Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?
Fast vill du verkligen ta på dig uppgiften att vara fadder i så fall? Att vara fadder innebär ju att vara typ guide åt barnet i frågor som rör gud, tro, kyrka, bön och sånt.
Jag är själv inte troende, men jag har ganska stora kunskaper i kristen tro, och jag vill att mina barn ska få ta del av det kristna budskapet och dess traditioner.
trots att jag inte är döpt och inte troende, så jag gick som alla andra barn i kyrkans barntimmar, jag har (helt frivilligt faktiskt) läst bibeln, kan en hel del kristendom (och andra religioner för den delen), och har läst en hel del religion på gymnasienivå (utöver det om ingår). Dessutom är jag en vän anhängare av att dels låta folk välja själva, och att respektera både folks val och tro (inom rimliga gränser iofs.. ). Så själva guidningen klarar jag utan problem av. Farmor är troende (det är hennes 'fel' att jag inte är döpt.. Hon ansåg att det där ska man få välja själv som vuxen. Sen var det väl kanske inte hennes plan att det skulle bli hedningar av oss *s*) och jag har en hel del troende i bekantskapskretsen (både aktivt utövande och inaktiva), och det är med vissa små undantag inget som påverkat alls. (undantag är sådana som när folk börjar anse att barn SKA födas inom äktenskapet osv, dvs när det blir FÖR ortodoxt)
DOck ser jag inte gudmorsskapet som ffa något religiöst (hemska mig..), och det gör inte barnets föräldrar heller. Utan mer som en person att finnas där rent allmänt som stöd, guide osv.
Lika lite som jag skulle 'indoktrinera' barnet med kristen tro/kristna värdeirngar, lika lite skulle jag 'indoktrinera' barnet men min 'icketro'. Med ETT undantag.. Jag kan inte på något vis acceptera kyrkans generella, allmänna syn på homosexualitet. Den har förhoppningsvis ändrats när det lilla livet är i sådan ålder att hon ens behöver bry sig om dylika ting
Men soms agt, när/om hon undrar om tro och det relaterat till det - då kan jag svara (och sätta MIN tro åt sidan). Men jag tänker inte upplysa utan att ha blivit ombedd.
Lite på samma sätt som jag ganska ofta via jobbet får hantera och svara på frågor som är väldigt kopplade till tro. Vanliga favoriter är: 'Finns Gud?', 'Är Gud en makt?' och 'Kommer man till himlen när man dör?'. Och då är det ju bara att pedagogiskt och neutralt tala om att 'det beror på vad man tror på. Olika människor, bla bla bla. Men var och en väljer själv vad man vill tro, och om du tror att man kommer till himlen när man dör, ja då kommer du till himlen när du dör'
Samma sak ang 'nästa liv'-frågor, och så den mest knepiga av dem alla 'hur länge är man död?'..