
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 265
Senast: Supersalt
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 412
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp