Gummimatta i box

Taxilock

Trådstartare
Jag & syrran ska snart stalla upp hästarna i ett nytt stall. Boxarna är fina men golven är ojämna trävgolv vilket inte gillas av varken mig eller syrran. Därför tänkte jag höra om det är ngn som har nått tips om ngn slags matta eller ngt man kan lägga in i boxen? Ska ju helst gå att ta bort senare eftersom att det inte är vårt stall.
Ska självklart höra med ägaren om vi får lägga in mattor om vi hittar ngt som passar. Just nu tänkte jag bara höra mig för om lite olika alternativ.

Hoppas jag la tråden rätt ;), annars får moderatorn flytta på den!

Sv: Gummimatta i box

Jag & syrran ska snart stalla upp hästarna i ett nytt stall. Boxarna är fina men golven är ojämna trävgolv vilket inte gillas av varken mig eller syrran. Därför tänkte jag höra om det är ngn som har nått tips om ngn slags matta eller ngt man kan lägga in i boxen? Ska ju helst gå att ta bort senare eftersom att det inte är vårt stall.
Ska självklart höra med ägaren om vi får lägga in mattor om vi hittar ngt som passar. Just nu tänkte jag bara höra mig för om lite olika alternativ.

Hoppas jag la tråden rätt ;), annars får moderatorn flytta på den!

Finns säkert lika företag på bukefalos länkar som säljer gummimattor, själv har vi bla gummimattor från gamla transportband men då har jag ju lite kontakter som fixat sånt åt mej;)

Hej ! Jag köpte en gummimatta från Täby stall och Foder, www.tsf.nu. Den är väldigt bra, minns ej vad den hette men den är halkfri, vilket är väldigt viktigt. Den säljs i kvadrater 1333cm x1333 cm tror jag det var.
Lycka till!:)

Köpte för något år sedan mattor till boxen från något förtag i Jönköpingstrakten. Billigt blev det:D 300kr ink frakt. Mattorna är tänkta till hästtransporten, spillbitar därav priset. Inte så stora, ca 180x90cm. Har laggt dom mitt i boxen och det är väl där som hästen ligger. Hästen fick sår på ena hasen oavsett hur mkt jag ströade i boxen, men såret har försvunnit helt sen jag lade in mattorna:angel:

Stor risk att trägolven ruttnar om du lägger på gummimatta.

Jo har förstått det, men vill verkligen inte ha det som det är nu, golven ser inte roliga ut. Vad kan man göra för att det inte ska ruttna? Ngt måste man ju kunna hitta på?

Då kanske ni inte får ha bädd?
(blir kanske inte så kul på trägolv)

Varför trägolv i ett stall?

Förr var det vanligt med trägolv. Det är inte så dummt, mycket varmare och behagligare för hästen än ett betonggolv. Man kan lägga ett trägolv ovanpå sitt befintliga betonggolv om man har en häst som har problem med liggsår tex. :)

Det kan det nog bli... funkar antagligen bäst med dränerande sand eller jordgolv under! :D

Man "slutade" att lägga in trägolv i stallar eftersom betonggolv visade sig vara både billigare och bättre... trät ruttnar ganska fort med risk för att djuren skadar sig och måste därför bytas relativt ofta.

Att lägga gummimatta på trävirke leder ofta till att trät ruttnar fortare än vad det skulle ha gjort annars.

Personligen skulle jag inte frivilligt ställa hästen på trägolv, av säkerhetsskäl... i synnerhet inte om trägolvet är så gammalt och slitet att man vill lägga matta uppepå för att det är ojämnt :eek:.

Mitt råd är nog snarare att byta stall !

Man "slutade" att lägga in trägolv i stallar eftersom betonggolv visade sig vara både billigare och bättre... trät ruttnar ganska fort med risk för att djuren skadar sig och måste därför bytas relativt ofta.

Att lägga gummimatta på trävirke leder ofta till att trät ruttnar fortare än vad det skulle ha gjort annars.

Personligen skulle jag inte frivilligt ställa hästen på trägolv, av säkerhetsskäl... i synnerhet inte om trägolvet är så gammalt och slitet att man vill lägga matta uppepå för att det är ojämnt :eek:.

Mitt råd är nog snarare att byta stall !

Att byta stall är ju rätt så överdrivet, som ngn skrev här så kan trägolv snarare vara bättre för många hästar , det är bl-.a mjukare & behagligare.
Jag har varit in i rätt många gamla stall & ladugårdar med trägolv & har aldrig varit med om att det varit ruttet, det vekar impregnera sig själv efter ett tag, är det riktigt gammalt så kan det däremot vara slitet & bli halt om hästarna har snöstyltor under hovarna men det kan det på cementgolv & på gummimattor oxå.

Till ts så vill jag bara skriva att det funkar om ni sätter gummimattorna ordentligt, lite upp mot väggarna & kanske tejpar i skarvar mitt på golven, de fallen där det rinner piss emellan skulle jag nog vilja säga beror på folk som snålar med spån till sina hästar, i vanliga fall suger ju spånet upp pisset.

Vad ska du tejpa med i såna fall ? Gaffatejp ?
Finns inte en tejp på marknaden som håller för att använda i ett boxgolv.

Att impregnera virke med dynga är som att försöka släcka ett brinnande hus genom att hälla på bensin...

Jag tror att du har sett exceptionellt bra virke där yttersta lagren har nötts bort och det som återstår är rent kärnvirke. Kärnvirke håller mycket bättre än "vanligt" virke, men inte ens det håller i evighet utan att ruttna.

Trä som är tryckimpregnerat kan fås med upp till 20 års rötskyddsgaranti, men det är max vad man kan klämma ut från virke i fuktig miljö.

Det finns virke som har hållit i århundraden och t.o.m. årtusenden... MEN i dessa fall har de yttre omständigheterna varit annorlunda t.ex. sjöbotten där virket har legat i så gott som syrefri miljö eller öken där virket inte har varit utsatt för ens en gnutta fukt.
Dessa betingelser råder inte i ett boxgolv... kan tillägga att det är ett gammalt knep när man vill ha bort en stubbe att täcka över stubben med lite hästdynga, då ruttnar den bort på "nolltid".

Vill man ha det mjukare för hästen så lägg in mer strö eller lägg in en suggspalt på golvet, mycket bättre än ett trägolv som hästen går igenom och skadar sig på.

Vi vill lägga gummitmatta på eftersom att trä kan bli väldigt halt.
Golven är inte såpass ojämna att man inte kan ha hästar där, dom funkar som dom är utan matta det är jag säker på. Byta stall tänker jag inte göra när vi har "renoverat" nästan hela stallet.
Anledningen till att vi inte gillar golven är som som sagt att dom blir hala sen är det väl lite en latsak också, blir jobbigt att mocka om golven är lite ojämna eftersom att grepen lätt fastnar men skulle man ströa ordentligt så tar inte hästen ngn skada av att stå i boxarna! Har hellre trägolv än betong golv som lutar, som det är i andra stallet.

Måste väl poängtera att golven inte alls är så dåliga att det är risk för att hästarna trampar igenom eller skadar sig, jag & min syster skulle aldrig utsätta våra hästar för det!
Dom som hade häst där innan oss hade gummitmattor i boxarna och golvet ruttnade inte av dom, det har vi ju själva sett. Så vi provar med mattor och ser hur det funkar, Har verkligen inte planerat att ha ngn bädd då jag inte alls gillar detta. vi får mattorna gratis så vi lägger inte ut massvis med pengar på mattor iaf, funkar det inte får vi skippa mattorna helt enkelt.
Tack för svaren.

Senast ändrad:

Vad ska du tejpa med i såna fall ? Gaffatejp ?
Finns inte en tejp på marknaden som håller för att använda i ett boxgolv.

Att impregnera virke med dynga är som att försöka släcka ett brinnande hus genom att hälla på bensin...

Jag tror att du har sett exceptionellt bra virke där yttersta lagren har nötts bort och det som återstår är rent kärnvirke. Kärnvirke håller mycket bättre än "vanligt" virke, men inte ens det håller i evighet utan att ruttna.

Trä som är tryckimpregnerat kan fås med upp till 20 års rötskyddsgaranti, men det är max vad man kan klämma ut från virke i fuktig miljö.

Det finns virke som har hållit i århundraden och t.o.m. årtusenden... MEN i dessa fall har de yttre omständigheterna varit annorlunda t.ex. sjöbotten där virket har legat i så gott som syrefri miljö eller öken där virket inte har varit utsatt för ens en gnutta fukt.
Dessa betingelser råder inte i ett boxgolv... kan tillägga att det är ett gammalt knep när man vill ha bort en stubbe att täcka över stubben med lite hästdynga, då ruttnar den bort på "nolltid".

Vill man ha det mjukare för hästen så lägg in mer strö eller lägg in en suggspalt på golvet, mycket bättre än ett trägolv som hästen går igenom och skadar sig på.

Var har jag skrivit att du ska impregnera golvet?det står att det verkar impregnera sig själv efter ett tag, därför har jag personligen aldrig sett trägolv som är ruttna, ens i väldigt gamla stall.
Silvertejp går att använda till allt, även att laga volvobilar:smirk:
Sen får du väl bättra på tejpen om det slits upp då & då, allt håller inte för evigt.

Du ska väl förhoppningsvis ha spån eller halm i boxen o då spelar det ju ingen roll hur trägolvet ser ut, så jag tycker att du kastar bort pengar på gummimatta i onödan! Fundera om!

Fick som sagt mattorna gratis och dom är ilagda nu, det blev verkligen jätte bra. Var lite kämpigt med att såga till dom bara men resultatet var värd sliten :).

Hade inte lagt i nå mattorn om vi hade blivit tvungen att köpt dom, har lagt ned så mkt pengar redan på ett stall som inte är vårat så vi kände att det fick räcka.

Och självklart ska jag ha spån i boxen är inte så dum så jag tror att dom kan stå utan bara för att jag har lagt in en matta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar