C

cerrox

någon som ger det till sina hästar? undrar just varifrån man kan få tag på det billigast & bäst? någon som beställer över internet? varifrån isåfall?

Sv: gurkmeja.

billigast är nog att fråga på ett storkök om man kan få köpa en hink.

det gjorde min gamla hästlärare...;)

Finns det någon som vet vad det har för näringsvärden, analys?
Jag har nämligen hört att det bara är som färgämne och ger ingen effekt öht, samtidigt som vissa säger att det kan vara bra för hästens leder? Vilket stämmer? Jag tror på att det är värdelöst till dess att någon bevisar motsatsen.

Hälsn Susanna

Är det ingen som vet vad gurkmeja har för ämnen i sig?

enligt min fytomedicinbok innehåller gurkmeja två verksamma bestånsdelar: curcuminoider, eterolja.
curcuminoiderna har vid farmakologiska studier visat sig vara lika inflammationshämmande som kortison och fenylbutazon. De förhindrar också leverskador och är antibakteriella.. dessutom har de visat sig ha effekt på vissa cancertumörer.
Båda ämnena stimulerar gallproduktionen, gallflödet och magsaftsproduktionen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
513
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
991
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama