Guldfasanerna

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 491
  • Visningar Visningar 127 954
Skulle de springa lösa sedan när de var vuxna, som hönsen? eller är de inte lika hemtama/riskerar bli slukade av någonting?

De är som vaktlar, inte speciellt domesticerade och sticker.
I vissa länder måste man också ha tillstånd att ha denna typ av fågel (vet att det är så i USA eller iallafall i vissa stater) för att de inte ska släppas ut och bli en invasiv ras när den inte tillhör faunan i det landet..

De är som vaktlar, inte speciellt domesticerade och sticker.
I vissa länder måste man också ha tillstånd att ha denna typ av fågel (vet att det är så i USA eller iallafall i vissa stater) för att de inte ska släppas ut och bli en invasiv ras när den inte tillhör faunan i det landet..
Ah såklart, vi har ju fasaner här (och säkert där) som de skulle kunna blanda sig med! Till skillnad från höns.

Skulle de springa lösa sedan när de var vuxna, som hönsen? eller är de inte lika hemtama/riskerar bli slukade av någonting?
De är inte lika hemtama även om de här förmodligen skulle hålla sig runt hotellet där det är tryggt och de får mat. En arbetskamrat har en grupp ringfasaner som bor i hennes hästhage och som kommer när man ropar och jag vet om ett par människor som har sina guldfasaner lösa.
Det är dock alldeles för stor risk både för rovdjur och att de blir dödade av de andra fasanerna, som är mycket större, så de får tyvärr stanna i buren. :)

De är inte lika hemtama även om de här förmodligen skulle hålla sig runt hotellet där det är tryggt och de får mat. En arbetskamrat har en grupp ringfasaner som bor i hennes hästhage och som kommer när man ropar och jag vet om ett par människor som har sina guldfasaner lösa.
Det är dock alldeles för stor risk både för rovdjur och att de blir dödade av de andra fasanerna, som är mycket större, så de får tyvärr stanna i buren. :)

Är de som vanliga fasaner har de ju rätt mycket storhetsvansinne också vilket inte brukar sluta så bra 😅

Okay @Sel ... Vi har serious withdrawal syndrom nu. Vi behover fler bilder :arghh:
Sorry! Sedan jag blev förkyld har jag mest gjort minimum, och Prim är full av hormoner och har väldigt bestämt talat om för mig att han inte vill att jag ska hänga med hans hönor så jag försöker vara en hands off mamma.
Det är svårt dock! <3
Fortfarande inga ägg heller!
Men dagens bilder kan ni förstås få, jag tar dem fortfarande varje dag. :D

Dandelion showar lite.

20250408_173953.webp

Senast ändrad:
Med det sagt ser jag att han börjar gå ganska hårt åt hönorna och de åt varandra, men tack och lov är det ju faktiskt äntligen vår och jag hoppas kunna slänga in med plantor och dekor som bryter siktlinjerna så att alla kan hitta sina frizoner. :)

Visst är de läckra? Särskilt Mr Electric är ju lite internetberömd. :D Men som sagt mycket lite chill, de är ganska intensiva fåglar.
Jag längtar verkligen till nästa steg i färgutvecklingen här!

Nu har Jag ocksa hittat Mr. Electric. :D Sa himla cool!
Det ar just fargutvecklingen Jag har studerat pa andra golden phesants I dag. De ar fantastiskt vackra allihop.
Ar det samma honor till bade roda och gula golden phesants? Eller har honorna nagon gomd rod eller gul fjader nagonstans sa de maste ha just ena sortens hane? :p

• Gilla
Reactions: Sel
Medan vi väntar på att de dekorativa fjädrarna ska växa ut kanske det är någon som vill läsa om hur det kommer sig att en del fåglar har så absurda dekorationer, som är svårt att begripa varför det skulle vara 'lönsamt' att lägga energi på att producera. Honornas värdering av att uppleva skönhet är en del av svaret.

Det är en välskriven bok som är både rolig och intressant att läsa.
https://www.adlibris.com/se/bok/sko...alet-formar-djurriket---och-oss-9789127162761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus

Hästrelaterat

Tillbaka