Gummiflis på ridbanan

T

TeamWahlund

Är de bra eller dålig med gummiflis? Hur mycket ska man lägga på ridbanan? Vad kostar det ungefär? Och viktigast av allt var får man tag på det??
Jag har sand och stenmjöl på ridbanan som det är nu, den är 20*60.
:bow:
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Jag tycker att det är bra. Men jag undrar om man fortfarande får lov att anlägga gummiflis ridbanor längre, det är ju inte direkt miljövänligt.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Jo de tror jag pratade innan med en som hade skaffat de bara för ett litet tag sen fast de e klart de kanske är ändrat ändå... :confused:
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Ok, jag är inte alls säker på hur det är. Det var något som jag hörde för ett tag sen. Men det är nog bra att kolla upp det ordentligt:)
Nu är våran bana så gammal så jag har ingen aning om vad det kostade att anlägga den tyvärr.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

ok pengarna är minst viktiga. vad tyckte du om den svikt i den å så? vill inte han en varken för lös eller för stum botten, de e himla svårt tycker jag!
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Några bekanta anlade ridbana med gummiflis för ca 2 år sedan, sen finns en annan variant som heter Soiltex som ska vara en blandning av gummiflis tillverkad på polyolefinstrimlor och sand och man kan använda redan befintlig sand på sin egen bana om jag fattat saken rätt.

Googla på Soiltex.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

det negativa jag har hört är att när det gått en tid och gummit blivit lite slitet så börjar det krypa fram små metalldelar och trådar som sätter sig innanför benskydd och ger småsår o skav.
Antar att det är gamla kablar o däck etc som flisas o används så det kommer väl därifrån.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Jag kan rekomendera paddex istället har du gjort allt rätt behöver du inte harva och du kan använda banan året runt. Dammar lite och du måste rengöra skydd väldigt noga men fördelarna är fler är säker på att jag läst att gummiflis ska saneras bort inom kort. Och det blir dyrt.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

det negativa jag har hört är att när det gått en tid och gummit blivit lite slitet så börjar det krypa fram små metalldelar och trådar som sätter sig innanför benskydd och ger småsår o skav.
Antar att det är gamla kablar o däck etc som flisas o används så det kommer väl därifrån.

Nej, nej. det var förr när man använde kabelmaterial och det är idag inte tillåtet. Idag tillverkas gummiflis från olika typer av gummilister som tex från skrotade bilar.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Jo jag tycker att det är bra svikt i den, det som är mest negativt är att gummifliserna smulas sönder och är den som våran gjord av svart gummi så blir allt väldigt smutsigt. Några metallrester finns dock inte i våran iaf.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

gummiflisbanor blir ofta tunga och dessutom blir det inget glidmoment. jag skulle aldrig använda det.

har själv paddex, finns endast ett annat underlag jag kan tänka mig och det är terratex.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Tack för alla svar! Då tänker jag nog inte ha gummiflis på ridbanan iaf, sen får jag se vad de blir.. De har jag fortf inte bestämt mig för...:)
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Vet en som har gummiflis under sanden i olika skikt och hela ridbanan sviktar när hästarna går på den! Man ser det när hästarna springer förbi hur hela underlaget sviktar. Ovanpå ligger ett lager packad sand som inte är djup.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Har läst lite om att gummiflis kan göra så att hästarna får problem med senor/kan lättare få kotledsinflammationer?
Vad har ni för erfarenhet av det?
Min egen häst har en senskada och står nu på totalvila så kommer inte våga rida honom på det underlaget sen när han sätts igång, och törs man det någonsin det på en häst som haft en allvarligare senskada?
Skadan sitter på djupa böjsenans förstärkningsband.

Vi har det i ett ridhus där jag rider så är lite nyfiken på nackdelar/fördelar.
Tycker väl att det känns lite väl tungt och att hästarna blir lite för tunga (rider islänningar). Är det ngt som ni också upplevt? Kanske bara ovana eller så är det kanske inte det optimala underlaget för islandshästar?

Åsikter?
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Vet en som har gummiflis under sanden i olika skikt och hela ridbanan sviktar när hästarna går på den! Man ser det när hästarna springer förbi hur hela underlaget sviktar. Ovanpå ligger ett lager packad sand som inte är djup.

Detta kanske kan vara ett skonsammare alternativ?
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Jag har oxå funderat på att lägga gummiflis, ett tunnare lager på stenmjölen.
många gummiflisbanor har så tjockt lager med flis.
Jag har blivit erbjuden att köpa gummiflis, så jag har inte riktigt bestämt mej än.

Man kan väl blanda i gummiflis i sanden tex?
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Vi har en gammal gummiflisbana som är super! Vi behöver inte göra mer än att sladda banan sedan sköter den sig själv och är ridbar i princip hela året. Men det är viktigt att man inte lägger för tjockt lager för då sliter det på senorna. Alla som kommer hit älskar underlaget.

Tyvärr är det som många skriver ett material som förbjudits i många kommuner (vet inte om det är förbjudet i hela Sverige). Jag hörde av en padexförsäljare att det är skillnad på gummi- och kabelflis och då är tydligen kabelflis inte förbjudet då det anses som mindre farligt för miljön. Han rekommenderade att lägga ett lager kabelflis under padexen för bästa underlagsalternativ...

Gummiflis är emellertid väldigt billigt att lägga (tror jag gav 800 kronor för ett lastbilsflak med gummiflis för några år sedan) i förhållande till padex och andra liknande varianter. Underarbetet är naturligtvis A och O, så vatten m m verkligen rinner av. Lycka till! :)
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Gummiflis kan vara svårt att lägga på ett bra sätt. Det sätter sig inte och kan bli djupt och rulligt. Värt att tänka på innan man börjar, lägga för mycket är alltså rena döden för senor och leder.

Jag tycker att det idag finns betydligt bättre material än gummiflis, t ex olika textilblandade underlag.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Har läst lite om att gummiflis kan göra så att hästarna får problem med senor/kan lättare få kotledsinflammationer?
Vad har ni för erfarenhet av det?

Vi har aldrig haft dessa problem med pållarna men vi har varit noga med att inte ha för tjockt underlag på vår flisbana. Ett tag var det på modet med djupa ridbanor bland dressyrfolk vilket sannolikt bidrog till många onödiga senskador.

Sedan är vi noga överhuvudtaget med att inte låta hästarnas longeras allt för mycket på små böjda spår eller ge oss ut i full galopp i steniga marker osv.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 510
Senast: ufot
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 047
Senast: Piaff
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
971
Senast: Kirre
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp