Gurkmeja eller Glucosamin?

V

Vetgirig

Finns det någon som vet skillnaden förutom att det sistnämnda är dyrt/V:confused:

Sv: Gurkmeja eller Glucosamin?

Jag vet inte svaret på din fråga, men tänkte fråga; är det för välmående leder du vill använda glucosaminet?
I så fall vill jag bara tipsa om nyponpulver! Min mamma har jätteproblem med sina leder.. Hon har ätit glucosamin i flera år men tyckt att det var så dyrt. I somras kom jag i kontakt med en "alternativ" veterinär, en jättetrevlig äldre herre som använder sig av vad naturen kan bidra med, han tipsade mig om nypon för lederna, både till häst och människa (dock inte i samma dos:angel: )
Min mamma känner jätteskillnad, så även min mormor som jag tvingade på att testa. Tyvärr vet jag att det inte alltid är så lätt att få tag på nyponpulver, men jag ville ändå tipsa dig om det.
Blev lite långt det här... men det är iaf skrivet i all välmening! ;)

Är det någfon skillnad alls mellan Gurkmeja och Biosynov eller är det bara priset som skiljer?

Lånar knapp.
Gurkmeja är en växt som används som krydda. Den ger inte så mycket smak och kan användas som ett billigare alternativ till saffran om man vill har gul mat.
Glucosamin framställs av räkor, tror att det från skalen man utvinner det.
Om det sedan kan användas för samma sak medicinskt det har jag ingen aning om. Men forskning visar att om man börjar använda Glucosamin i tid innan man har fått för stora åldersförändringar i ledbrosken, så hjälper det till att förebygga förslitningar. Det är också ett registerat läkemedel numera.

Den tidigare varianten av Glucosamin HCL tillverkades på räkskal, senare upptäckte man att en grönläppad mussla var en bättre grundkomponent och då använde man det.

Det finns 2 varianter Glucosaminsulfat och Glucosaminhydroklorid, Glucosaminsulfat (HCI) anses vara den variant som är lättast för hästen att ta smälta och ta upp. Glucosaminhydroklorid (HCL) skall visserligen vara betydligt starkare än HCI men tidigare forskning tyder på att det kan vara svårare för kroppen att smälta och ta upp.

Detta är saxat om Glucosamin.

Åtskilliga vetenskapliga studier på människor har dokumenterat att glucosamin har en fördelaktig inverkan på leder och ledfunktioner. Den mest kända är den s. k. Lancet Study (ett försök beskrivs i den erkända engelska läkartidskriften The Lancet). I vart fall är det dokumenterat att tillförsel av glucosamin kan stoppa den nedbrytning av benbrosk som ofta infinner sig med åldern. Mindre klart är det dock om glucosamin också kan återuppbygga brosk som brutits ned.

Glukosamin är till att börja med inte tillåtet att ha som tillsatts i hästfoder...
Dessutom tar hästen inte upp glukosamin från magtarmkanalen, titta gärna i Fass så ser man att glukosaminpreparat till häst är avsedda att injiceras.
Gurkmeja används bäst i matlagning, tex i Curryblandningar.
Hade gurkmeja haft påstådda anti-inflammatoriska egenskaper så hade det sålts på apoteket.

Tacitus skrev:
Glukosamin är till att börja med inte tillåtet att ha som tillsatts i hästfoder...

Säger vem? Det stod inte i FASS iallafall..?
Jag är nyfiken på fakta...

Tacitus skrev:
Dessutom tar hästen inte upp glukosamin från magtarmkanalen, titta gärna i Fass så ser man att glukosaminpreparat till häst är avsedda att injiceras.

Finns det ett = tecken där då? Jag hittade ingen info som klargjorde detta, var hittade du den infon?

Tacitus skrev:
Hade gurkmeja haft påstådda anti-inflammatoriska egenskaper så hade det sålts på apoteket.

Du tror inte på alternativbehandlingar va? ;)
Jag vet inget om alternativmed. men jag dissar det inte heller :angel:

// M

Vissa alternativbehandlingar är mycket bra... och vissa alternativbehandlingar är lika verksamma som att klä av sig naken och springa tre varv runt stallet varje gång det är fullmåne.

Vad gäller glukosamin så är det numera läkemedel och kan knappast klassas som alternativbehandling längre.
Hade gurkmeja varit så effektivt som vissa påstår så hade det också "upphöjts" till läkemedel.

Om man undrar över läkemedel så är en av de bättre källorna till kunskap FASS.se

På jorbruksverkets hemsida finns det förteckningar med tillsatser som är tillåtna i foder.
Jorbruksverket har en bra hemsida där det finns mycket "matnyttigt" om man letar runt lite, rekommenderas.

Tacitus skrev:
Vissa alternativbehandlingar är mycket bra... och vissa alternativbehandlingar är lika verksamma som att klä av sig naken och springa tre varv runt stallet varje gång det är fullmåne.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Tacitus skrev:
På jorbruksverkets hemsida finns det förteckningar med tillsatser som är tillåtna i foder.
Jorbruksverket har en bra hemsida där det finns mycket "matnyttigt" om man letar runt lite, rekommenderas.

Bra tips, tack så mkt, det ska jag kolla!

// M

Tacitus skrev:

Nu finns ju faktiskt glucosamin som ges oralt, i form av fodertillskott. Detta vet man gäller HCL, eftersom även människor har samma problem vad gäller upptaget. Man har däremot sett att HCI är lättare för kroppen att bryta ner och tas upp, se ett av de övre inläggen.

Huntress skrev:
Petar in en fråga här. Är det karens på Gurkmeja?

Gurkmeja är ju förmodligen inte registrerat som vare sig läkemdel, naturläkaemdel eller som nått annat heller för den delen...och därför finns nog inga karenstider.

Ren gurkmeja är det mig veterligen ingen karens på, vill man vara säker så fodrar man inte med det 96 timmar innan tävling.

Biosynov räknas såvitt jag vet som fodertillskott, har ej hört något om karens i detta fall.

Vill man ha säker information, kan man använda denna sida.
http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=karensTider

Jag gav mitt sto Gurkmeja efter att hon hade haft sin kotledsinflammation som 16 år gammal. Hennes första någonsin, men ruggig, 11 månaders vila. Bägge bakkotorna och ett bakknä som aldrig ville läka... Hon fick ALDRIG tillbaka några problem i kotorna. Reds aktivt till 21 års ålder, då kastade hon in handduken utan vare sig hälta eller tandproblem. Jag tror mkt väl att man kan använda Gurkmeja mot lederna. Jag var bara nyfiken på vad andra hade hört/märkt osv...

Om gurkmeja är såpass effektivt så borde det inte existera ledbesvär bland curryätande indier...kanske något att forska vidare i.
Glukosamin har effekt, men bör injiceras på häst.
Finns receptbelagda preparat för häst som injiceras och som har god effekt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II