Gulbrun + Gulsvart = ?

Vala

Trådstartare
Oki...har letat här i färgtrådar om hur det blir om man betäcker ett gulbrunt sto med en gulsvart hingst.

Har ett gulbrunt sto som har brun pappa och mamma och mormor är gulbruna. Hingsten jag betäckt med är gulsvart.

Vad blir fölet då?

Har läst om cremello och perlino men får det inte att gå ihop med "min" färg kombination.

Hoppas på svar snart... :D

Då båda har ett gulanlag var så kan det bli en dubbelgul,Vad den dubbelgula "färgen" kallas vet jag inte men det föddes en sådan i år(welsh Mountain) den blev reggad som cremello!

Det beror på vilka andra färganlag som finns hos hästarna. Om båda har ett fuxanlag och den gulbruna har en "svartgen" kan du få brunt, svart, fux, gulbrunt, isabell och gulsvart. Samt pärlvit, gulvit och sotvit, som en svart med dubbla gulanlag kallas. Om någon av hästarna saknar fuxanlag kan du räkna bort fux, isabell och gulvit. Om den gulbruna saknar "svartgen" kan du räkna bort svart, gulsvart och sotvit.

Har jag fattat det rätt om jag skriver så här:
dubbelgun anlag på fux= pärlvit (isabell+isabell)
dubbelgulanlag på brun= gulvit (gulbrun+gulbrun)
dubbelgul anlag på svart = sotvit??? (gulsvart+gulsvart)

Nej, nu svarade jag för snabbt. Dubbelgul på fux skall vara gulvit (cremello), dubbelgul på brun skall vara pärlvit (perlino). Dubbelgul på svart är sotvit, tror att den kallas nå't med smokey.

*lånar knapp*

Tack allhop! Nu är jag lite klokare då men inte mycket... :D
Blev lite förvirrad av allt det här.
Vet ju hur det ser ut bakåt i leden på Valas sida men inte på Hraunars.

Men färget på fölet som förhoppningsvis ska komma till nästa sommar spelar egentligen ingen roll så länge det har sin hälsa.

Men det kan ju ändå vara kul att veta. :)

Så nu har jag ltie att tänka på.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar