Gulligt???????

Timsetim

Trådstartare
Mina barn har en kusin som är 1.5 år. När vi var på kalas häromdagen så berättade föräldrana stolt hur deras dotter sköter om sina dockor. Tar upp dem på axeln, sätter dem i barnstolen och ger dem mat! Åhhh så gulligt reagerar alla,:crazy: :confused: utom jag!!

Är det verkligen gulligt?? Barnet är 1.5 år!!! Är det ens normalt att ett så pass litet barn leker på ett sådant sätt?

Ut med henne i naturen, i sandlådan, gå till lekplatsen, ut ut ut med henne! Men då skitar hon ju ner sig och kan, gudbevars, stoppa något i munnen! :smirk:

/Timsetim
 
Sv: Gulligt???????

Min snart 2 årige son sköter sin "Ekorre" likdant, matar, gosar med honom och bäddar ner honom, jag tycker det är jättesött.

Givetvis får han gå ut och smutsa ner sig också.
 
Sv: Gulligt???????

Jag kan ju säga att inget barn jag känner som är så litet beter sig så.

Men barn är ju olika.

Skulle dock inte säga något om ungen samtidigt fick leka ute och stoppa både sand och smuts i munnen.

Min son är ett, och nu när de soliga dagarna har kommit så gör jag inget annat än tvättar nersmutsade kläder. Jag som älskar att ha rent omkring mig, jag låter ändå min son gräva och krypa omkring och hjälpa till ute. Det hör till.
 
Sv: Gulligt???????

Uppmuntrar ni det vidare nu med att köpa dockvagn, skötbord, barnstol osv?

Att det beteendet finns är, det gör det nog, men när går det till överdrift?

/Timsetim
 
Sv: Gulligt???????

Barnet i fråga har aldrig fått ha sin hand i munnen. Då har genast nappen åkt in.

Barnet i fråga har blivit fotograferad regelbundet hos fotograf. När hon var 9 månader så var hon ingen bebis längre. Det syntes klart och tydligt på bilderna att nu var det en liten flicka!

Barnet i fråga får inte äta själv eftersom det blir för kladdigt.

Barnets pappa, som är hemma med barnet, tycker det är jobbigt att hon vill vara ute så mycket.

Dessa saker väger nog in mycket i mitt negativa sätt att se på hennes skötsel av dockorna.

/Timsetim
 
Sv: Gulligt???????

Barnet i fråga har aldrig fått ha sin hand i munnen. Då har genast nappen åkt in.

Barnet i fråga har blivit fotograferad regelbundet hos fotograf. När hon var 9 månader så var hon ingen bebis längre. Det syntes klart och tydligt på bilderna att nu var det en liten flicka!

Barnet i fråga får inte äta själv eftersom det blir för kladdigt.

Barnets pappa, som är hemma med barnet, tycker det är jobbigt att hon vill vara ute så mycket.

Det låter verkligen jättekonstigt, hade nog också reagerat på det, här kladdas det och smutsas ner och busas massor, så "skötseln" av ekorren är inget jag reagerat på då jag tycker mig se Hampus härma mig i hur jag sköter honom.

Vi gör en massa andra saker också så det är inte bara att "sköta ekorren" som gäller.

Därav att jag inte sett det som ett problem.

Det däremot många reagerat på är att han gör dessa saker när han är pojke och borde lekt med bilar och andra "tuffa" saker :crazy: :mad:
 
Sv: Gulligt???????

Själva docklekandet ser jag inga som helst problem med, det gör Freddan oxå, även om han härma sin storasyster mycket, men han leker mer med dockor än vad hon gör just nu. Men när Elin var runt 1,5 år lekte hon jättemycket med dockor, men då hade nästan "alla" av våra närmsta vänner precis fått barn och hon härmade hur de gjorde med sina bebisar, hon "ammade" även sina dockor.

Sen kan det finnas andra problem i den familjen du talar om, mina ungar har matat sina dockor med sand ute...:D
 
Sv: Gulligt???????

Vet inte varför du tycker det är så konstigt?

Jag ville nog mer få svar på om det är så barn i den åldern leker eller om det är föräldrarna i detta fallet som uppmuntrar leken pga att hon är en flicka.

Deras grundinställning är att flickor sitter lugnt och leker med dockor, pojkar busar ute. Mamman sa senast på samma kalas att hon var glad för att hon fick en flicka eftersom hon kan klä henne i fina kläder och att hon tycker det är skönt med flickor eftersom de leker lugnare än pojkar.

Min dotter har också fått en dockvagn och dockor. Men det tänkte inte jag plocka fram förrän hon är äldre eftersom jag inte trodde att så små barn leker med dockor. För tillfället vill hon mest smaka hur den smakar. ;)

Men hon har ju ett halvår kvar tills hon är 1.5.

/Timsetim
 
Sv: Gulligt???????

Barnet i fråga har aldrig fått ha sin hand i munnen. Då har genast nappen åkt in.

Barnet i fråga har blivit fotograferad regelbundet hos fotograf. När hon var 9 månader så var hon ingen bebis längre. Det syntes klart och tydligt på bilderna att nu var det en liten flicka!

Barnet i fråga får inte äta själv eftersom det blir för kladdigt.

Barnets pappa, som är hemma med barnet, tycker det är jobbigt att hon vill vara ute så mycket.
Som om jag inte mådde väldigt illa redan...

;)
 
Sv: Gulligt???????

Min snart tvåårige son ammar både gosedjur, barbiesar och dockor. Han älskar att lägga dem i sängar och dockvagnar och köra rally med dem. Treåringen är knappt intresserad alls, han har andra typer av förmågor; de är väldigt olika.

Så ja, jag tycker det låter ganska normalt med dockleken. Det andra är tyvärr inte ovanligt, men nej, jag tycker inte det låter sunt...
 
Senast ändrad:
Sv: Gulligt???????

Både min son och dotter lekte intensivast med dockor när de var i den åldern.
Så det tycker jag är normalt, inget jag uppmuntrade eller försökte att inte få dem att leka med, de valde det själva:)

Sen är det ju en helt annan sak om de BARA gör det, om de aldrig är ute eller leker något annant.

Min dotter ÅT sand när hon var liten:eek: tog spaden och använde den som sked:rofl: :rofl: :rofl:

Om jag får gissa så är det nog inte dockorna i sig du reagerar på utan att hon inte får smaka,leka, smutsa ner sig osv...

För det är inte sunt:crazy:
 
Sv: Gulligt???????

Om jag får gissa så är det nog inte dockorna i sig du reagerar på utan att hon inte får smaka,leka, smutsa ner sig osv...

Det har du väldigt rätt i!

Jag såg det som om föräldrarna uppmuntrade henne att leka lekar som en 1.5 åring normalt inte gör. Att de vill att hon ska vara större än vad hon är. Och detta eviga styrandet till de "rätta" lekarna för en flicka. Jag mår liksom lite illa av det! :crazy:

Men nu vet jag bättre! :)

/Timsetim
 
Sv: Gulligt???????

Tack. En sådan kommentar kan ju missförstås, fast den förklarar väldigt kort vad jag känner inför företeelsen.

Att barn inte får vara ute, leka på sina egna villkor, göra sina egna val utan i stället styrs i en riktning och så påtagligt också är så... fel.

(Och det är faktiskt helt sant att jag mådde illa sedan tidigare.)
 
Sv: Gulligt???????

Jag msåte få lägga mig i en smula.

Visst är det tragiskt med en liten flicka (eller för all del en pojke) som fostras till att vara på ett visst sätt.

Men jag tycker INTE att det är okej att barn skall få härja fritt - de måste styras upp inte minst av säkerhetsskäl !

jag tycker det är lika obehagligt med en flicka som fostras till att sitta stilla och vara ren, som en pojke där härjande är lika gulligt och det är charmigt med ett "vilt" barn - så ungen blir helt oregerlig.
 
Sv: Gulligt???????

Deras grundinställning är att flickor sitter lugnt och leker med dockor, pojkar busar ute. Mamman sa senast på samma kalas att hon var glad för att hon fick en flicka eftersom hon kan klä henne i fina kläder och att hon tycker det är skönt med flickor eftersom de leker lugnare än pojkar.

/Timsetim

*asg* Jag lekte inte med dockor fast jag var flicka.
Jag lekte med bilar och for ute och lekte krig med killarna, klätrade i träd och pallade äpplen.
Var ingen idé att sätta fin kläder på mig inte, mamma fick lappa byxor som det var ändå.
 

Liknande trådar

Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 139
Senast: pimy
·
Övr. Hund Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas. Detta bostadsområde har länge...
2
Svar
35
· Visningar
2 512
Senast: Sol
·
M
Träning Hej. Det är så att jag har en ny medryttare på min häst. Det är en jättegullig tjej på 22 år som har ridit i ca 4-5 år. Hon kommer...
2
Svar
26
· Visningar
3 366
Senast: Myrslok
·
  • Låst
Övr. Barn Detta utspelar sig på julafton. Dottern:- Pappa, pappa, leka! Pappan:- Nej, pappa måste hjälpa till i köket. Du får leka själv så...
Svar
13
· Visningar
1 363
Senast: Iris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp