Grymma människor!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Barret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 122
B

Barret

Måste bara få skriva ner mina för närvarande rätt hätska känslor för vissa medlemmar av det mänskliga släktet.
Vissa här kanske vet att en av mina älskade katter försvann i somras för att aldrig återvända. Jag vet itne vad som hände med honom och börjar nu äntligen förlika mig emd tanken att han mest troligt är död. Men nu dyker det upp nya saker istället.
Igår kom en annan av våra katter hem. Han var helt dyngsur (mycket blötare än han skulle ha blivit av vanligt regn) och hostade som besatt. Hostningarna slutade efter en halvtimme men han hade väsande andhämtning och haltade lite lätt. En snabb koll visade att han inte verkade ha ont någonstans och att hans annorlunda andning var det största och tydligaste problemet. Det här skedde sent på kvällen när det inte fanns någon som helst chans för mig att ta mig in till akut med honom (har inget körkort och min pappa var bortrest). Så jag övervakade honom under natten och hoppades innerligt att det skulle bli bättre till morgonen. Det är det inte. Faktum är att det varken är bättre eller sämre. Så nu väntar jag spänt på att min pappa ska komma hem med bilen så vi kan ta katten till veterinär.

Men vad tror ni? Kan det vara så att någon j-el försökt dränka min katt? Och isåfall, hur kan det få finnas sådana människor? I mina ögon är de inte ens värda att kallas människor med det jag helst skulle vilja kalla dem skulle nog bli censurerat.
Nu hoppas jag bara att min älskling ska klara sig ur det här utan några men... :cry:

Sv: Grymma människor!

Huu, vad hemskt det låter :(

Tyvärr finns det sådana människor. Det är därför jag är glad att mina katter inte går fram till vem som helst utomhus.
Vi har en katthatare till granne. Jag delar inte hans åsikter men har full respekt för att han inte gillar katter.
Om någon av mina katter går in på hans tomt får han GÄRNA hälla en spann vatten över dem, MEN han får inte SKADA katten.
En spann med vatten (eller vattenspruta) skadar inte katten, men gör att den troligtvis håller sig därifrån.

Det är olagligt att skada någon annans katt. Även om den går och bajsar på tomten. Ifall du vet vem det är tycker jag att du ska polisanmäla!

Tyvärr finns det sådana människor, tvi vale! Meddela oss om hur kissen mår när ni varit till veterinären!!!

Han kan oxå trillat ner i en brunn eller liknande och knappt kommit upp....

Sådär, nu har vi nyss kommit hem från veterinären. Efter flera timmars orolig väntetid...
Det innebar både goda (?) och dåliga nyheter. Vi tog honom först till veterinärmottagningen här i Haninge men fick beskedet att alla veterinärer var upptagna. De sade åt oss att åka till Bagarmossens djursjukhus (och akutmottagning). Sagt och gjort. Väl där röntgades han eftersom de upptäckt ett ökat andningsljud i hans lungor. Det visade sig att han hade s.k "fri" luft i lungorna. Veterinären förklarade att det beror på att han utsatts för något slags trauma som t. ex blivit påkörd eller misshandlad på ngt sätt. Hon gav oss valet att antingen låta honom ligga kvar för observation över natten eller ta hem honom och vaka i några dagar eftersom hans tillstånd tydligen kan försämras mycket snabbt. Vi tog hem honom. Han var redan tillräckligt uppstressad och jag ville inte lämna honom hos okända människor på ett läskigt ställe. Så nu är det jag som är hemma i ett par dagar och vakar som en hök.
Just det ja, vår teori om att ngn misshandlat honom blev starkare när veterinären kommenterade att hans klor var ovanligt illa åtgångna. Påkörning är en mindre trolig orsak eftersom det enda yttre tecknet vi såg på honom var en kal fläck på bröstkorgen, just innanför ena frambenet.

Får jag tag i den som gjort min älskling illa lär det inte bli vackert... :mad:

Just ja, kanske ska berätta att han för närvarande ligger på min säng och verkar ganska lugn och sansad. Vill fortfarande inte äta men har iaf försökt tvätta sig en aning. Det är nog stor tur att han är så pass ung, en äldre katt skulle nog haft svårare att återhämta sig.

Han kan inte ha varit i närkontakt med något djur då?

Hu vad otäckt. :mad:

Håll katten inomhus i fortsättningen. Det är den enda garantin för att något sådant inte kommer att hända igen. Han kanske kan gå ut i sele?

Om klorna är nerbrutna så kan han faktiskt ha ramlat ner i någon sorts avloppsbrunn, eller blivit instängd någonstans och försökt klösa sig ut/ upp.

Hoppas han blir frisk!

Problemet är att vi inte har några avloppsbrunnar som är såpass öppna att katten kan ha ramlat ner, annars skulle nog jag också ha trott det.

Till alla:
Tackar för alla svar!
Idag lyckades jag äntligen övertala katten att lapa i sig lite kattmjölk men han vill i övrigt varken äta eller dricka. Är fortfarande en aning chockad, skulle jag tippa på.

Jaha, SÅÅÅÅ trevligt. Fick just samtal från vet. Hon hade låtit en röntgenexpert titta på min lille kisses röntgen-bilder och experten hade tyckt att kattens hjärta såg lite väl stort ut så vet sa att vi borde ultraljuda katten så snart som möjligt. Ovanpå detta vägrar katten totalt att äta ngt, vilket inte är särskilt bra eftersom katter inte klarar sig utan mat en längre tid. Någon som har tips på hur man får en chock-skadad katt att börja äta igen? Jag har försökt med alla möjliga sorters mat, trevliga geggor osv... Han bara stirrar på alltihopa.

det finns gott om katthatande människor iaf i det området jag bor.
Visst det är inte så trevligt när här springer katter på ens bil och gör fula märken eller skiter överallt på tomten som hänt oss, men pappa satte då upp ett nätt under vår port som går till baksidan av trädgården där alla katter sprang under för att komma och till vår framsida där de då sprang runt på bilen och tom repat den, men nu händer det inte mer tack vare hönsnätet som gör att de inte kan krypa under porten.

Man kan ju inte träna katter precis att bara hålla sig på vissa områden, när de är ute går ju de vart de vill.
Men man ska ju inte skada djur bara för att man inte gillar dom det finns ju enklare metoder som då tex spruta vatten på dom som inte skadar dom.

Skulle inte förvåna mig om din katt har blivit misshandlad för det finns många som har nåt konstigt emot katter.
Om jag varit du hade efter det som hänt hade jag nog börjat gå med kisen i sele så den iaf får komma ut eller binda upp den i lina om du har trädgård under uppsikt då.
Hoppas det går bra med kisemisen

Pröva tonfisk, alltså inte kattmatsvarianten utan den som är till människor. Nyskalade räkor är också svårt att motstå.
Hoppas det ordnar sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bichon havanais
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka