Gulbrun/bork på kallblodstravare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 418
K

knyttet

Hur vanlig är den gulbruna färgen ("bork") på kallblodstravare? Vilka hingstar finns det som nedärver den? Jag har bara sett avkommor efter Bork Rigel, finns det fler?

Sv: Gulbrun/bork på kallblodstravare

Slogum Björn är ju själv bork (eller gul som han är reggad som). Dessutom borde väl även övriga godkända söner efter atomen kunna lämna borkföl, trots att de inte själva är bork, om tex Prins Vinter. Borkens söner borde ju även dom kunna lämna borkföl, Bokli Balder är ju själv brun, men efter Bork Rigel.

I norska aveln är det rätt så stor del borkfärgade hästar, fanns de flesta är väl ston och valacker förstås. Börjar komma in en del i Sverige nu i och med norska hingstar.

Tack! :bow:

Men är det inte så att gulanlaget bara nedärvs i direkt led?

Senast ändrad av en moderator:

En liten fråga till... ;)

Har hört av flera att Bork Rigels avkommor är lite skarpa i huvudet. Vet du om det stämmer eller är det bara rykten?

Lite sent så kommer jag med samma svar, Slogum Björn. Jag visste att jag såg någon godkänd hingst här i en tråd i våras men kunde inte komma på vad han hette. Jag får väl tipsa om vilken hemsida jag sökte på för att komma rätt. Där finns "kårede hingster" under "avl" och härstamningar under "sökeside hest". Så önskade jag att det vore för alla raser!

För att få en avkomma med ett "gult" anlag måste den ena föräldern ha ett gulanlag så det räcker inte att ha Atom Vinter eller Bork Rigel till farfar. Anlaget hoppar inte över en generation men man kan vara varse på hur dolt det kan vara, t ex Bernstein inom halvblodsaveln eller Iran 844 inom den nordsvenska aveln. Iran var gulsvart och det upptäcktes inte förrän han lämnade gulbruna avkommor med ston utan gulanlag.

Atle skrev:
Anlaget hoppar inte över en generation men man kan vara varse på hur dolt det kan vara, t ex Bernstein inom halvblodsaveln eller Iran 844 inom den nordsvenska aveln.

Ja, så vill jag också minnas att det är. Gulanlaget är ju inte alltid så lätt att se, så en mörkt gulbrun häst kan ju vara felregistrerad som brun, eller en gulsvart som svart.

Ja, du. Jag har också hört det ryktet, som säger att de flesta går med slaggjord. Det står en i stallet hos mig efter Bork Rigel. Det enda den fått från Bork Rigel vad gäller skarpt humör är att hon går med slagrem, om det nu kommer därifrån. Hon slår inte ofta, händer kanske med 1½ års mellanrum, men det händer. I övrigt är hon otroligt träningsvillig, nästan i överkant, men det kommer mer från mamman, det är samma lynne på alla avkommorna efter den mamman. Annars är den en väldigt snäll häst, skulle aldrig slå mot folk eller bitas, otroligt lätt att sko, lasta, duscha osv. Är även väldigt stabil när det händer saker. Ingen som går över gränsen på något vis. Men någon nybörjarhäst är det inte, mest pga sin träningsiver. Inte het, men väldigt ivrig och otålig, men som sagt, mamman är skyldig till det.

Jag har inte sett några avkommor efter Borken som varit livsfarliga och tokiga. Dom är lite sena att komma ut på travbanan bara. Men visst kan det hända att många är lätta i baken, men så värst skarpa på annat vis tycker jag inte att jag sett.

Det finns värre hingstar än Borken i alla fall. Han har många avkommor, många som tävlat och tävlat bra, de flesta har livet i behåll, så lite överdrivet är nog ryktet. Tror inte det är en hingst man behöver fasas över.

Bokli Balder (e.Bork Rigel) har en registrerad avkomma som vit? Guling egentligen?

Vinnikvikken (e.Bork Rigel) har flera borkföl, där borde anlaget komma från honom.

Efter Atomen kan jag inte se att det blivit några borkföl med honom som farfar, mer än då Slogum Björn som själv är bork.

Jag har kollat, inga av fölen har borkregistrerarde mammor, visst kan även dom vara felregistrerade, men att tro att Bork Rigels söner är felregistrerade ligger ju närmare till hands.

Skulle Bork Rigels söner vara felregistrerade skulle hälften av avkommorna få gulanlag och riktigt så många var det ju inte. Jag tror mer på att fölen blivit felregistrerade.

Men, om fölen ser ut att vara bork, men inte är det egentligen, vad har dom för färg då? Avseende Bokli Balder så är jag också tveksam, eftersom det var bara en avkomma som avviker ( vit). Men Vinnikvikken, där är det ju flera stycken, han har en "borkprocent" på 25%, kanske några till skulle tänkas ha gulanlaget, men inte är registrerade som gula? Mammorna till Vinnikvikkens borkföl har alla bara lämnat ett borkföl, med Vinnikvikken, inte med andra hingstar. Ingen av mammorna är heller borkfärgade. Bork Rigel själv har ca 30% av avkommorna som är borkfärgade, inte i närheten av 50% i alla fall.

Vi har en 4-årig Bork Rigel dotter. Otroligt starkt psyke och mkt tuff men inte elak på något vis. Hon har styrt och ställt i flocken sedan hon var föl. Nu går hon med min mkt tuffa vallack och han bossar med henne men inte mer än att hon planterar bakhovarna i bringan på honom ibland.

Liten är hon också, bara 140 så kanske hon är kaxig därför...

Vinnikvikken kan jag köpa att han är felregistrerad men en så stor andel gulbruna. En del av hans avkommor stod de inte vad det var för färg så det kan ju döljas flera. En avkomma, Gneist, står som botet. Vet du vad det är? Kan det vara skäck?

Tänk det vill jag veta också, tror jag måste snoka reda på ett norskt lexikon, botet, man kan ju inte ens gissa sig till av ordet vad det kan vara.

Tycker också att Vinnikvikkens procenttal är lite för högt för att alla mammorna ska vara felmärkta.

Nu har jag hittat det, det betyder tydligen fläckig, så då måste det ju vara en skäck då. Men det är ju egentligen en icke godkänd färg. Hur kan sånt här komma sig? Kan det bli skäckar bara så där, eller har gulanlaget bara blekt fläckvis??????

Med alla stora vita tecken inom kallblodstravarna så misstänker jag att det finns ett recessivt skäckanlag, dvs anlag måste finnas hos båda föräldrarna får att slå ut.

Atom vinter är väl bork om jag inte har fel för mig. Finns det någon som har en bild på honom? Jag har en 13 årig kallblodstravare som är efter honom. Sokken är mörkbrun men på sommaren ligger han inne med svettfux färg ungefär. :smirk:

Det fins et bilde av ham her, og ja, han er/var gulbrun.

Det finnes splashed white/recessivt hvitt i kaldblodstraverrasen, se for eksempel på Pia Troika. (e. Pålex K u. Pia Borka).

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
18
· Visningar
1 215
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Årets bruksprov hålls på Strömsholm 17 - 22 mars Anmälningarna till årets bruksprov har öppnats och flera hingstar är redan anmälda. A...
Svar
1
· Visningar
452
Senast: Görel
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
458
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka