Grundlön som hästskötare?

S

Stallflicka

vad är den ungefärliga grundlönen (i timmen) för en hästskötare?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grundlön som hästskötare?

Jag kan säga att arbetar du som hästskötare får du knappast timlön skulle jag inte tro. Du får en fast månads- eller veckolön. Oftast är den jävligt dålig också, men trivs man med den typen av arbete tycker jag absolut du ska ta det oberoende lön. När jag arbetade som hästskötare i Holland tjänade jag 750 Euro/månad men då hade jag boende´t på gården gratis iallafall. men jag jobbade sju dagar i veckan mellan 06-18 typ. Hade kanske två helt lediga dagar på 2 månader eller nåt.

Kommer inte i håg säkert men enligt facket ligger väll grundlönen på runt 13 000 före skatt... Har jag för mig:p

när jag vikarieade hade jag 87 kr i timmen och även om jag inte är utbildad hästskötare så har jag arbetat med tävlingshästar innan jag började vikariera i detta stall (ridskolestall).

Okej, det är inte någon stor summa. Fast, det är ju viktigt att man har roligt också och det är det säkert om man jobbar på ett bra ställe. :)

ja, men gå inte runt och tror att bara för att man jobbar med hästar är alla stall bra att jobba i. Stall drivs som företag och alla problem som finns i vanliga företag finns också i stall, om inte värre.

jag hade 95 kronor i timmen + gratis stallhyra och mat för mina 2 hästar så jag ska inte klaga. det är nog stor skillnad på var man jobbar och frmförallt för vem man arbetar för.

När jag har jobbat i stall har jag tjänat 70 kr/timmen och det är enligt avtal efter vad den arbetsgivaren sa.

När jag jobbade som "stallchef" i Norge så hade jag en månadslön på 5500:- nok.
Då fick jag delta på kurser gratis på gårdens hästar, gratis boende, el, vatten, internet.

Inte det bästa men det funkade.
Sen höll jag en del turer & lektioner som givetvis gav mer.

För några år sedan var minsta månadslön för riktiga hästskötararbeten på 16 500 men den har nog stigit med ca 500-1000 kronor sedan dess.

Sen tillkommer ob, övertid m.m. för detta är ju då för en som arbetar vanliga "kontorstider" 5 dar per vecka.... tyvärr så finns det ju en massa folk som håller på med rena gansterfasonerna och inte vill betala för sina anställda :devil:. vilket leder till att man ofta inte kan se hästfolk som seriösa aktörer på marknaden - däribland en hel del "kändisar" som med all rätt hamnar i blockad lite då och då eftersom dessa oftast har ganska gott ställt men inte prioriterar sina anställda. Inget annat än organiserad brottslighet på ren svenska !

Semester ska du ju ha med minst en månad också... vid korttidsanställningar så ska du semesterersättning med typ 10-20 % tillägg på timlönen.

Om du går i valet och kvalet så acceptera inget annat än avtalsenlig lön, kontakta kommunal så får du reda på vad den ligger på.
Att hålla på med svartjobb leder bara till elände förr eller senare och gynnar definitivt inte hästnäringen på lite sikt.

Sen är det lite tolkningar beroende på vad du har för arbetsuppgifter, en lantarbetare har typ 18000 i minimilön så sälj dig inte till underpris.

Inom travet finns det en del hästköstare som har procent på prispengarna, vilket också bör diskuteras om du ska jobba för nån som tävlar mycket - du har ju faktiskt del i framgången !

Hur lockande det än kan vara att ta ett underbetalt svartjobb, som är jätteslitigt, med en usel arbetsmiljö som leder till luftvägsinflammationer om man inte har gasmask, utan några försäkringar när du får armen avsparkad, utan sjuklön när du är sjukskriven, utan A-kassa när du blir uppsagd för att du är sjuksriven, utan pension när du är utsliten vid 40 års ålder efter idogt mockande och sopning för hand.... så låt bli eller tänk åtminstone på konsekvenserna.

Senast ändrad:

Tyvärr är det väl en liten del av hästsverige som är seriösa när det gäller att anställa & betala hästskötarna en anständig lön.
Det är för att de inte behöver, det finns tyvärr gott om tjejer som gärna tar emot svarta fickpengar & godtar en liten slant så länge logi & kost ingår.
Tyvärr tror jag inte att hästskötare kommer att bli respekterade som de borde, då skulle hela sveriges hästskötare behöva strejka för att visa sin synpunkt, men tyvärr finns som sagt för många som tycker det är bra som det är för att det ska bli en förändring.

När jag jobbade som hästskötare hade jag 10 000 i månaden före skatt.
Då arbetade jag 5,5 dagar i veckan. Utöver lönen ingick även ett mindre boende med el o dyl. Helt ok om man inte har annat boende, lån att betala av osv..! Dock inget man gör i många år!

Hej!

Jag jobbar som "hästskötare" (jag kallar det stallskötare, för hästarna hinns endast med när de är halta och ska sättas igång) och får 95 kr/h. Rätt ok, får en ridlektion i veckan och ja.. rida i gång halta hästar..

/ Lavinia

Jag hittade uppgifter från 2004. Då såg de avtalsenliga lönerna ut såhär:

Månadslön

Utan yrkesvana: 14705:-
2 års yrkesvana: 16045:-
3 års yrkesvana: 16590:-
5 års yrkesvana: 17065:-

Timlön

Utan yrkesvana: 84,50:-/h
2 års yrkesvana: 92,20:-/h
3 års yrksvana: 95,33:-/h
5 års yrkesvana: 98,10:-/h

(Enligt facket).
Undrar hur många det finns som har så "bra" betalt? :crazy:

Hej, jag kommer börja jobba i stall och kommer ha 100kr/h jobbar 8 timmar 5dagar i veckan...

Hej!

Jag jobbar som "hästskötare" (jag kallar det stallskötare, för hästarna hinns endast med när de är halta och ska sättas igång) och får 95 kr/h. Rätt ok, får en ridlektion i veckan och ja.. rida i gång halta hästar..

/ Lavinia

Lite OT, men det måste vara fantastiskt lite ridning. Halta hästar är väl ändå inget som förekommer till vardags. (Vi har på 21 hästar kanske 1-2 hältor om året.)

Undrar hur många det finns som har så "bra" betalt? :crazy:

Det var väl inga fantasilöner? Får man mycket mindre än så är det väl bara att tacka nej och låta arbetsgivaren själv utföra arbetet???

Sedan är det alltid lite individuellt och beroende på vilka arbetsuppgifter som ingår, men mycket lägre än så borde vara otänkbart.

Det var ironiskt menat, därav "-tecknen och smileyn. Vad jag menar är att de allra flesta nog jobbar för betydligt sämre löner än dessa exempel.

Tyvärr är det ju inte så att folk kräver avtalsenlig lön alla gånger, som man borde göra.

Lite OT, men det måste vara fantastiskt lite ridning. Halta hästar är väl ändå inget som förekommer till vardags. (Vi har på 21 hästar kanske 1-2 hältor om året.)

Hej!

Vi har just nu 3 halta hästar och 2 som är lite "sådär", men tyvärr måste gå ändå. Sen har vi monstren som måste gå 3 timmar om dagar för att inte kasta av och när de varit halta och ska igång får man ju rida minst 1 ggr/dag i några veckor.

Vi har 29 hästar, många äldre som gått på ridskolan i mängder med år, inte alltid helt hundra. Tas ur verksamheten nån vecka om de är lite ofräsha, men blir ju tokpigga .. Och så har vi den lata hästen med skada, som gör att ingen vill rida honom och han skickas ner som "halt" fast han eg. är fräsch. Den har vi ridit på sen i höstas nån gång, den går lektion lite varierat.

Så i perioder har vi väldigt mycket "ridning", ca 2 hästar/dag, och sen har vi ingen ridning alls i vissa perioder.

Och sen går detlite troll i hältorna.. Om en blir halt får övriga gå mer, nån annan blir lite överansträngd och halt och måste vila, nån annan måste gå mer för att täcka upp osv osv..

/ Lavinia

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nästa höst kommer man kunna söka ett nytt program på gymnasiet – nämligen Internationell Hästskötare. Det är Flyinge och Ridskolan...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dagens avsnitt av Hästhoppning med Niclas Haking gästas han av OS aktuella hästskötaren Madelene Nord. Tillsammans med Catch Me Not S...
Svar
0
· Visningar
67
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 451
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25