Gummi boots eller Neopren boots??

Sv: Gummi boots eller Neopren boots??

Vad anser ni är bäst??

Boootsen ska vara på hela tiden, dygnet runt, eftersom hon snart trampar av sig skorna!

Men vilken kvalitet är bäst enligt er???

Min häst har trampat av sig skor ibland när han gått i hagen, men det är länge sen nu, har inte använt boots på annat än när jag rider.
Du kan inte be din hovslagare korta mer i bak tårna om det beror på det att din häst slår ihop?
Eller att inte lägga ut skorna allför mycket fram, för då är det lättare att trampa av dem.
Jag pratade med min hovslagare och nu *peppar,peppar* trampar pållen inte av sig sina skor.

Min häst har trampat av sig skor ibland när han gått i hagen, men det är länge sen nu, har inte använt boots på annat än när jag rider.
Du kan inte be din hovslagare korta mer i bak tårna om det beror på det att din häst slår ihop?
Eller att inte lägga ut skorna allför mycket fram, för då är det lättare att trampa av dem.
Jag pratade med min hovslagare och nu *peppar,peppar* trampar pållen inte av sig sina skor.

Vissa hästar behöver utlägg. Jag har en av dessa. Då får man helt enkelt stå ut med boots. Heldre att bootsen går sönder än att hovarna gör det;)

fasen jag provar gummi bootsen i stl L. skaver de så får det bli neopren boots.

I ridskor har hon 1 i stl så L blir nog bra va?

Senast ändrad:

Vissa hästar behöver utlägg. Jag har en av dessa. Då får man helt enkelt stå ut med boots. Heldre att bootsen går sönder än att hovarna gör det;)

Ja min får lite längre bak istället för att hovslagaren lägger en eggsko.
Men bakskorna är ju inte lika stor risk att de trampar av.

Skulle absolut använda filtboots om de ska vara på så länge. Både gummi och neoprene bränner i längden.

Sko storleken har inget med storleken på boots att göra...

Stallets skodda hästar har ALLA 1or i framskor, men dom har boots i storlekarna S, M och L när det gäller neoprenboots och 1 storlek större när det gäller gummiboots....

Kan också tillägga att dom har väldigt olika storlekar i senskydd också... S har M/Cob, M har S/Ponny och L har L/XL....

Ska prova med gummibootsen först. för de verkar vara lättast att tvätta av + att det fastnar inte lika lätt massa dret på som även det kan skava.

Annars kan man ju faktiskt sy på något mjukt precis där de har den runt benet liksom..

Skaver det så får jag byta till neopren..

Hade en häst här som stod med neopreneboots i hagen och vid ridning. Ingenting inne om natten. Han fick bedrövliga sår efter ett par veckor. Däremot provade ägaren sen med neopreneboots med en bula bak i karleden så att de verkligen satt stilla. Då gick det bra.
Se till att det är BRA passform på bootsen du väljer så att de inte glider runt!

Hade en häst här som stod med neopreneboots i hagen och vid ridning. Ingenting inne om natten. Han fick bedrövliga sår efter ett par veckor. Däremot provade ägaren sen med neopreneboots med en bula bak i karleden så att de verkligen satt stilla. Då gick det bra.
Se till att det är BRA passform på bootsen du väljer så att de inte glider runt!

De ska sitta lite tajt alltså?

eller ska jag ha dessa ute i hagen

"Boots/ballskydd
Med block. Formsydda, PP-antirip-klädda."

och röda gummiboots när jag är ute o rider??? Ändrade dem till stl M.

Senast ändrad:

Det blir alltså inga sår när man har en "bula" bak? Jag funderade på det men eftersom min ponny fick mugg på förra bootsen så vet jag inte om jag vågar riskera att det kommer in grus vid "bulan" som nöter upp såren.

Inte tajt precis, men ta en modell som sitter stilla och inte kan snurra runt.

*KL*

Väldigt individuellt har jag märkt. Fbl är de här som haft boots dygnet om. Båda fungerar bäst med boots som kan snurra. lite. Fblstoet kunde bara ha MJUKA neopreneboots, allt annat gav vidriga skav. Fblvalacken fungerar bäst med mjuka gumiboots, allt annat kan ge skav.

Dock, jag har inga sandhagar, minsta sand emellan och fblvalacken får otäcka skav märkte jag på FT-kursen.

Men här har de som inte sitter åt, inte har någon 'bulle' alltså fungerat bäst just för dygnet om (ridning går det bra med andra), och beroend epå häst har olika material varit bäst.

Baksidan oavsett material är om det är ledigt, det fastnar förvånande mängder i gummiboots med, men de är lättare att spola av än syntet. Jag har dock flera uppsättningar och tvättar.

Det är bara prova sig fram vad som passar just den individen bäst =)

Mitt fbl gick med snurrvänliga neopreneboots förra vintern pga broddtramp. Han hade aldrig skav trots att det var rätt lerigt i perioder. Men sen såg bootsen ut som om en tiger varit på dem efter ett tag :p Så de gjorde sin nytta.

Skulle säga att det är helt individuellt. En häst i stallet går alltid med gummiboots sen år tillbaka och hon har inga skav, trots att hon är en rätt känslig madame.

Mitt fbl gick med snurrvänliga neopreneboots förra vintern pga broddtramp. Han hade aldrig skav trots att det var rätt lerigt i perioder. Men sen såg bootsen ut som om en tiger varit på dem efter ett tag :p Så de gjorde sin nytta.

Skulle säga att det är helt individuellt. En häst i stallet går alltid med gummiboots sen år tillbaka och hon har inga skav, trots att hon är en rätt känslig madame.

Samma sak med min=) Jäkla tigrar son ska ha bootsen:angel: Kan de inte köpa egna?

Min superkänsliga dam går bäst med s.k. klapperboots, då slipper hon skav...

i ditt fall.. så kanske gummi är bäst.. dom är ju lätta att göra rent och så är dom nog mer hållbara.. neopren slits ju så himla mycket tyvärr :(
men jag tycker Neopren är grymt mycket snyggare!

Ja det är säkert individuellt, man får ofta prova sig fram vad som fungerar bäst,men om utrustningen sitter stilla är det rätt logiskt att det är minst risk för skav. I mitt fall var det också ett fullblod (med väldigt känslig hud) och vi har heller ingen sand i hagen.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 396
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
670
Senast: Ninnurur
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka