Asko
Trådstartare
Jag läste en debattartikel idag om de gula västarna: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Ql6gGx/nyliberalismen-goder-var-hogerpopulism
Det fick mig nästan att vilja ta på mig en gul väst
Citerar från debattartikeln där skribenten skriver om vad de gula västarna vill:
T.o.m flyktingpolitiken tycker jag låter ganska rimlig, även om ett par frågor dyker upp om vad de menar,:
Jag menar inte att våldsamheter löser saken, det finns säkert huliganer som har hängt med i floden bara för att få förstöra saker. Men själva tanken bakom har jag gillat, men jag har dock inte följt de nyheterna så väl. Så jag blir nyfiken, vad tycker ni?
Det fick mig nästan att vilja ta på mig en gul väst
Citerar från debattartikeln där skribenten skriver om vad de gula västarna vill:
Vad kräver de då? Jo att hemlösa får någonstans att bo, att minimilönen och baspensionen höjs så den går att leva på. De vill ha hyresreglering, satsning på energieffektivisering i bostäder. Ökat stöd till psykiatrisk vård och stärkt motsvarighet till LSS. De vill ha progressiv företagsskatt så att stora skattesmitare betalar mer.
De vill visserligen stoppa höjningarna av bensinpriset men vill å andra sidan satsa på tåg, vätgasbilar, lokaltrafik och faktiskt införa skatter på flygbränsle och internationell båtfart. En av de viktigaste orsakerna till upproret är minskad service på landsbygden.
De vill stärka arbetsrätten för alla som arbetar i Frankrike, oavsett ursprung. De vill ha bonus-malus för arbetsgivaravgiften, det vill säga att den som behåller sin personal och får den att trivas betalar mindre och den som sparkar många och hyr in många får betala mer för otryggheten och ohälsan som följer. [...]
De kräver mer direktdemokrati, minskade presidentförmåner och att deras riksdagsledamöter ska leva på medianlön.
De vill ha en minimilön på runt 13 000 kronor i månaden och en maximilön på 150.000 kronor i månaden. De vill ta upp kampen mot skattesmitare.
T.o.m flyktingpolitiken tycker jag låter ganska rimlig, även om ett par frågor dyker upp om vad de menar,:
Flyktingpolitiken plockar från både höger och vänster, stoppa grundorsakerna till flykt, humanare villkor, att barn ska alltid få studera direkt, möjlighet att få information och beslut om asyl i ursprungslandet, rättvisare arbetsmarknad, undervisning i språk och historia med diplom samt att de med avslag ska utvisas.
Jag menar inte att våldsamheter löser saken, det finns säkert huliganer som har hängt med i floden bara för att få förstöra saker. Men själva tanken bakom har jag gillat, men jag har dock inte följt de nyheterna så väl. Så jag blir nyfiken, vad tycker ni?