Grundträning av otränad treåring?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Maya502
  • Startdatum Startdatum
M

Maya502

Hallo alla kallblodsvänner.

Har precis köpt en treåring, Tombo prinsen, som är alldeles underbar.
Det är ju tänkt att han ska bli en travhäst och nu skulle jag behöva lite råd om hur jag ska lägga upp den grundläggande träningen. Han är nämligen helt otränad och man vill ju inte köra sönder en sån pärla!!! Förslag någon?

Sv: Grundträning av otränad treåring?

Vad betyder helt otränad? Är han inkörd ordentligt? Har han varit tränad, men sedan blivit avställd?

Förra ägaren finns på ett annat forum. H*n köpte honom som tvååring. Han har väl mest gått i hagen och inte blivit körd (skulle bli ridhäst).

Ja, han blev inkörd som ettåring hos nån proffstränare (ska försöka ta reda på vilken), men såldes då de la ner travverksamheten. Det var då tänkt att han skulle bli ridhäst, men såldes nu till mig eftersom han blev för liten.
Har varit ute ett par gånger med speedcart bakom och det märks ju att han vet vad det handlar om. :) Men han är ju inte speciellt musklad om man säger så.

okej.. jag har nog börjat med att bara ut och skritta någon timme med vagn några gånger i veckan för att sedan bara lägga på något pass där du joggar.. tycker du ska ta det försiktigt då man inte vet hur mkt körd han är.. är ju ett kallblod så de är ingen brådska.. Kanske att du tidigast börjar tänka på uppträning i höst? och bara lattja lite nu i vår och sommar.. Sedan ska man ha i åtanke att många kallblod behöver träna på att trava eftersom de inte har de lika naturligt som de flesta varmblod..

Tack för tipsen. Jag hade nog tänkt ungefär så oxå, för som sagt man vill ju inte köra sönder. Tänkte skritta honom ca 4 dagar i veckan till att börja med och sen lägga in nåt joggpass men man vill ju gärna ha tips från andra när man är lite ny inom travet. :)

Du kan nog jogga långsamt varvat med skritt två gånger i veckan till att börja med, runt 5 km totalt. Dagarna däremellan kan du gärna skritta.
Efter ett par veckor kan du lägga in ett travpass till så du travar varannan dag. Då kan du även börja trava lite längre sträckor och korta ner skrittavbrotten.
Två månader så, så har du förberett hästen ganska bra för utökad träning.

Ska jag köra honom varje dag då? Behöver han inga vilodagar i början? :confused:

Ska jag köra honom varje dag då? Behöver han inga vilodagar i början? :confused:

Nej, det behöver du inte göra. men om du skrittar så kan du köra mest varje dag OM du vill. Det gör inget om du kör 5-6 dagar i veckan om du skrittar. Travar du krävs mer vila även om det är korta pass. Därför ska du inte trava varje pass till en början. Skritt är ju inte speciellt ansträngande och kräver inte vila för återhämtningens skull (hoppas du förstår hur jag menar). Skritt är däremot väldigt bra för att stärka ryggmuskulaturen, för leder och ligament osv så har du möjlighet så kör hellre oftare men lite kortare pass till en början.

Ok då förstår jag. Tack så mycket. Då ska vi ge oss ut och skritta, jag och prinsen. :) En fråga till, är det för tidigt att börja med inridningen iår? Skulle vilja kunna klättra honom i skogen oxå, har hört att det ska vara bra för att träna balansen.

det beror ju på om han har vuxit någorlunda klart... hur stor han är alltså.. och hur stor du är..

Hur ska man kunna veta om han vuxit klart då? :confused:
Han är idag ca 147 cm. Jag är 1.62 och väger 53 kg.

då borde de inte vara nån fara..

Hej igen!

Tack för svaren jag fick. Har inte kunnat skriva på ett tag .Haft datahaveri, iof bra för nu har ja ju greja med hästarna hela dagarna istället. Har kört min prins nästan varje dag nu mestadels skritt och han är sååå duktig.:love: härom dagen tog jag en rövare och provade sadeln på honom. kunde inte hålla mig.....:banana::banana:'
Jag tog ut honom och min sambo hjälpte mig att sitta upp. vilken häftig känsla. Första försöket tog han ett litet skutt åt sidan men sen stod han stilla så jag kunde sätta mig till rätta och då stod han som om det var den självklaraste saken i världen att jag skulle sitta där. Vilken underbar häst!!!! Vi tog en liten promenad i skritt och han gick som en gammal häst.:D Har en bomlös sadel, tycker ni att det är en bra ide att använda den i början? Känns lite trist att köpa en sadel innan han musklat sig.

Bomlös är jätte bra tycker jag, har en själv.. Men jag tycker inte att du ska köra något trav under sadel då.. för de blir ett sånt tryck över ryggen när du rider lätt eller står i fältsits när du har bomlös sadel.. Jag tycker du ska koncentrera dig på att bygga muskler med körningen och bara ta ridningen som ett roligt kompliment med skritt turer i skogen.. tills han musklat sig och du kan köpa en annan sadel

Okej. Låter vettigt tycker jag. Har redan börjat kika lite på olika sadelmärken. Man har ju svårt att hålla sig liksom...:angel: Har börjat fundera på någon wintecmodell. De är ju ställbara. Det måste ju vara en bra lösning, eller?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar