Gumman är hallt!!! Hovböld?? Röta??

JessicaM

Trådstartare
I måndags va hovslagaren här och han klippte lite för långt så hon började blöda lite på höger fram. På Torsdagen är hon hallt på det benet.

Hovisen kom tillbaka och tog bort skon för att sätta dit en sån där plast skiva under. När han drog ur en sömm så var hon väldigt öm där. Vi har kännt och klämmt och hon ömmar högre upp på strålen och lite i mittstrålen/fåran.

Hon har inte så vidare hög puls i benet, det luktar inget.

Hovis tyckte vi skulle avvakta lite. Hon har ingen sko på nu och hon är inlindad med varmt jodopax omslag med bandage, plastpåse och massa silvertejp.

Vad kan detta vara?????????

Sv: Gumman är hallt!!! Hovböld?? Röta??

Glömde säga att hon går på tå med den hoven..

Någon??

Är du säker på att den ömheten inte förelegat innan? Vilken söm stack?

Har inte märkt att hon haft ont tidigare iaf. Vet inte exakt vilken sömm som gjorde ont, tror att det var på sidan av hoven liksom.

Det är väl bara att vänta o se hittar inte hovisen något så får jag ringa vetten om det inte gett med sig..

Idag var hon svullen vid griffelbandet . hovis tror att det är gaffelbensskada. Men det förklarar väl inte att hon har så ont i strålen! ska ringa ATG imorgon. Men är det ingen som har några synpunkter!!??

Min häst var en dag lite "sumpig" runt griffelbandet, inget mer, något störd i traven, helt ren i skritten. Fick order att hålla honom igång i skritt och avvakta en vecka. Ingen puls eller värme i varken hov eller ben.
Ett par dagar senare var han halt på samma ben, rejält. Fick tid till klinik dagen efter där man hittade en monsterhovböld som gick hela vägen upp till hovbenet.
Hästen opererades under full narkos dagen efter och står nu gipsad hemma i boxen.

Kanske kan din ha en väldigt illa placerad hovböld?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 383
Senast: Mia_R
·
Hästvård Suck och stön. Hur ska jag bäst lösa denna situation? Har ett halvblodssto som med jämna mellanrum trampar av sig skor. Kan hända...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: MonteRose
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 017
Senast: Boj
·
Hästvård Ponnyn var plötsligt blockhalt när hon togs in från hagen för två veckor sen. Vet kom ut och konstaterar att det är en hovböld men hon...
Svar
6
· Visningar
3 635
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka