Gud, vad svårt det är..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 863
C

Cairo

Jag har bestämt mig för att betäcka Wilma igen nu till våren. Jag var ju lite tveksam till det ett tag, men nu har jag bestämt mig. Visst, vi får se hur detta fölet blir som kommer nu i april, men vi kan väl förutspå att den blir helt okej och kanske tom jättefin! Det vet man ju aldrig! :d Vad jag ska ta för hingst? Det har jag väl egentligen ingen aning om, men hingsten jag söker ska vara en renodlad dressyrhingst med en stam som passar Wilmas. En hingst med hög ridbarhet och som gärna är över 170 cm hög så att fölet får lite storlek. Wilma är ju bara 163 cm, trots att både D-Day och hennes mamma är närmare 170 cm höga.

Jag vet att jag skrivit tusentals trådar både förra säsongen och denna, men idag känner jag verkligen för att leta hingst till henne. Det är inte lätt att hitta en hingst utan Donnerhall i stamtavlan eller åtminstone inte så jädrans nära, för Wilma har ju han väldigt nära tack vare D-Day.

Tips på hingst?

+ HÖG RIDBARHET
+ EGNA PRESTATIONER
+ GOD EXTERIÖR - HÖGSTÄLLD
+ HELST ÖVER 170 CM
+ ÄDEL, GÄRNA MED FULLBLODSINSLAG
+ BRA OCH STABILT PSYKE
+ BRA STAMTAVLA

Sv: Gud, vad svårt det är..

Hade Sandakan eller Richfield passat? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Sandakan är väl kanske inte att rekommendera om man vill ha stabilt psyke. Sandro Hit har ju ett rykte om sig att lämna rätt skarpt. Annars tycker jag det är en läcker hingst. Hade en hingstunge efter honom här på bete i somras som vad kanon fin och har supertemprament. Dock är morsan urcool.
Skulle nog passa ditt sto typ-mässigt. Tycker han är intressant eftersom han har rätt jämna poäng och dessutom höga hoppbetyg (för att vara dressyrhingst)

Richfield sägs ju ha kanon psyke men han är ju istället rätt liten? 164cm?

Annars är jag personligen mycket förtjust i Rotspon och Bugatti Hilltop, dock står båda på FAI
En hingst jag tittat en del på är Esteban xx, en del intressant finns det i hans härstammning, han har dessutom 3 godkända söner som alla ser mycket fina ut.
Annars kanske nån hingst med F-blod kunde vara nåt?

Jag vet att jag skrivit tusentals trådar både förra säsongen och denna, men idag känner jag verkligen för att leta hingst till henne. Det är inte lätt att hitta en hingst utan Donnerhall i stamtavlan eller åtminstone inte så jädrans nära, för Wilma har ju han väldigt nära tack vare D-Day.
Var snäll och håll dig till den här tråden i detta ämne resten av denna vinter då... ;)

F-blod låter som ett bra förslag. Det har ju otaliga gånger visat sig lyckade med hårt temperament.
Kanske passa på med Friendship medans han står kvar i Sverige...
(e Florestan...pappa till Figaro R..bruksprovsvinnare -05)
Esteban xx är ett mycket bra förslag också...gillar den hingsten.
Skulle säkert lätta upp Cairos sto något o ge lite mer högställdhet.
(mest använda fullblodshingsten i Holsteinerförbundet de senaste 6 åren.)

Senast ändrad:

Bara nu i höst har du ju "bestämt dig" för både Aerline, arab, D-blod, fullblod och en massa andra, så jag vågar inte ens tänka på hur det ser ut till våren.

Men vad bra, nu har du ju en tråd som är bara för dig! :idea:

Sandakan har mycket temperament så det är inte att rekommendera.

Majim G kanske, inte renodlad dressyr, men en multitalang som jag personligen tycker är mycket roligare.

highlander eller mr carerra xx

carerra är trevlig, väldigt klok. han är ganska högställd. han rekomenderas till både dressyr och fälttävlan.

:rofl:ja, det blir svårt att hålla isär om alla stardade "tio" trådar var om hingst val...:rofl:

Varför skriver du i mina trådar när jag inte ens får PM:a dig utan att du hotar med att anmäla mig till någon moderator. Jag har ingen lust att diskutera med någon som kastar sådan skit på en som du har gjort och som dessutom inte kan stå för vad man säger och säga vem man verkligen är.

Bara nu i höst har du ju "bestämt dig" för både Aerline, arab, D-blod, fullblod och en massa andra, så jag vågar inte ens tänka på hur det ser ut till våren.

Du går alltså inte och velar och har dig, utan du säger bara "pang bom" och så vet du exakt med direkten vilken hingst du ska ha till ditt sto, eller? Är det inte jobbigt att vara så perfekt hela tiden? :crazy:

Ursäkta mig, men jag är 19 år och drömmer en hel del. Vill lära mig MER och om ALLT så varför inte höra sig för här? ;) Arabsto avlar jag med vid sidan om Wilma. Mitt arabsto kommer betäckas till våren med hingsten Gapro ox. Det här med arabaveln har alltså inte Wilma något att göra med om du nu trodde det. :rofl:

Ja, det är kul att jag har en tråd nu! :idea:

Majim G kanske, inte renodlad dressyr, men en multitalang som jag personligen tycker är mycket roligare.

Nej, han tycker jag inte om. Han har väl ingen renodlad dressyrstam heller? Nej, jag vill som sagt ha en hingst som enbart eller mestadels gått dressyr och som har dressyrstam.

Ja, men Figaro R själv kanske hade kunnat vara något då? :confused:

Du går alltså inte och velar och har dig, utan du säger bara "pang bom" och så vet du exakt med direkten vilken hingst du ska ha till ditt sto, eller? Är det inte jobbigt att vara så perfekt hela tiden? :crazy:
Alla är väl olika när det kommer till hingst val. Jag har valen klara till två av mina ston, där finns inget annat att välja på, dvs jag har inte ens reserver, DEN hingsten ska det bara vara. Men det kan självklart hända andra saker på vägen som gör att man tänker om och ändrar sig.
Till den 3je är jag velig och kommer säkert inte välja fören samma dag jag ska åka. Nu leder Majim G :love:

Du har skrivit i ett par trådar att du ska betäcka med Aerline tex då blir det lite konstigt nu när du ändrar dig. ;)

Jag tycker du ska titta på nån äldre F-hingst, eftersom Wilma är oprövad i aveln är det lättare att förutspå avkomman med en hingst som visat sin nedärvning. Friendship är ett bra förslag tycker jag!
Ville du ha xx så står jag fast vid Esteban xx, tyvärr finns det väl inte så många dressyrhingstar med xx-inslag :crazy:
Mr Carrera xx är fin i all ära (jag älskar 88an) men samma där - han är oprövad.

Tack för att du tar dig tid och skriva till en sådan velig smurf som mig! :D Jag uppskattar din/er hjälp jättemycket ska ni veta! :bow:

Ja, jag har velat ha Aerline H förut, det kan jag inte neka men nu har tanken slagit mig att jag kanske borde ta vara på Wilmas dressyrstam och ta en dressyrhingst till våren. Nu får hon ju en avkomma efter Cairo (..som är halvbror till Aerline H) så då vore det lite kul med något "nytt".. eller vad man ska säga. :d Aerline H är fin i sig, men jag tror jag har avsagt mig honom ifrån min lista, faktiskt.

Hur stora avkommor får Richfield annars då? Hur stora är hingstarna i hans släkt? Jag tycker verkligen jättemycket om honom! Har träffat honom i verkligheten flera gånger och han är ju så himla fin. :love:

Du skriver att Wilma bra är 163 cm och att du önskar större, egentligen kanske det inte behövs så mycket högre, har för mig att ni passar varandra ganska bra storleksmässigt.. Master är 163 cm, och Kyra är ingen liten älva, men aldrig tänkte jag när jag såg dem "om han bara varit större!"(jag bra njöt :rofl:). Tänkte bara att storleken kanske inte är det som ska ta bort en i övrigt intressant hingst från önskelistan. De flesta kan rida en häst på 163 cm, om du nu inte avlar för Jan Brink och de grabbarna, de passar bäst på högre hästar ;)) En tanke bara..
U

De flesta tränare som jag tränat för med Wilma har sagt; "Wilma är verkligen en toppenhäst! Hon rör sig supertrevligt och har en fin inställning till arbete, men det är synd att hon är så liten" ;) Tanken är ju att jag ska sälja nästa föl och då måste den kunna falla i smaken hos andra. Wilma passar annars mig perfekt! Jag är själv bara 163 cm. :idea: Jag vill nog inte ha fram en elefant till häst, utan en som är runt 167-170 cm i alla fall.

Du går alltså inte och velar och har dig, utan du säger bara "pang bom" och så vet du exakt med direkten vilken hingst du ska ha till ditt sto, eller?

Jo, men jag startar inte 10-20 trådar där jag säger att jag har bestämt mig för den eller den.
För övrigt var jag inte ens medlem på Buke när jag betäckte senast, men det gick bra ändå.

Nej, han tycker jag inte om.

Det gjorde du bara för några månader sen.

Tycker det är så sorgligt att du är så osäker på dig själv och ändrar dig så fort någon har en avvikande åsikt..
Välj vad DU tycker i första hand och skit i andra.

Tack för att du tar dig tid och skriva till en sådan velig smurf som mig! :D Jag uppskattar din/er hjälp jättemycket ska ni veta! :bow:

haha jag är också en velig smurf innerst inne :rofl:
Men nu har jag lite andra mål med de två andra stona nästa år och då var valen mycket lättare. :p

Richfields äldsta avkommor är väl 2 i år (de i Sverige iaf), jag vet dock tyvärr inte hur stora de är, det ser vi väl framåt maj nästa år när 3årstests resultaten börjar komma in.
Annars tror jag nog han skulle kunna funka till ditt sto, han har ju ett gott temprament vilket kan ju vara bra på din dam eftersom hon är D-Day bakom som lurar ;)
Men vill du vara lite mer säker på storleken är nog en annan hingst att rekommendera...

.
Välj vad DU tycker i första hand och skit i andra.

Du kanske är en sådan person, men det är inte jag. Jag är relativt ny på det här med avel, så därför lyssnar jag till de som kan mycket mer än vad jag kan. Cairo valde jag helt själv och berättade sedan om mitt val här och alla som jag kom i kontakt med tyckte att jag gjort ett bra hingstval. Det var ingen som sa TA CAIRO men däremot rekommenderade dom hur hingsten jag skulle välja skulle vara för att det skulle bli så bra som möjligt. Jag lyssnar, jag lär, jag bedömer, jag agerar. ;)

Liknande trådar

Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 203
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 213
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattbilder #10