Grumligt öga.. nu "blodsträng" och svullet??

josefinefreed

Trådstartare
En kompis till mig har häst i samma stall som mig, dom köpte hästen i somras, och han hade då grå-grumligt öga.. inte gråstarr, veterinären förklarade det som att han fått in ett gruskorn ifrån travet elr så, i ögat, och att det grumliga kunde bli mindre och mer, att det kunde variera och så, men att det inte var någon fara.. - om det inte vart svullet/rann m.m.
Nu idag upptäckte vi att ögat är svullet, ögonlocket liksom, och det ögat ser ut att vara mer utstickande än det andra.
I grumligheten är det nu en röd blodsträng, som en blödning. :( Dom ska ringa veterinär på måndag.

Nåra tankar?

Sv: Grumligt öga.. nu "blodsträng" och svullet??

Den grå grumling du beskriwer är med all säkerhet en reaktion i hornhinnan, ett så kallat corneaödem. Denna uppstår till följd a en infektion i hornhinnan (keratit) eller, mer wanligt, en sårskada i densamma. När skadan i hornhinnan ska repareras sker ofta en inwäxt aw blodkärl från ögats periferi samt en pigmentförändring; bruna fläckar kan uppstå. Detta är helt normalt och ska inte orsaka någon reaktion i ögat, äwen om det för betraktaren kan se riktigt fult ut.

När du skriwer att ögat är swullet och mer utstickande blir man orolig. Det kan wara så att trycket i ögat har ökat och då är det bråttom med behandling. Jag skulle gissa på att det är en synwilla, men då jag omöjligt kan weta tycker jag att ni ska kontakta wet redan imorgon för säkerhetsskull. Har förändringen i hornhinnan förändrat sig (och det werkligen är en blödning och inte ett kärl) kan det wara så att det finns kwar något skräp inkapslat i hornhinnan. Detta kan röra sig och orsaka en uppblossande inflammation. Om så är fallet bör skräpet (som ofta är mikroskopiskt litet) plockas bort kirurgiskt. Det kan också wara så simpelt som en "wanlig" konjunktiwit (inflammation i ögats bindehinna).

Ring wet imorgon. Surt med jourtid, men ännu surare med ett öga som måste plockas bort, om det nu är en tryckökning.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är väldigt noga med hundarna,och "visiterar" dom,känner efter knölar,kollar i munnen,går igenom tassarna så dom inte fått in något...
Svar
6
· Visningar
4 862
Senast: Fibusen
·
N
Hästvård Hallå. Jag har ett sto som brukar varje vinter vara rinnig i ögonen, både klar o vit gegga. Jag brukar tvätta och skölja ögonen men...
Svar
5
· Visningar
1 676
Senast: Naike
·
Hästvård Ska försöka korta ner en lång sjukdomshistoria och göra den kort ;) Julafton 2008 på kvällen när jag tog in hästarna upptäckte jag att...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: Hellez
·
Katthälsa Ringde veterinären igår pga min katts öga som fått nån slags röd, grumlig hinna och fick tid redan igår kväll. När jag kom in kikade...
Svar
2
· Visningar
1 402
Senast: IvoryTower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka