H

Hannzo

Nån som har guldfisk här? Har ni 1 eller 2?
Har ni dom i en guldfisk skål?
Vad kostar maten?
Vill ha en guldfisk! :p (har skål)

Har aldrig haft fiskar, men i en skål ska man väl ändå inte ha dom?
Det kan ju inte vara bra miljö för dom...

(Och frågan kanske ska vara på Andra Djur!?!)

Har tre guldfiskar som just nu bor i en frysbox ute i garaget. På sommaren är dom ute i dammen.
I dammen finns det ganska mycket mat åt dom och i garaget är det så kallt att dom inte äter så mycket.

Har du aldrig hört talas om guldfiskskålar?
Om jag kommer ihåg rätt så har guldfiskar ett minne på 3 sek.

Guldfiskar bör trots namnet inte hållas i guldfiskskålar eftersom de skålar som finns är för små. En guldfisk kan blir enormt stor, ca 20cm om jag inte minns helt fel, och jag har nog aldrig sett en tillräckligt stor skål för en sån fisk...

Det som passar bra i guldfiskskål annars är t.ex. kampfisk (max en hane per skål) som inte rör sig så mkt (sk. labyrintfisk) och som dessutom klarar lägre vattentemperaturer (så du slipper trycka ner en doppvärmare i skålen). Slöjstjärtar går även om de också blir i största laget.
Guppies funkar i riktigt bra små skålar, är dock lite tveksam hur de klarar lägre temperaturer.

Kolla på www.zoopet.se. Där kan du beskriva din skål och få förslag på passande fiskar.

Kampfiskar vill ha ganska varmt vatten, uppemot 30 grader. De lever i det vilda i små, låga vattenbestånd som uppstår på tex risfält. Dessa små vattensamlingar blir väldigt varma i solen, och ganska syrefattiga.

En guldfisk däremot är en kallvattensfisk, så den behöver man inte (eller bör inte) ha någon doppvärmare till.
Guppy klarar kallare vatten än en kampfisk, men inte så kallt som en guldfisk, ca 25-27 grader.

En slöjstjärt är samma sak som guldfisk, fast en framodlad variant, med dubbla stjärtfenor och krökt ryggrad. De brukar inte bli lika stora, men tillräckligt stora för att inte vara lämpliga för en guldfiskskål. Dessutom skitar de ner något otroligt, vilket gör att vattnet i den lilla skålen ganska snart förvandlas till en ogästvänlig miljö för fisken.

Att en fisk skulle ha ett så kort minne är ju befängt. Hur skulle de kunna minnas vart de hittar mat etc? Det är en skröna, inget annat.

Guldfiskar är absolut inte några fiskar som ska leva i skål. Har själv 4 guldfiskar(alla föredetta skålfiskar). Alla kom till mig utan någon livslust men den återhämtade sig strax i mitt 500 liter.

Maten kostar så lite så jag kan inte räkna på den. Man köper ju i rätt stora portioner av flingfoder, guldfiskkulor och mygglarver. Samt sallad och sånt man har hemma.

Guldfiskar ska heller inte hållas ensamma. Minst två vill dom vara.

Guldfiskar har inget minne på 3 sek. Forskare har rätt nyligen kommit fram till att de har ett betydligt längre minne än så.

Varför heter det då guldfiskskål?
Vad kan man ha i den då, eftersom dom finns att köpa i djuraffärer? :confused:
Har ett 1000 liters akvarium, men med stora fiskar.

Varför heter det guldhamstrar? De är ju inte gjorda av guld. Lika lite som att skålar ska användas till guldfiskar.

För precis som många andra knäppa ideér kommer den här idén från USA som är kända för att ha knäpp djurhållning. Där är det väldigt vanligt att ha guldfiskar i skål.

Och enligt Jordbruksverket så är det inte ok att sälja skålar i zoobutiker men de flesta ställen gör det ändå eftersom de tjänar på det. Men som tur är så finns det iaf zoobutiker där de ínte rekomenderar Guldfiskar till dessa skålar.

Måste man tvunget ha skål till sina fiskar och orkar sköta om det varje dag så är väl Guppyn det bästa alternativet. Kampfiskhanar är väl ok också.

Men man kan plantera växter i det och ha en fin sand i botten. Eller varför inte ha lite sand och ett par ljus i dom? Finns många alternativ om man är påhittig. :)

En av de slöjstjärtar som jag hade blev över 4 år gammal.
Fast han bodde i ett 25L akvarium... Och blev brutalt mördad av en
guldfisk som vi köpte för att han skulle ha en kompis :mad:
Senare dog även mördaren som fick namnet pirayan begravdes
under trappan som hämd, min 4åriga fisk begravdes i skogen
med massa gula höstlövomkring sig :cry:

Min kompis (i lågstadiet) hade vandrande pinnar i en guldfiskskål, men de klättrade
nog ut senare blev de nedspolade i toan.
Det finns en vacker lila blomma som heter Vatten Hyacint som man kan ha
i en guldfiskskål.

Som flera andra har sagt här.. eller iaf nästan.. Guldfiskskål till guldfisk är djurplågeri! :mad:

För att en guldfisk/slöjstjärt ska trivas allra bäst ska de ha en "lågt" akvarium. Försök efterlikna en damm, långt och lågt.
Kolla gärna in den här länken (på engelska iofs) om du vill ha lite tips och trix.. :)

Mina guldfiskar trivdes väldigt bra och förökade sig titt som tätt. Äldste-damen blev bara åtta. De kan bli 20 om man sköter de exemplariskt.
De är riktiga charmputtar, mina stod och "viftade på svansen" när jag kom hem.. Antagligen var de hungriga.. :rofl:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: KeeNine
·
Övr. Djur Jag läste diskussioner här om syretablett till guldfiskar i skål! Jag vill bara berätta att jag under ca:6 års tid hade 2 slöjstjärtar...
Svar
9
· Visningar
1 513
Senast: Lager
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Efwa
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
480
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama