Gulingar igen

Den bruna hästen har svart man/svans och svarta ben pga den gen på A-lokus som begränsar svart färg till dessa delar (avsaknad av genen gör hästen helt svart istället). Gulanlaget har svag inverkan på svart pigment, och därför behåller den gulbruna det mesta av detta svarta. Jag skriver det mesta, för tittar man väldigt noga på en gulbrun ser man att många manar/svansar stöter i rött, och en del är "chokladfärgade" på benen.

Gulanlaget har mycket större inverkan på rött. Isabellens pigment finns till största delen i hårspetsarna. Resten är i stort sett pigmentlöst. Eftersom hårspetsen är en mycket liten del av man och svanshåren, är det detta som gör att man/svans ser nästan vita ut. Kroppen blir mörkare därför att täckhåren är kortare, hårspetsen är en större del av hårstrået. Alla isabeller har dock inte vit man och svans, det finns ju de som har en hel del mörka hår inmixade. En del så mörka att de nästan ser svarta ut. Fuxen saknar anlag för svart färg, men kan däremot ha lite svart pigment. Gulanlaget klarar inte av att bleka dessa hårstån fullt ut, och när de mörkare och ljusare håren blandas ser manen och svansen mer eller mindre gråmelerad ut.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
IT & mobiler Vet inte vad som hände, men jag lyckades precis ändra bakgrundsfärgen från vit till svart på google sökrutan på mobilen och hela...
Svar
4
· Visningar
387
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka