grundvaccination mot botulism...

B

BeastieBabe

när man grundvaccinerar, när kan man sedan börja ge hösilage? kan man göra det efter första vaccinationen? andra? eller måste man göra alla tre innan man säkert kan ge silage? när räknas vaccinationen som tillräcklig?

Sv: grundvaccination mot botulism...

har jag inte helt fel såTROR jag att vaccinet börjar "verka" efter andra sprutan? kanske blandar ihop med ngt annat.. Nån kunnig kan väl rätta mig??!!!

okai.. polaren får hem sin ponny om en månad då fodervärdarna hittat en annan ponny, så då måste hon ge sin ponny silage.. om hon kan vaccinera en gång nu och en gång när ponnyn är hemma så löser det sig om det ger bra skydd redan vid andra sprutan.. annars måste hon juh köpa hö att fodra med under en månads tid.. =/

krångligt..

*putta upp*
behöver svar ganska snabbt tack..

3 veckor EFTER sista grundvaccinen garanterar tillverkaren fullgott skydd..
Vår ettåring dog samma vecka som han skulle ha sin tredje.
Veterinären sa till oss att han var det andra fallet som han råkat ut för när det gäller botulism och efter vaccinering nr 2.

Vi har jättebökigt nu eftersom vi börjat vaccinera föl den 15 sept.
Det betyder att avskiljning och flytt till lödrift blir andra veckan i december..
Suck..15 ston med föl att mocka i flera veckor...

Så JAG avråder dig att ge hösilage förrän då..om du vill vara säker.

AM

hmm ojadå.. ja det blir problem.. hästen kommer nog hem sista helgen i Oktober så om hon vaccinerar första gången på måndag så kommer hon inte kunna ge hösilage förrens den 20 December.. :(
de blir till att köpa hö och fodra hästen ensamt eller stalla upp den nån annanstans där den får hö inne hela tiden.. *sucka*

Vad glad att det bara är en häst...
Att fixa hö till bara en är ju enklare.. ;)
AM

jo men inte så enkelt när 1 häst av 4 ska äta hö och resten ensilage.. det ger att min polare måste åka hem VARJE lunch och ta in hästen och fodra den.. :(

Med tanke på att en del ger ensilage utan vaccinering och med tanke på att Botulsimvaccination ej ger fullgott skydd så spelar det ingen roll när man ger...

När ska man ge den andra och tredje sprutan egentligen? Min häst fick sin första i torsdags och jag glömde fråga :o

Druvan skrev:
När ska man ge den andra och tredje sprutan egentligen? Min häst fick sin första i torsdags och jag glömde fråga :o

4 veckor mellan varje..

Mynta2 skrev:
Med tanke på att en del ger ensilage utan vaccinering och med tanke på att Botulsimvaccination ej ger fullgott skydd så spelar det ingen roll när man ger...

okai.. men om man ger första nu och den andra samma vecka som hästen börjar äta hösilage, är det inte då större risk att hästen får botulism då man både vaccinerar(smittar) en oskyddad häst OCH ger silage?

Ungefär samma tankesätt som att ge tusan i att vaccinera mot virusabort... :mad:

Varför chansa???????

AM

*lånar knapp*
som de är nu fodrar jag min häst med hösilage å hon är ej vaccinerad ännu... vet har itne haft tid att komma å vaccinera henne.. *mutter* men hon ska ha vanlig vaccinering nu så då sa hon jamen då väntar vi tills dess.. *suck* bara att hoppas att hon itne blir dålig..

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka