Gyllene medelväg...

Mustang

Trådstartare
I vårat stall har vi en 2åring, en 12 fjording som blir fet på luft, en 15 årig arab som är "normalfödd", samt ett 13 årigt varmblod också normalfödd.. Nu har det då bestämts att Hösilage ska det fodras med.. (jag vill dock ha hö, men man böjer sig för överheten).. Antar att det är omöjligt att svara på, MEN finns det någon möjlighet att uppskatta ett värde som vi alla kan "dela" på? Några tips?

Sv: Gyllene medelväg...

Ja jusst det! I ens eget huvud är allt självklart.. Kanske borde tänka på att formulera sig bättre... :smirk:

Sv: Gyllene medelväg...

Om du har möjlighet att välja värden, så hade jag nog tagit en med en Smrp/MJ kvot på 6-6,5 eller runt där, men ändå ett ganska lågt innehåll av energi och protein. Då kan man ge de lättfödda ganska mycket hösilage (som ju är blött och oftast behöver ges ganska mycket av) utan att de får i sig för mycket energi och blir tjocka. Samtidigt är det helt ok att ge de normal-svårfödda samt de yngre hästarna det, trots det lite lägre näringsvärdet, eftersom kvoten är helt ok, bara att ge dem lite större mängd.

Mineraler kan man ju komplettera individuellt efterhand så det är inte "så noga" med det.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Sedan november 2011 har vi fodrat våra hästar med horsehage. Dels pga av att vi inte har varken förvaringsplats eller möjlighet att...
Svar
2
· Visningar
1 044
Hästmänniskan Är hästtjejernas tid, som fanns när en annan var så där 30 år yngre borta. Gäller allt PENGAR idag och inte kärleken till hästen i sig...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 426
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV