Grus, sand och stallplan

mian1

Trådstartare
Ni som kan. Jag ska grusa min stallplan med fint grus/grov sand för att även kunna ha den att träna på. Vill ha ett fast underlag snarare än en sandpaddocks lösa yta.

En del av stallplanen är grusad med makadam eller grovt och runt grus. Resten är jord. Hela planen sluttar svagt så jag tänkte inte gräva ner dräneringsrör utan behålla den svaga lutningen för avrinning.
Hur gör jag för att det nya, fina gruset inte ska rinna ner och försvinna i det grova gruset? Ska jag lägga vägmatta över hela ytan eller behövs det stenkross eller liknande mellan?

Det finns mycket skrivet om det, bland annat i Ventorp & Michaneks Att bygga stall samt i flera nummer av Tidningen Ridsport. Tror även det finns tunna häften om det från SLU eller Hushållningssällskapet. Det lönar sig om du läser in dig på ämnet innan du köper fel material och gör fel.

Några ord på vägen:
Dränering lönar sig stort.
Köp INTE silt eller något med fraktionen silt i, dammar på sommaren och blir kvicksand resten av året.
Köp tvättade eler väl siktade fraktioner.
Ett trick är att blanda två rena fraktioner så att den lilla fraktionen ligger i hålrummet mellan de stora, då rullar det inte, tex grov mellansand och fingrus e dyl. Kan fngera som princip i din makadambotten om du inte har råd med duk men används även i toppskiktet.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi håller på att anlägga en ny ridbana på gården. Platsen för ridbanan ligger ganska högt då vår mark sluttar en del. Grävaren har...
Svar
2
· Visningar
1 592
Senast: Elinbeyla
·
Ekonomi & Juridik Jag har planer på att lägga stenmjöl i fronterna på vinterhagarna. I grindhål och vid utfodringsplatser blir det som bekant ganska...
2
Svar
32
· Visningar
4 802
Senast: Jate Volim
·
U
Hästmänniskan Vi har pratat om att köpa Paddex till stallet och lägga det i en lite mindre hage. Hagen är ca 750 kvm stor. Det kommer att gå två...
Svar
19
· Visningar
4 774
Senast: Username
·
S
Hästvård Usch, jag vet egentligen inte var jag ska börja.....har en häst som e helt galen i att trycka i sig grus, sand jord etc. Detta...
2
Svar
30
· Visningar
3 418
Senast: tello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar