Grundutbildad?

T

TheOne

Har en häst som är så kallat grundutbildad. Vad anser ni är en "grundutbildad" häst?
Ska berätta om min sen....

Sv: Grundutbildad?

För mig är en grundutbildad en häst som kan skritt,halt,trav,galopp och förstår ryttarens skänklar och tygeltag såklart. Sen gärna att dem börjat söka sig neråt och hoppat nått skutt. Det tycker jag är själva "grunden"
Men jag har bytt till mig en 5 årig ponny nu som ska vara grundutbildad enligt annonsen : Visst hon fattar tygeltag och kan alla gångarterna men dem sitter inte. Hon kan verkligen inte halt och lyssna direkt på ryttarens hjälper utan sist jag red fick jag öva på just halter för att hon skulle förstå.

Min häst kan oxå gångarterna... men det känns som man sitter på en riktigt slö gammal ridskolehäst!! Hon vet verkligen inte vad skänklarna är till för... vi har fått öva avsaktningar från trav med hjälp av ridhusväggen för hon blir/blev (bättre nu) som en ångvält i handen... när man skrittar är enda målet att inte få henne att stanna, det går snigelsakta... galoppen är det som fungerar bäst, men eftersom hon inte förstår skänklar nånstans så kan man ju knappt få henne att gå på fyrkanten... det är en hopphäst som har varit hos tränare för försäljning, antar att dom riktat in sig på galoppen o kunna rida mot hinder... (vilket jag inte har provat än, då hon blev en ångvält när vi red lite cavaletti)...

Grundutbildad för mej e min snart 4 åringa tjej.

Hon kan skritt, trav och galopp på skänklen.
kan svänga utan problem, kan stanna med hjälp av sätet.
Hon har gått både i skogen och på banan själv och med sällskap
utan några som hälst problem. Hon har börjat söka sej neråt mer och mer
men har inte riktigt muskler att bära sej någon längre stund. Det anser jag är en grund utbildad häst.

håller fullkomligt med dig!!
usch o stön... är så osäker på vad jag ska göra med min lånehäst.. :( står ju i kontraktet att hon är grundutbildad o jag ska ha henne till träning o tävling i hoppning o dressyr.. hon är 6 år...

Vi "gamla" uvar som har lite av armens ridinstruktion i oss, går aningen längre än vad ni gör. En häst som kan gångarter och sväng är för mig endast inriden.. En grundutbildad häst är i rätt form i alla gångarter och kan rörelserna motsvarande ungefär LA, men är kanske inte tävlingsklar, det fattas styrka och samling bla.
Förr hade man sk remonter (unghästar) ända upp till 7 år och de skulle gå LA-dressyr och 1,20 hoppning. (Tänk på att det heter LÄTT klass) Då var grunden lagd och det egentliga träningsarbetet för de svårare klasserna kunde börja. (Idag går tom unghästVM i MSV)
Idag är uttrycket urhålkat och kan betyda nästan vad som helst, tyvärr, och har fått en klang av att hästen inte kan något.
I min verksamhet har jag flera väl "grundutbildade" hästar som är både 14 och 16 år, vilket jag är stolt över. De går alla LA rörelser + skolor och byten i språnget, men skulle inte räcka till tävlingsmässigt i MSV, vilket gör att jag inte kallar dem utbildade till MSV.
Titta på vilka krav man har på unghästarna (4-5år) i de olika championaten, och kom ihåg att ryttarna till dessa hästar tycker att de bara är påbörjade sin grundutbildning.
Tyvärr finns idag alltför många som säljer/köper hästar som inte vet ovanstående och som kallar sina hästar grundutbildade när de bara är i princip styrbara, så svaret på din fråga beror egentligen mest på vem du frågar. Ett proffs (beridare, instruktör) har högre krav på begreppet än tex den som säljer en sk "skogmulle" för trevliga ridturer...

Ja, riktigt så "höga" krav har man tydligen inte idag på grundutbildade hästar... nästan lite synd, för det verkar som att folk kallar hästarna "grundutbildade" om de bara haft en ryttare på ryggen!
Tack för olika åsikter... börjar ju inse att jag åtminstone har rätt i att hästen jag lånat defenitivt inte är grundutbildad!! frågan är bara vad jag gör nu.... fortsätter med henne och tycker det mest är tråkigt, eller lämnar tillbaka och står utan häst? :(

En grundutbildad häst är redo att starta någon Ld, Lc tycker jag. Kanske inte vinna klassen, men i alla fall ta sig runt banan ok.

Att bara lyda tygeltag och start, stopp, det är för mig enbart en inriden häst.

En grundutbildad häst för mig är en häst som kan bära sig rätt i alla gångarter med o utan ryttare (longering/tömkörning) inte nån som kröker på nacken o "glömmer" bakdelen utan som verkligen arbetar under sig.
Den skall kunna galoppombyten vilket är väldigt viktigt i både dressyr o hoppning. Ska vara lätt att reglera alltså ingen häst man måste blåhålla eller driva sig tokig på. Som storhäst skall den kunna hoppa bana 90cm vilket är den absolut lägsta höjden om du ska tävla klass.
Hmm har säkert glömt nått..

En häst som bara kan skritt, trav o galopp, självklart halt också, är bara inriden enligt min mening. Så min travare på 11år är faktiskt bara inriden ännu..hon är dock UNDER grundutbildning. Alltså inte befäst.:p

Jag får hålla med de flesta här att en inriden häst förstår framåtdrivande och förhållande hjälper utan alltför mycket protester. I princip ska den acceptera sin ryttare på ryggen. En grundutbildad häst kan gå LB i ett för klassen bra form, d v s använder sin kropp på rätt sätt vilket är att den bär med sin rygg och har ett jämnt stöd på tygeln. Förutom det ska den förstå sidförande skänkel och kunna flytta sig undan den en bit med bibehållen takt. Den ska också kunna gå en bana på 0,90 m på ett trevligt och förtroendefullt sätt.
Här går väl åsikterna isär liksom detta uttryck "hästen är sparsamt tagen" eller "hästen är sparsamt tävlad". Jag ringde på en annons där hästen var sparsamt tävlad vilket betydde för säljaren att den gått en pay and ride på 50 cm!!! Det kallar inte jag tävlad alls. En annan med samma uttryck menade att hans häst var sparsamt tävlad när den gått 5 unghästklasser under det året den var 5 år. = ändå "riktiga" tävlingar. Detta tycker jag ligger närmre vad begreppet sparsamt tävlad innebär.

Jag tycker att en häst som är grundutbildad ska kunna gå i ändamålsenlig form i alla gångarter och som skulle klara sig bra i en LC tävling både inom hopp och dressyr. Om hästen som din knappt kan stanna på kommando ens så är den påbörjad inriden tycker jag. När hästen är inriden så kan den stopp (utanvägg framför) backa, alla gångarter och svänga. Sedan är det väl lite si och så med formen men den kommer med grundutbildningen sedan.

Ja det är svårt det där vad de olika sakerna innebär i verkligheten.

Jag tittade själv på en häst en gång som var "lite riden". lite riden visade sig innebära att man hade suttit på henne i hagen ett par minuter för ngt år sedan, det var allt. :angel:

inte nån som kröker på nacken o "glömmer" bakdelen utan som verkligen arbetar under sig.

Det där anser jag vara ryttarens sak, snarare än hästens. Ingen häst går bra under en längre tid om den inte får hjälp av sin ryttare.

Själv anser jag att en vuxen väl grundutbildad häst är en som är stadig i form och rörelser upp till LA, behöver dock inte vara tävlad eller göra rörelserna med den samling som skulle krävas för bra tävlingsresultat.
En häst som kan lära ryttaren genom att göra rätt när ryttaren ber om rätt saker helt enkelt.
Är hästen yngre (3, 4 el 5) får man givetvis ha krav anpassat efter åldern.

Jo, det är väl ryttaren sak... men för att kunna det måste den ju förstå dom hjälper som ryttaren ger!! Annars går det ju inte... =)

Nej jag anser att en häst som är korrekt grundutbildad ska klara av att bära sig i rätt form när ryttaren ger rätt hjälper. Den ska inte fladdra iväg med baken o bara kröka nacken..då är den inte grundUTBILDAD.. sen om den inte rår mer än ett par steg åt gången eller så har inte med saken att göra. Även en 3åring ska ridas på det viset från början men där räcker det om den tar 3-4steg korrekt sen behöver man inte kräva mer just den gången..så självklart efter hästens ålder!

Jag tycker att en häst som är grundutbildad ska kunna gå i ändamålsenlig form i alla gångarter och som skulle klara sig bra i en LC tävling både inom hopp och dressyr. Om hästen som din knappt kan stanna på kommando ens så är den påbörjad inriden tycker jag. När hästen är inriden så kan den stopp (utanvägg framför) backa, alla gångarter och svänga. Sedan är det väl lite si och så med formen men den kommer med grundutbildningen sedan.

Bra beskrivet, håller med om allt!

För mig är en grundutbildad/grundriden häst en häst som kan genomföra ett godkänt program LC/LB i dressyr, hoppa en bana på 90/100cm utan massa fel (ett pet är ju inget att åma sig över) samt ridas ut i skogen :)

Grundutbildad för mig:
*Rids i skritt, trav, galopp.
*Börja söka sig ner och gå i en "lätt" form.
*Svänga.
*Göra halt.
*Lättare skänkelvikning / sidvärtsrörelse (inte perfekt förstås, men liten att bygga vidare på).
*Bak och framdelsvändning.
*Hoppa lite lättare hinder / skutt.
*Ridas ut på egen hand utan större problem.

Min egen dam behöver jobba på bak- och framdelsvändningarna en hel del, och också en del på sidvärtsrörelserna, men på det hela taget så är jag ganska nöjd (något ska man ju ha att jobba med *ler*) :D

En inriden häst kan skritt,trav, galopp och stopp.
En grundutbildad häst kan utöver ovanstående således passa in i enklare med + i kanten klasser både hopp och dressyr

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama