gurkmeja m.m.

Momento

Trådstartare
Letat i gamla trådar men hittade inte nått svar.

Min ponny får gurkmeja i maten för sina leder. Som ni säkert märkt (ni som använt detta) så dammar det endel. Står i ett stall med en aktiv tävlingshäst. Nu när säsongen ska börja så vill ägaren till tävlingshästen inte riskera att denna får i sig något som kan ge utslag på dopingkoll. Detta har jag full förståelse för.
Min fråga är om man blöter gurkmejan när man lagt det i foderhinken och det får stå nån timme. Försvinner de aktiva ämnena då?:confused:

/ Elisabeth
 
Sv: gurkmeja m.m.

har aldrig gett det till mina hästar, men en vän har gjort det,
hon blandade i den i betforn...
så då låg den ju i blöt några timmar..!
fråga en djur homeopat. dom borde ju veta, eftersom gurkmeja ofta rekomenderas.
 
Sv: gurkmeja m.m.

Om det inte finns något annat sätt att ge det så är det säkert helt ok att låta det stå en stund i vatten.
Men skulle Gurkmeja ge utslag vid dopingtest ??
Har svårt att tro det, Biofarmab har ju ett preparat Bio synov som jag tror innehåller Gurkmeja bla...
Denna säljs ju till tävlingshästar.
 
Sv: gurkmeja m.m.

jag har funderat på att ge gurkmeja till min häst, är inte det bra om dom är galliga oh lätt svulnar i benen? jag har inte så mycket erfarenhet av det, vart finns det att få tag på?
 
Sv: gurkmeja m.m.

Hon har varit på föreläsning om doping och enligt dom så syns det på analysen, men bara på de prov som skickas utomlands. De har börjat kolla på regler angående glukosamin, gurkmeja m.m.
hon vill ju inte riskera något och det kan jag förstå.
Det är så himla lätt att nån annan häst får detta i sig när man "tillreder" sin egen hästs mat i samma foderkammare pga att det dammar så.
/ Elisabeth
 
Sv: gurkmeja m.m.

Jag tycker du är klok som funderar på detta även om jag är osäker på om gurkmeja ger utslag. Eg är medel som hämmar inflammation dopingklassade och har 14 dygns karens. Tillverkaren rekommenderar att man blandar i fordret (blött) i samband med fodring.
 
Sv: gurkmeja m.m.

Om du läste mitt svar tidigare så ser du att de kan se det på ett prov. Än så länge bara utomlands men det är ju så att de skickar ju provet till Paris t ex. om de behöver ett andrautlåtande.
Men va´bra då kan jag blöta det för att minimera dammrisken iallafall. Tack för alla svar.:bow:
/ Elisabeth
 
Sv: gurkmeja m.m.

Enligt den försäljare jag köper mina "pulver" ifrån så renar gurkmeja kroppen från slaggprodukter, men man ska inte ge det mer än i tre veckor i följd och max 2 ggr/år. Jag kör nypon/björk till mina hästar för ledernas skull.
 
Sv: gurkmeja m.m.

Stormy B skrev:
Enligt den försäljare jag köper mina "pulver" ifrån så renar gurkmeja kroppen från slaggprodukter, men man ska inte ge det mer än i tre veckor i följd och max 2 ggr/år. Jag kör nypon/björk till mina hästar för ledernas skull.

Varför ska man inte ge mer än tre veckor i följd och max 2 ggr/år???
 
Sv: gurkmeja m.m.

Yamaha skrev:
Varför ska man inte ge mer än tre veckor i följd och max 2 ggr/år???

bara för att det är otroligt starkt i den koncentrerade form man ger den. Den ges för att ta bort slaggprodukter och återställa balansen i kroppen. Det "tar" väldigt hårt på hästen med denna kur och hästen blir i många fall "sämre" under pågående behandling, för att sen bli bra. Tänk dig själv när alla "gifter" ska ur kroppen, det är nog ganska påfrstnade...
 
Sv: gurkmeja m.m.

Jag blandade gurkmejan med kraftfodret(betfor,havre,vetek ioch korn). Jag la det i den giva som var närmast. Var jag där på em/kväll så fick hon det med kvällsmaten och var jag där jätte sent på kvällen eler tidigt på morgonen så fick hon det i morgon fodret. Och det hade effekt på hennes leder.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det lite kris och jag behöver bolla mina ideér! Jag måste ha en fungerande ridplan då gräsängen som jag använt i sommar börjar bli...
Svar
4
· Visningar
1 659
Senast: a1agnlju
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 309
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp