gulbruna halvblodshingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

undrar vilka godkända halvblods hingstar har ovanliga färger som gulbrun röd skimmel mfl?
var finns dom hittar bara dom vanliga bruna,fux,svart...
vill öka chansen till isabell men kan inte hitta några gulbruna!

Bernstein och hans son... vad sjutton heter han nu då. Hmm, nåja, de två är de enda med gulanlag just nu i hbl aveln. Vad menar du med "större chans" för isabell? Antingen har du 50% chans till isabell (eller ja, en med gulanlag i alla fall) eller inte. Det blir inte större chans att ta en hingst med gulanlag om ditt sto också har gulanlaget. Det enda du ändrar är att du har risk/chans till att få en med dubbla gulanlag, t.ex gulvit.

Några konstantskimlar finns inga hingstar i hbl aveln som är.

Hur är det med Corrado WL? Jag har aldrig sett några avkommor till honom, men jag har sett honom själv flera gånger, och jag har tyckt att hans hårrem har ett drag av gult. Vet du någonting om det?

Jag har inte hört om några gulingar efter honom, men han SKULLE ju teoretiskt kunna vara gulbrun iom att Yaki-Lee har gulanlag.

Jag undrar om Bocelli har gulanlaget? :confused:

Visst han ser ju vanligt brun ut...men kolla hans ögon! ;)

Med Bernstein som morfar kanske hans mamma har anlaget? :confused:

Vad tror ni? :confused:

Ballerina står iaf som brun i stamboken. Men det kan ju vara fel förstås... vi får väl se när det börjar ploppa ut föl!

Synd att inte Cinzano blev godkänd i år...men han är ju bara tre så förhoppningsvis kommer han igen nästa år! :)

hej!
tycker halvblods avel är lite tråkiga att dom inte har lite finare speciella färger.
men hur stor chans är det att få gulbrun med ett mörkbrunt sto?är det 50% chans?
en liten fråga om hur stor chans är det att få ett svart föl med en mörkbrun mamma och en svart pappa?
finns ju mer att välja på inom svarta halvblod.
har ni någon favorit inom dressyr avel som är svart?

Om du betäcker ditt mörkbruna sto med en hingst med gulanlag (gulbrun, gulsvart eller isabell) så har du 50% chans att fölet ärver gulanlaget. Sen kan det ju bero på vad stoet och hingsten bär på för övriga anlag, så det behöver ju inte nödvändigtvis bli just gulbrun, utan kan även bli isabell (om bägge bär på anlag för fux) eller gulsvart (om bägge bär på anlag för svart).

För att få ett svart föl så måste ditt sto bära på anlag för svart. Gör hon det så är det 50% chans för ett svart föl med en svart hingst. Annars är det 0%.

Vad tråkigt!

Det hade varit kul med en till hingst som nedärvde anlaget, och dessutom en med så goda gångarter och intressant stam!

jaha då vet jag det!
det är verkerligen inveklat det där med färg nedärvning.
hur är det då med skimmel och mörkbrun?
mamman är e: Flamingo-Ceylon-Maraton-Orkan

Cinzano är fyra. Men de kan göra ett försök som 5-åringar också va? Har vi tur så får vi se honom nästa år ändå och förhoppningsvis går han igenom då. *håller tummarna*

Skulle inte tro att Cinzano har större chans nästa år, han var helt enkelt inte tillräckligt bra för att godkännas. Att de löshoppar bra behöver inte innebära att de har stor kapacitet för uppsutten hoppning och det är ju DET vi tävlar i... ;)
Den uppfattning jag fick när jag såg honom var att det var en söt liten häst, utan hingstkaraktär och med begränsad kapacitet.

äsch då. :cry: :D
jag som hade hoppats att man äntligen kunde få fram ett renrasigt halvblod med ponnylook. Får väl bli till att köpa en övervuxen Connemara i alla fall då... :)

Ah, tack! Jag skrev visst helt fel. Men vem vet vad som kan hända på ett helt år? Vi får väl se! :)

Jag såg både Bocelli och hans mamma härom dagen - de såg väldigt bruna ut. Pratade dessutom precis med Rose på Gränsbo - både Ballerina och Bocelli är bruna, inget gult där. Ballerina har heller inte lämnat något gult.

Mvh Cissi

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 309
Senast: MML
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 508
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 197
Senast: Puffindog
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 275
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar