Gult bajs och ont i magen?

A

allfunderaren

Hästarna går i en gräshage sedan ca 2 veckor tillbaka men igår upptäckte jag att hon hade ont i magen. Jag tog ut henne och promenerade en stund. När vi kom in igen så bajsade hon löst och nästan GULT. Det var inte löst så det sprutade, men inga pluttar.

Jag gick igenom checklistan för kolik(puls, temp, slemhinnor... mm). Det enda som jag märkte var att hon skrapade och sparkade mot buken. Hon ville inte lägga sig ner.

Efter några timmar av små promenader gick det onda över men hon bajsar fortfarande ljusgrönt-gult och löst. Någon som vet vad det kan bero på?:confused:
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

Det enda som jag märkte var att hon skrapade och sparkade mot buken.

Men det låter ju som kolik'känning'! Har du pratat med veterinär?
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

Ja, att det var kolik-känning är jag medveten om. Hon kan få det ibland vid övergång till bete. Att jag överhuvud taget märkte det var för att jag tog in henne i stallet från betet för att kolla henne och sätta på mygg-medel. Efter första promenaden tills hon stod lungt igen tog det bara en halvtimme så jag ringde inte vet. Nu känner jag mig usel, borde jag kanske ha gjort det på en gång? Jag observerade henne och tänkte att om det inte blir bättre strax så ringer jag...

Jag märkte ingenting på henne ute i hagen när jag hämtade henne. Kan inte låta bli att fundera på hur mycket man inte märker när man åker till betes-hagen 1 gång om dagen...
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

Ok. Men hade hon kolikkänningen igår & det gick över på en halvtimma & sedan har det inte kommit tillbaka någonting?

För när det handlar om kolik så är det ju inte fel att ringa veterinären för att rådfråga iallafall, det kan ju sluta väldigt illa. Så fortsätt du att hålla koll på henne noga så att det inte återkommer bara. På min häst återkom kolikkänningen inom samma dygn så hon fick stå på klinik för observation, men eftersom vi handlade så snabbt så blev det inget värre av det, men hon hade massa gaser i magen & hade då ont i magen.

Visst kan det hända mycket i sommarhagen när man bara är där 1 gång per dygn, tur att våran sommarhage ligger precis vid huset med folk nästan där hela dagarna.
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

Nej det har inte kommit tillbaka. Men som sagt hon är lös i magen och bajset är mycket ljust i färgen. Det är ju det som är så konstigt...ingen som varit med om det?

Jag hittar inga konstiga växter i hagen.
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

Har du henne kvar på betet? Jag tycker det verkar ganska klart att hon e känslig för gräset särskilt som hon haft kolik känningar förut. Du har säkert vant henne extremt noga, men det verkar ändå som hon inte klarar det riktigt. Jag skulle se till att hon åt en del hö för att inte magen ska ta för mycket stryk. Begränsa gräsätandet tills hon e stabil i magen o sedan igen extremt försiktigt vänja henne.
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

Medel för att stabilisera mag-tarmfloran.
Ok. Köper man det i 'vanliga' foderbutiker eller är det hos veterinären? Ger man det i fodret?
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

Hos Vet.

De medel som finns i butiker behöver man överdosera kraftigt för att ev. få samma effekt.

Ej kostnadseffektivt heller.

Hoppas på bättring för din häst.
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

Har du provat och lägga ut hö ihagen med, ofta äter de hästarna med lös mage hö självmant, men då de bara har gått 2 veckor kanske du har haft ute hö hela tiden ändå?

Kolla vattnet så det inte är förorenat och har det varit knottinvasion kan de också reagera på knott giftet.
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

Ok, bra att veta. Finns det någonstans på internet som man kan få reda på mer information om Probimin?
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

ok, perfekt med tips om sådana medel...
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

allfunderaren skrev:
Nej det har inte kommit tillbaka. Men som sagt hon är lös i magen och bajset är mycket ljust i färgen. Det är ju det som är så konstigt...ingen som varit med om det?

Jag hittar inga konstiga växter i hagen.


Har det kommit nu? Annars kan det ju bli löst och ljusare just när de går över till gräs, men du märkte inget då?
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

ZorréZaid skrev:
Har du henne kvar på betet? Jag tycker det verkar ganska klart att hon e känslig för gräset särskilt som hon haft kolik känningar förut. Du har säkert vant henne extremt noga, men det verkar ändå som hon inte klarar det riktigt. Jag skulle se till att hon åt en del hö för att inte magen ska ta för mycket stryk. Begränsa gräsätandet tills hon e stabil i magen o sedan igen extremt försiktigt vänja henne.

Ja, jag har vant henne extremt noga. Hon har betat i en del av denna hage sedan snön försvann. Hagen utökades sedan succesivt lite i taget då gräset börade växa samtidigt som hon fick fri tillgång på hösilage. Sedan öppnades hela hagen upp för drygt tre veckor sedan(fortfarande med fri hösilage) för att tillslut vara utan hösilage för två veckor sedan eftersom hästarna inte rörde hösilaget längre.

Invänjningen pågick alltså i ca 3 månader! Jag kan nog inte göra bättre/försiktigare tror jag...
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

ridtravare skrev:
Har du provat och lägga ut hö ihagen med, ofta äter de hästarna med lös mage hö självmant, men då de bara har gått 2 veckor kanske du har haft ute hö hela tiden ändå?

Kolla vattnet så det inte är förorenat och har det varit knottinvasion kan de också reagera på knott giftet.


Dom har haft fri tillgång på hösilage tillsammans med betet tills för 2 veckor sedan.

Vattenprov skickade jag in förra veckan, väntar på svar.

Knott - JA, det har vi haft mycket av! Dock en längre tid...RB86 funkar ganska bra på dom tycker jag.
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

oopsie skrev:
Har det kommit nu? Annars kan det ju bli löst och ljusare just när de går över till gräs, men du märkte inget då?
Vad har du för kameler:D

Mina bajsar möörkgrönt av betet.

Allf.

Luktar det illa oxå?
Är den avmaskad? måste ju få fråga iallfall;)
 
Senast ändrad:
Sv: Gult bajs och ont i magen?

Nöe, det är det som är så konstigt...hon har ju ätit gräs i denna hage sedan gräset började växa...!!! Varför reagerar hon nu:confused:
 
Sv: Gult bajs och ont i magen?

axel skrev:
Vad har du för kameler:D

Mina bajsar möörkgrönt av betet.

Allf.

Luktar det illa oxå?
Är den avmaskad? måste ju få fråga iallfall;)

Hi hi:rofl: :rofl:

Jag tycker inte det luktar speciellt...ska nog sniffa lite mer...;)

Nej jag har inte avmaskat. Hon hade 0/0/0 (!) på träckprov.
 

Liknande trådar

Gnägg Strax före fyra på morgonen den 22/12 dog Mackan. Vi fick bara 72 dagar tillsammans men i hjärtat känns det som ett helt liv. Han...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 457
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: Luleå
·
Hästvård Igår var min häst hängig, åt inte och var inte alls sig själv. Ingen feber, normala tarmljud och bajsade som hon skulle. Normal färg...
Svar
15
· Visningar
2 115
Senast: sthu
·
S
Hästvård Pållen min hade koliksymptom igår ute i hagen. Hon sprang runt, svettades och skrapade i marken, detta ute i hagen. Stallägaren tog in...
Svar
10
· Visningar
6 947
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp