Gud det kommer aldrig att gå!

Reykur

Trådstartare
*ångest*
Jag är så lycklig! Min kattunge är hemma nu och han är det vackraste som vandrat på denna jord, en så förtjusande liten varelse :love:

Men nu till problemet. Min hund är inte kattvan. Jag trodde det skulle vara svårt, men jag ser att jag möter ett mycket större hinder än jag någonsin kunnat ana.
Hon är HELT rabiat. Helt tokig, Hur i helv*te ska jag få detta att funka?
Jag kan ha dem åtskillda, men jag vill ju hellst att de inom en framtid ska kunna vistas i samma rum. Lämna dem ensamma tillsammans kommer jag nog däremot aldrig våga..

Ge mig tips, låt höra solskenshistorier!

Sv: Gud det kommer aldrig att gå!

JO, det kommer att gå!
Jag har ingen egen solskenshistoria, men jag tror inte att hunden kommer tugga sönder katten, hon måste bara få lite tid att fatta att katten är din bäbis som INTE ska varas galen på.
Hur stor är hunden? Finns det någon möjlighet att ha dem i skiljda rum med galler emellan så de kan se varann och nosa ifall de vill men utan risk för någon av dem?

(Min farbror hade motsatta problemet, katterna var rasande på hunden, men det funkade efter ett tag... kanske inte samma sak dock :p)

Klart det kommer gå!
Vad är hunden för ras?
Ge det en vecka eller två så kommer hunden fatta att kattungen är en flockmedlem och kanske t o m börja beskydda den. :love:

Jo, jag tror det. skulle hon nu få chansen, skulle hon med glädje tugga sönder honom.. :(
Men det ska gå, det får ta hur lång tid det vill! Jag tänker gå låångsamt låångsamt fram och bara låta dom träffa varrandra en kort stund/dag under väldigt kontrollerad former.

Hunden är 75% vorsteh 25% shäfer och således ganska stor. skulle nog inte kunna fästa ett tillräckligt högt galler så pass bra att det skulle kännas säkert..

Ni kommer nog få höra mycket från mig iom detta ;) Baklag och framgångar..

Känns som ett trevligt löfte, att få veta hur det går. Man är ju mån om dig och lille Rustie! :)

HUR vi fick vår hund och katt att samsas minns jag inte riktigt, men jag glömmer ALDRIG deras första möte.
Jag höll i katten som när han fick se hunden använde matte som startbana för flykt :crazy:
I ögonvrån ser jag min man komma raklång genom luften för att sekunden senare kollidera med vår schäfer som gett sig den på att sätta tänderna i lurvbollen. De tumlar båda ner på golvet, voffsen slänger sig upp och ska ge sig efter katten eftersom han bestämt sig att katten står på hans matlista :crazy: Äkta hälften lyckas hålla fast hunden tills han tar sig upp på benen igen, träter bradigt på hunden som skäms i alla fall lite. Efter det åkte det upp en spjälgrind mellan köket och tv rummet med ett djur på varje sida. Det tog ett tag innan de kunde umgås, men de blev varandras idoler.
Jag tror att det kommer att lösa sig automatiskt med din hund.

Det sorgliga i denna historia är att katten träffade en annan hund som inte var lika vänligt inställd :cry:

Hit med missen !:) Min hund är jättesnäll med allt och alla och definitivt även med kattor.

*kl*

Tror också att det bästa är att ge både katten och hunden lite tid att "spana in" varandra på avstånd. Och som du säger, det är absolut bäst att gå långsamt fram.

Hur gör man om man har katt sedan tidigare och har funderingar på att skaffa hund då katten inte är hundvan. Det problemet har jag! :p

Hur gör man om man har katt sedan tidigare och har funderingar på att skaffa hund då katten inte är hundvan. Det problemet har jag! :p

Hmm.. vad jag har hört så är det svårare att ha katt först och skaffa hund, än tvärt om ;) hehe.. Men det går nog det med! Lycka till!

Vi hade en katt som var 10 år när det skaffades hund i familjen. Kissen berättade vem som bestämde och sen var det bra. När katten gick bort för 2 år sedan försökte vi omplacera vår ena katt hos föräldrarna, men det gick INTE! hunden blev hysterisk och kopplade bort hjärnan, allt som betydde något var att ha ihjäl katten... Vi fick lämna tillbaka den katten till katthemmet istället.

Så jag tror inte att det antingen eller, det beror alltid på individen om det går bra eller dåligt.

Jag hade två 5-åriga kattpojkar som varit herrar på täppan i min lilla lägenhet när jag en dag släpade hem en överaktiv och hyperglad 4-månaders jaktgoldenvalp som var van vid att man kunde leka dragkamp med katter utan besvär (som hon gjort med uppfödarens übersnälla kisse). Snacka om rude awakening...

Det tog ca 6 månader innan katterna slutligen accepterat att den där "vidriga och äckliga saken" inte gick att skrämma iväg och nu, ungefär ett år efteråt så sover de i en hög tillsammans.

Hade nog hellre gjort tvärtom och skaffat hunden först om jag kunnat välja. Hunden kan man ju kontrollera på ett annat sätt än man kan säga åt katten att lägga sig "plats". :smirk:

Låt hunden och katten titta på varandra genom galler och låt hunden får sniffa på ställen och saker där katten varit så han får sortera in doften i hjärnan och vänja sig. Om du är väldigt osäker så kan du ju sätta munkorg på hunden när de ska hälsa på varandra första gångerna och/eller hålla hunden kopplad.

jag hade en katt först, sen skaffade vi hund. Sen skaffade vi en katt till, och sen en till hund, sen ytterligare en hund till, sen dog ena hunden å sen den ena katten å vi skaffade en hund till.
Summa summarum:
Vi har numera tre hundar i varierande storlek (en miniliten, en liten å en normal stor) och en katt.
Har gått asbraaa varenda gång. Visst, hundarna jagar min stackars katt ibland, å ibland lappar katten till hundarna rejält när han ledsnar.
Men i det stora hela så fungerar det fint.
Var värre å släppa ihop katterna i början än å vänja hundarna och katterna med varandra...
Inga problem.
Har inte gjort ngn stor grej utav det.

Vill bara uppdatera er lite!
I natt sov de för första gången tillsammans i min säng!
De leker, gosar och Saga tvättar honom som en liten valp :love:
3 veckor tog det.. Jag är jordens lyckligaste! De accepterar varrandra helt och fullt!

Liknande trådar

Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 361
Senast: LevelSkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10