Grundvaccinering, förvirrad, hjälp!

josefinefreed

Trådstartare
Min och en kompis häst har för igår prick tre veckor sedan, fått sin första spruta mot stelkramp och hästinfluensan. Veterinären är väldigt uppemot åren, och han har sagt lite olika vad gäller den andra återvaccineringen.

Jag har läst mig till att det ska vara en månad, en kompis säger 1-2 månader, och en annan säger max 1 månad. Jag blir inte klok på dethär.

Veterinären själv sa 1-2 månader, och då frågade jag om det verkligen gav rätt skydd om man väntade 2 månader, och då sa jag "jaarå, och det går ju inga smittor här heller".

Idag ringde jag och beställde en ny tid, då sa han att vi fick en tid redan imorgon. Då har det gått 3 veckor och 2 dagar..
Jag frågade om det verkligen gick att återvaccinera efter 3 veckor, och om man inte måste vänta en månad iallafall, han sa då att det var mellan 3 veckor och 3 månader sprutan skulle tas. Och att det inte var något som hindrade att man kunde ta den 3 veckor efter.

Han är en jättebra veterinär, nu pensionerad så han gör bara lättare ingrepp på smådjur/katter/hundar och så vaccinerar han hästar. Han har inte slarvat någonting elr så, det är bara just det med återvaccineringen han säger lite olika om..

Så vad säger ni, kan man återvaccinera efter 3 veckor och 2 dagar?

/ Jossan

Sv: Grundvaccinering, förvirrad, hjälp!

21-90 dagar fick jag besked på var det intervall som gäller vid 2:a vaccinationen, vid grundvaccination.

Däremot missade jag att fråga veterinären nu efter 2:a sprutan ( som gavs efter 3 veckor och 1 dag ) när det är dags för nästa injektion - är det efter ytterligare 6 månader? Hakar på o ställer denna följdfråga, hoppas att det är ok. Eller så vet du, TS, kanske rentav svaret på min fråga:)

Såhär säger TR om vaccination:

"Kapitel VII. Djurskydd. Omsorg om häst och ryttare

Mom 170 Vaccinationsbestämmelser

För att få starta i tävlingar, (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling och elit tävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt giltigt vaccinationsintyg ska kunna visas upp före start.
Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd ska hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccineringen (minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen). När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav).
Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.
För att ur medicinsk synpunkt få det bästa skyddet bör tillverkarens rekommendation om vaccinationsintervall följas."

Så har jag grundvaccinerat två av mina hästar, och veterinärerna har sagt att det är fullt skydd.

Andra vacc. ska ske ca en månad efter första sprutan. En dag hjit eller dit spelar ingen större roll, mem kanske exakt en månad. Tredje sprutan ska hästen ha 6 månader efter senaste :)
Lycka till!

KL

Ringde kliniken för jag blev nyfiken nu efter alla olika bud här; fick beskedet andra sprutan 21-90 dagar, för att slutföra grundskyddet; 3:e spruta efter tidigast 6 månader ( rek på unghäst att ta den efter vid 6 månader ) och max 12 månader efter 2:a sprutan.

KL

Ringde kliniken för jag blev nyfiken nu efter alla olika bud här; fick beskedet andra sprutan 21-90 dagar, för att slutföra grundskyddet; 3:e spruta efter tidigast 6 månader ( rek på unghäst att ta den efter vid 6 månader ) och max 12 månader efter 2:a sprutan.

Hade en sådan diskussion häromdagen, en hästägare beställde rewaccination 21 dagar efter första sprutan för att kunna åka ut och täwla 7 dgr senare. Enligt FASS, som ju jag tycker går före TR, ska man inte ge sprutorna i grunden tätare än 6 weckor. Andra tillwerkare har något kortare interwall; 4weckor. Som wet tycker jag att det känns olustigt att följa TR istället för tillwerkarens rek - får man werkligen ett fullgott skydd om man waccinerar för tidigt!? Antikroppstitern ska ju sjunka till en wiss niwå innan andra injektionen.

Ursäkta alla dessa w - enkel-w har oåterkalleligen dött pga kaffebad...

Åh :p blir så förvirrad av alla olika svar.. Men så är det ju.. Menmen, nu har jag fått en tid imorgon och det har då gått 23 dagar.

Tack alla för hjälpen :)

Fast nu tävlar ju inte jag så TR är för mig ointressant, jag har fått dessa intervaller av veterinären - det är inget jag valt själv eller propsat på alltså. Att det blev minimi intervallet mellan 1:a o 2:a sprutan denna gången berodde på att vi var inne på kliniken i annat ärende så jag passade på att ta det samtidigt.

Det enda som klinikvetten sa om intervallerna f ö det var att på unghästar så rek att omvaccinera 3:e gången vid 6 månader, det gav ett mera fullgott skydd om jag förstod det rätt.

Du får mig att läsa på halvamerikanska samtidigt som jag får någon känsla av gammelsvenska.:D Ursäkta avbrottet!

Fast nu tävlar ju inte jag så TR är för mig ointressant, jag har fått dessa intervaller av veterinären - det är inget jag valt själv eller propsat på alltså. Att det blev minimi intervallet mellan 1:a o 2:a sprutan denna gången berodde på att vi var inne på kliniken i annat ärende så jag passade på att ta det samtidigt.

Det enda som klinikvetten sa om intervallerna f ö det var att på unghästar så rek att omvaccinera 3:e gången vid 6 månader, det gav ett mera fullgott skydd om jag förstod det rätt.

Jag har inte heller uppfattat det som att du propsar på detta, mitt inlägg war mer menat som en allmän reflektion. Om tillwerkarna a waccinen säger ett och TR ett annat - ska man då inte följa FASS?

Jo för mig går FASS före, absolut.

(Jag tror o hoppas att min klinikvette går efter FASS när h*n rek intervallerna:))

Kanske snarare fråga tillverkaren om de har belägg för en tydlig skillnad mellan tre o sex veckor. Allt som står i FASS är inte ordentligt styrkt.
PL

Min vet har sagt såhär:

Första sprutan vid 4 mån (fölunge som grundas)
Andra efter 4-6 veckor
Tredje inom 6 månader
Sedan varje halvår upp till 4 års ålder, därefter var 12:e månad

Så ofta?

Jag håller på att grundvaccinera min unghäst.
1:a sprutan mot stelkramp/influensa + 1:a sprutan mot botulism 29 januari.
2:a sprutan mot samma som ovanstående 2 mars
(3:e sprutan mot botulism 7 april.)

Min veterinär säger alltså så här:
4 veckor mellan botulism vaccineringarna och det skall göras 3 ggr. Sedan om 12 månader igen.

Influensa/Stelkramp görs 2 gånger med ett mellanrum på 21-90 dagar och sedan om 12 månader igen.

Brabra :) Idag kommer veterinären.
Men jag har hört att man ska göra om redan efter ett halvår igen, tredje gången. För att vara helt säker, så det tänker iaf jag göra :)

Kanske snarare fråga tillverkaren om de har belägg för en tydlig skillnad mellan tre o sex veckor. Allt som står i FASS är inte ordentligt styrkt.
PL

kanske inte, men jag tror mer på fass än på tr, i synnerhet wad gäller wetenskap och bepröwad erfarenhet. Waccinerar du med 3 weckors interwall med te (eks) Equip?

Inget jag rekomenderar vid en förstagångsvaccination men efterfågan på en så snabb omvaccination är oftast vid en för sen omvaccination o då ser jag det inte som ngt problem.
PL

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 392
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 832
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 718
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar