Guide på hur man räknar foderstat?

3rixon

Trådstartare
Finns det någon bok och eller hemsida som kan vara till hjälp vid foderstatsberäkning? Har tidigare fått hjälp med foderstaterna men nu vill jag prova på själv, någon gång måste man ju lära sig.

Tacksam för svar :)

Sv: Guide på hur man räknar foderstat?

Jag tycker att du ska köpa eller låna boken "Hästens foderlära". Den ger dig allting du behöver, inkl jättebra tabeller.

Boken om Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Margareta Rundgren är ett bra tips!

Jag räknar varje år för hand, men brukar kontrollera med någon sida för säkerhets skull. Lätt hänt att man får någon fel siffra eller liknande någonstans då man sitter och stirrar på dem ;)
Tidigare använde jag mig av freefarm, men tyckte det var dåligt då de bara har mj, protein, kalcium och fosfor och inget annat.
Nu använder jag denna: http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html

Tycker själv den är mycket bättre, då det finns mj, protein, ca, p, kvoten ca/P, mg och se :)

Köp en licens till PC Horse. Det absolut bästa och mest lärorika foderstatsprogram :)

Utfodringsrekommendationer för häst från SLU
Hästens näringsbehov och utfodring

Men hur räknar man ut balansen Ca/P? Om hösilaget innehåller som vårt Ca 2,2g/kg foder, och P 1,4g/kg foder, hur räknar man för att lägga till mineralerna så att resultatet på kvoten blir 1,3? I foderstatsprogrammen står ju bara att läsa att det behövs t ex mer Ca/P, men inget om hur mycket? I detta fall till en 400 kg ponny, ca 1 tim ridn/dag och ca 10kg/hösilage vintertid. Använder inget kraftfoder, men vill ha rätt mineraler till detta?

Vad ska din häst ha för mängd? Om jag använder Freefarm så behövs bara marginellt mera. Köp ett mineralfoder med rätt kvot om du ändå vill öka.
Du har en kvot på 1,5 ca och det är ju ok i hösilaget. Balansen får du om du delar 2.2 med 1,4.

Christina Plancks bok hästar och fodermedel. Beskriver bra och enkelt.

Men hur räknar man ut balansen Ca/P? Om hösilaget innehåller som vårt Ca 2,2g/kg foder, och P 1,4g/kg foder, hur räknar man för att lägga till mineralerna så att resultatet på kvoten blir 1,3? I foderstatsprogrammen står ju bara att läsa att det behövs t ex mer Ca/P, men inget om hur mycket? I detta fall till en 400 kg ponny, ca 1 tim ridn/dag och ca 10kg/hösilage vintertid. Använder inget kraftfoder, men vill ha rätt mineraler till detta?

Ditt hösilage har en bra Ca/P-kvot (ca. 1,6) men du behöver ge mer mineraler. Din häst bör ha minst 30 g Ca och 18 g P. Ger du 10 kg hösilage så får hästen 22 g Ca och 14 g P. Det fattas således ca 8 g Ca och 4 g P. Du kan t.ex. skaffa ett mineralfoder som har Ca/P-kvoten ca. 2. 100 g Miner grön ger t.ex. 8 g Ca och 4 g P. Din häst får då också lite spårämnen som den behöver, bl.a. 120 mg Cu, 250 mg Zn och 1,5 mg Se.

Tack så mycket för alla tips. Äntligen!.. förstår jag att dela Ca med P. :).
Jag har gett mineralerna Vitafor Solid som tillskott till detta hösilage, men då blir alltså inte balansen så bra.
Mg bör väl vara ca hälften av Ca? För mycket kalk (Och för lite Mg) ger pålagringar, och för lite kalk (Och för mycket Mg) ger urkalkat skelett? Tror jag börjar förstå lite i alla fall.

Jag har gett mineralerna Vitafor Solid som tillskott till detta hösilage, men då blir alltså inte balansen så bra.

Visst kan du ge Vitafor Solid om du vill men då får du ge 200 g om du vill tillföra 4 g fosfor till foderstaten. 200 g Vitafor S ger då 20 g kalcium så Ca:P-kvoten blir då = (22+20)/(14+4) = 2,3.

Har du analys på magnesiumhalten i grovfodret? Magnesium är ett viktigt mineral och det brukar ofta finnas för lite Mg i grovfoder.

En av nackdelarna med Vitafor S är att det innehåller så mycket kalcium. Ca:P-kvoten är 5 och Ca:Mg-kvoten är 3,3. Båda kvoterna bör ligga runt 2 i den totala foderstaten.

För Miner grön är Ca:P-kvoten 2 och Ca:Mg-kvoten är 1,3. Dessa kvoter passar ofta bättre till de flesta grovfoder. Eftersom du måste ge dubbelt så mycket av Vitafor Solid så blir det förmodligen ett mycket dyrare alternativ.

Mg bör väl vara ca hälften av Ca?

Ja, se ovan.

För mycket kalk (Och för lite Mg) ger pålagringar

Pålagringar på vad då? Problemet med för mycket kalcium i foderstaten är att det påverkar upptaget av fosfor och magnesium negativt. Hästen kan i viss mån reglera upp upptaget av fosfor men inte magnesium.

Och för mycket Mg) ger urkalkat skelett?

Ett överskott av magnesium urkalkar inte skelettet. Ett överskott av magnesium utsöndras i urinen och är inte skadligt.

Om hästen däremot får för lite kalcium i foderstaten så tar hästen av sina kalciumförråd vilket urkalkar skelettet.

Hade hört att för mkt Mg till stor del utsöndras i urinen, men även stör Ca-upptaget. Men det kanske inte stämmer? Miner Grön låter bra. :)

Fast Miner Grön har alldeles för mycket järn för vårt hö. Hmmm, vad svårt detta är.

Hade hört att för mkt Mg till stor del utsöndras i urinen, men även stör Ca-upptaget. Men det kanske inte stämmer?

Man får skilja på mineraler som finns i tarmen och mineraler som finns i blodet och i kroppens celler. Du har rätt i att kalcium och magnesium som finns i tarmen konkorrerar med varandra om att tas upp i kroppen. Men så länge Ca:Mg-kvoten är inom rimliga gränser och Ca och Mg innehållet i foderstaten ligger en bra bit över rekommenderade minimimängder så är det inga problem. Det är när kvoterna är felaktiga och man ligger nära minimimängder som det kan uppstå mineralbrist. Om hästen tar upp för mycket Ca och/eller Mg så är det inte skadligt eftersom ett överskott utsöndras i urinen. Detta gäller för de flesta mineraler utom för järn där ett överskott stannar i kroppen. För vissa mineraler utsöndras dock inte ett överskott i urinen utan i gallan.

Fast Miner Grön har alldeles för mycket järn för vårt hö. Hmmm, vad svårt detta är.

Nästan alla färdigblandade mineralfoder har tillsatt järn. Miner grön har 600 mg Fe per kg tror jag. Ger du 100 g så tillför du 60 mg vilket dock inte är så förtvivlat mycket. Vitafor S innehåller också järn. Ger du 200 g Vitafor S så tillför du 66 mg järn.

Det går aldrig att fullständigt balansera foderstaten med färdigblandade fodertillskott. Vill man balansera foderstaten på ett korrekt sätt måste man använda enskilda mineraler. Man måste även ha en fullständig analys av sitt grovfoder, dvs. analysen måste även omfatta mikromineraler/spårämnen.

Du kan använda kalciumkarbonat och mononatriumfosfat för att tillsätta kalcium och fosfor till foderstaten om du vill. Problmet är att du förmodligen även måste tillsätta magnesium, natrium, klorid, jod, selen, koppar och zink till foderstaten för att få mineralerna balanserade. Det blir lite mer besvärligt att använda enskilda mineraler men detta är det enda sättet att åstadkomma en balanserad foderstat.

Tack för hjälpen. Så svårt att jag nästan ångrar att jag började sätta mig in i det här. Nå´n gång kanske man skulle räkna på sin egen kost också.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
527
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka