Gymbolls resultat, positivt eller negativt?.

Svartfot

Trådstartare
Svartfot håller på att städa och har ganska tråkigt. Men det lite tid att fundera över våren som varit.
O så började jag fundera över mina övningar/lekar med dom stora bollarna nere på gymmet.
1.a gången så använde jag en av dom minde bollarna dom är ganska löst uppblåsta. Kan väl sammanfatta den gången med katastrof o gråt ;).
Allt gick åt helvete jag kunde knappt sitta på den med benen i marken…
Förtvivlad o mäkta förbannad gick jag därifrån, o med en fast beslutsamhet att såhär kan det inte fortsätta.
O tänkte på en viss stackars häst som måste ha mig på ryggen.

Nästa gång så tog jag den större bollen som är stenhårt uppblåst. O det var helt annorlunda. Jag hade inga problem att sitta med benen uppdragna, kunde sätta mig på knä o till och med ställa mig på den. Jag prövade också balans plattan o den kunde jag stå på ett ben på o snurra den.
Nu har jag funderat lite på det där och tolkar det följande:
Den lite större hårt uppblåsta bollen svara mkt snabbare vilket gör att jag har lättare att kompensera dom rörelserna som blir.
Dom lite lösare bollarna har en fördröjning som gör att jag ”tolkar” det som att min kompensations rörelse inte gått igenom och gör mer. När sen bollen svarar så är min sammanlagda kompensations rörelse förstor vilket gör att den rör sig för mkt. Sen så ska jag kompensera det men pg av fördröjningen så gör jag för mycket igen (jag hinner med en kompensationsrörelse plus en utökad kompensationsrörelse innan bollen har svarat). O den onda cirkeln är igång, tillslut så går det åt helsike.

När jag pratat med instruktörerna på gymmet så har dom sagt att folk föredrar dom mindre bollarna just för att dom är lösare uppblåsta och då lättare att hålla balansen på.
Detta borde då betyda att min balans inte är så dålig som jag först trodde. Och att jag är känsligare på vad som händer under ändan och att jag är ganska snabb på att tolka och kompensera det som händer.

Tänker jag fel??

Vad leder detta till i ridningen??

Sv: Gymbolls resultat, positivt eller negativt?.

Låter som om du är inne på rätt spår... Blir nyfiken på att testa själv. :-)

Sv: Gymbolls resultat, positivt eller negativt?.

Ja, jag tror att ditt nervsystem är snabbt. Har för mig att det är bra för nybörjare med lite sumpiga bollar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 228
Äldre Jag funderar på hur ofta de behövs ta och om de har någon form av hur lång tid det går mellan innan ny tas. Jag vet inte om det är okej...
2
Svar
27
· Visningar
2 259
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama