Gurkmeja mot stela leder?

trailtokan

Trådstartare
Jag har fått tips om att ge min gamla häst gurkmeja, för att det skulle kunna hjälpa mot hennes stela leder. Är det någon som har erfarenhet om verkan eller biverkning av detta?

Sv: Gurkmeja mot stela leder?

Jag ger det till min häst som haft mycket problem med låsningar och stel i rygg/kors. Har blivit en annan häst. Om det beror på gurkmejan i sig vet jag inte med sen jag började ge det så på två veckor blev det en ny häst.
Så jag har bara superbra erfarenhet av det. Inga biverkningar har jag sett. Har gett varje dag i ett halvår nu. Haft uppehåll en vecka mellan varje påse jag köpt. Ger ca en halv dl per dag. :) Du förlorar inget på att prova.:)

Tack för svaret! Idag träffade jag ytterligare en person som hade bra erfarenheter av gurkmeja! Inga biverkningar där heller! Jag börjar nog ge henne det när stallsäsongen börjar igen. (så jag slipper springa med hinkar i hagen) Jag håller tummarna att det kommer funka! :)

Min häst fick gurkmeja när han hade ledinflammation!
Om det berodde på gurkmejan eller ej vet jag inte, men frisk blev han! :)
Han ska få lite grann till hösten sen igen bara för att förebygga.
Kom bara ihåg att blanda det i något gott! Min häst avskydde lukten tills han insåg att det inte smakade så konstigt! ;)

Min häst kunde vara lite stel och knixig med bakbenen, men direkt efter någon vecka när vi hade börjat ge honom gurkmeja så blev han sååå mycket bättre. Och nu efter en kur av gurkmeja så är han nu helt bra! Gör ett litet uppehåll just nu, och han är fortfarande bra, men tänkte börja sen igen i förebyggande syfte. Jag är verkligen supernöjd! :D

Vi hade en tant i stallet som höll på med naturläkemedel.

Hon sa att gurkmeja var inflamations hämmande :)

Vi gav våran gammelpålle det när han hade en inflamation i skapet, och vi tyckte att han blev bättre :)

Även min andra häst har fått äta det när hon fick ett jätte sår i bogen och var tvungen att sy.

Jag tror stenhårt på att det hjälper :)

Vi hade en tant i stallet som höll på med naturläkemedel.

Hon sa att gurkmeja var inflamations hämmande :)

Vi gav våran gammelpålle det när han hade en inflamation i skapet, och vi tyckte att han blev bättre :)

Nämde hon oxå varför denna inflamation uppkommit???

Enligt expressen Tisdag 19/7-2011 sidan 17 går det att läsa angående bästa & sämsta kosttillskott.

Citat Expressen: Gurkmeja, Courcuma longe: Finns i: Slimquick Cleanse. Substansen i oljan kan vara giftig i höga doser.

Som med alla antinflamatoriska preparat/smärtstillande så bör man först ställa sig frågan till varför man anser sig behöva tillsätta sig själv/sin häst något som secundärt leder till en förbättrad rörelse i stället för att först reda ut den primära orsaken.

Det är allt mkt enklare att börja med att åtgärda det secundära "synliga problemet" hoppas på att det kommer dölja den primära orsaken och man känner sig "för stunden" väldigt tillfreds.

Konstgjord andning brukar jag kalla det för när man ser sig blind på att behandla det secundära utan att den primära orsaken tas in i helhetsbilden och utreds först.

Visst vi får en mer eller mindre mindre smärtfri individ där vi lever i en falsk förebild att den är smärtfri,, vad som i verkligheten (för den enskilda individen) detta innebär att vi dels "lägger locket på" dess naturliga nervsystem för att känna av smärta, dels vid okunskap om preparatets inverkan långvarigt startar en förgiftnings process.

Man vill väl men av okunskap orsakar ett långvarigt lidande,, allt för att man börjar med det secundära seendet.

Det finns massor av trådar från främst få användare där det i detalj delges trauma, medicinering, egna fallbeskrivningar och hur man till varje pris uppvisar sin brist på att ha förståelse för den primära orsaken men full självinsikt för hur man genom secundära behandlingsformer som man själv genom eget öga och analys finner som läkande.

Tyvärr slutar det alltid med ett slutinlägg där man delger att individen har utsatts för långvarigt lidande, drabbats av förgiftning och av en eller annan orsak "av medicinska skäl enligt veterinär kompetens" fått gå till dom eviga gröna ängarna.

Jag vill kraftigt varna för att man ska se sig blind på det secundära "synliga" traumat utan i stället backa bandet och tänka lite mera djupare ner i förmodlig primär orsak.

Jag skriver detta endast för att jag själv lärt mig av mina misstag och försöker hjälpa använare på detta forum atyt inte begå samma misstag som jag gjort/gott på.

Håller med.

Använder själv mkt örter och är absolut för naturliga alternativ, MEN ska man göra det så får man ju sätta sig in i HUR dessa faktisk verkar. Det är inte alls säkert att det är rätt att ge inflammationshämmande örter, det beror helt på vad för problem hästen har. Samma sak med djävulsklo som folk verkar köra i sina hästar helt okritisk, trots att det har en bevisad effekt jmfbar med phenylbutazon...

Först tar man reda på VARFÖR hästen är stel, halt, sjuk etc. Sen kan man ta ställning till hur den skall behandlas. Är det tex en gammal häst som har problem med artros och där det inte eg finns något botemedel, ja då kan det vara vettigt att ge den en ört som hjälper den till en trevlig tillvaro som pensionär eller promenadhäst.

Eller om man har en häst som står med tex en muskelinflammation. Då ska givetvis hästen VILA (ev rehab tränas) medan den behandlas/läker.

Att däremot ge den här sortens örter till hästar som tränas/tävlas för att dom inte känns helt 100 är helt förkastligt, och precis lika illa som att spruta leder och ge butta men fortsätta träna som vanligt.

Örtmedicin får inte användas som någon sorts plåster så folk kan fortsätta rida sina halta hästar.... :crazy:

Menas det alltså att det är gurkmejan som är giftig då, i för höga doser? Vad är då en för hög dos? Jag fick rådet att ge ca 1 dl/dag till en 650 kg häst. Alternativet för min gamla (25 år) häst är att stå i hagen och vänta på döden :cry: Hemskt, men sant! Hon är så stel att hon har problem att röra sig i hagen utan ryttare. Hon är undersökt på klinik och av hovslagare. Alla säger att det är åldersrelaterat, dvs förslitningar och stela senor och leder.

Enligt expressen Tisdag 19/7-2011 sidan 17 går det att läsa angående bästa & sämsta kosttillskott.

Citat Expressen: Gurkmeja, Courcuma longe: Finns i: Slimquick Cleanse. Substansen i oljan kan vara giftig i höga doser.

Som med alla antinflamatoriska preparat/smärtstillande så bör man först ställa sig frågan till varför man anser sig behöva tillsätta sig själv/sin häst något som secundärt leder till en förbättrad rörelse i stället för att först reda ut den primära orsaken.

Det är allt mkt enklare att börja med att åtgärda det secundära "synliga problemet" hoppas på att det kommer dölja den primära orsaken och man känner sig "för stunden" väldigt tillfreds.

Konstgjord andning brukar jag kalla det för när man ser sig blind på att behandla det secundära utan att den primära orsaken tas in i helhetsbilden och utreds först.

Visst vi får en mer eller mindre mindre smärtfri individ där vi lever i en falsk förebild att den är smärtfri,, vad som i verkligheten (för den enskilda individen) detta innebär att vi dels "lägger locket på" dess naturliga nervsystem för att känna av smärta, dels vid okunskap om preparatets inverkan långvarigt startar en förgiftnings process.

Man vill väl men av okunskap orsakar ett långvarigt lidande,, allt för att man börjar med det secundära seendet.

Det finns massor av trådar från främst få användare där det i detalj delges trauma, medicinering, egna fallbeskrivningar och hur man till varje pris uppvisar sin brist på att ha förståelse för den primära orsaken men full självinsikt för hur man genom secundära behandlingsformer som man själv genom eget öga och analys finner som läkande.

Tyvärr slutar det alltid med ett slutinlägg där man delger att individen har utsatts för långvarigt lidande, drabbats av förgiftning och av en eller annan orsak "av medicinska skäl enligt veterinär kompetens" fått gå till dom eviga gröna ängarna.

Jag vill kraftigt varna för att man ska se sig blind på det secundära "synliga" traumat utan i stället backa bandet och tänka lite mera djupare ner i förmodlig primär orsak.

Jag skriver detta endast för att jag själv lärt mig av mina misstag och försöker hjälpa använare på detta forum atyt inte begå samma misstag som jag gjort/gott på.

Har du gjort något misstag ang utfodra med örter/gurkmeja?
Vill du inte skriva vad som hände här får du gärna PMa :)

Har du gjort något misstag ang utfodra med örter/gurkmeja?
Vill du inte skriva vad som hände här får du gärna PMa :)

Personligen inte men som jag skrev, lärt mig av mina misstag.

Visst kan jag skriva här helt öppet om mina fallbeskrivningar fast jag trodde det redan va skrivet i det inlägget du Quotade: Tyvärr slutar det alltid med ett slutinlägg där man delger att individen har utsatts för långvarigt lidande, drabbats av förgiftning och av en eller annan orsak "av medicinska skäl enligt veterinär kompetens" fått gå till dom eviga gröna ängarna.

Vad är din egen erfarenhet och jag undanber mig att du tar det via pm. Du förstår säkert varför eftersom i så fall delger ju inte detta forumets samtliga deltagare i tråden.

Personligen är jag "allergisk" mot PM växling,, tycker det är fegt att intye stå för sin åsikt inför alla,, pm är som bekant kallat för "privat meddelande" och ska så respekteras. Får jag ett pm som jag anser inte är privat utan bör läggas ut till allmän beskådan så anser jag inte detta som ett regelbrott.

Så kort sagt kan man stå för sin åsikt finns ingen anledning att skicka pm.

Oj så mycket som en deciliter? :o Jag ger en knapp matsked...

Jag ger en av gammelstona gurkmeja, och har gjort det mer eller mindre kontinuerligt sedan ett par år tillbaka. Det blir uppehåll då och då när det tagit slut och jag inte köpt hem mer eller när hon inte får annat foder att blanda det i. Hon var väldigt stel och det knäppte överallt i hennes kropp när jag fick hem henne, allt det är borta sedan länge nu och hon är en väldigt pigg och glad dam :)

Det andra stoet skulle nog också må bra av gurkmeja tror jag men hon tycker inte om det så då får det vara. Kanske "vet" hon att det inte är vad hon behöver?

Alternativet för min gamla (25 år) häst är att stå i hagen och vänta på döden :cry: Hemskt, men sant! Hon är så stel att hon har problem att röra sig i hagen utan ryttare. Hon är undersökt på klinik och av hovslagare. Alla säger att det är åldersrelaterat, dvs förslitningar och stela senor och leder.

Det finns ett alternativ till och det är att ta bort hästen. Ett svårt beslut för människan men det kan ibland vara det bästa för hästen.

Men det ska inte ges till dräktiga ston som jag förstår det va?

Det har jag faktiskt inte hört innan? Jag har uppehåll med gurkmejan till Tardee nu och Sessan äter det ju inte ;) men jag ska kolla upp det!

Det enda jag kommer på så här på rak arm att man inte ska ge dräktiga ston är annars djävulsklo, salvia, rosmarin, malört, persilja och munkpeppar... jag undviker även hallonblad i början av dräktigheten.

Vet att jag sökte runt när jag vill ge det till Cluanna men avstod eftersom det avråddes till dräktiga ston (och gravida kvinnor)... Pga att det kunde orsaka sammandragningar i livmodern, förmodar detsamma som djävulsklo...

Det finns ett alternativ till och det är att ta bort hästen. Ett svårt beslut för människan men det kan ibland vara det bästa för hästen.

Förvisso sant, men det är ju väldigt svårt som alla vet! :cry: Jag tycker dessutom att hon verkar gilla livet rätt så bra! Hon äter, dricker och jäklas med unghästen! Ibland tar hon några svängar i högre fart och med hoppande bakdel! :laugh: Jag skulle så gärna vilja ge henne några bra år till och det verkar ju som om gurkmejan skulle kunna hjälpa till med det.

Ursäkta sent svar.. Har inte haft tid att vara inne på ett tag.
Men hur som helst...
Inflamationen vet vi inte hur den uppkom, troligtvis blivit biten av orm eller getingstuken. Inte änns veterinärerna visste (vi hade ut 3 st)
Den uppkom allså inte pga av att han fick gurkmeja.
Utan det gav vi för att han fått en inflamation. Och då har vi INNAN provat med div läkemedel, osv.. Och då fick han en matsked utblandat med kraftfoder.
När han blev bra så slutade vi ge, tror inte på att man ska ge "bara för att"

Skulle även vilja tillägga att han var vid den tiden ca 21 år gammal och han blev 28 år innan han vandra vidare, så jag tror defenetivt inte att han tog skada av det :D Utan han var nog en väldigt välmående herre, som höll ett fint hull och helt okej muskelatur, pigg och glad. Den gången var även sista gången han blev sjuk (om man inte ska räkna med en foderstrups förstoppning, som han fick för att han kasta i sig mat en gång)

Oj, vad jag saknar den hästen!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: slant98
·
Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
545
Senast: LaMagia
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
453
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka